ENSENYAMENT

Un centenar de famílies amb nens sords denuncien la falta de recursos a l'escola pública

La plataforma Volem Signar i Escoltar agrupa pares i mares d'alumnes amb discapacitat auditiva que reclamen a la Generalitat més intèrprets per garantir que els seus fills puguin seguir les classes amb normalitat | Ensenyament ho nega i assegura que els nens sords estan acompanyats per professionals durant tot el procés d'aprenentatge

per Jordi de Planell, 16 de març de 2017 a les 19:38 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 de març de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Les famílies reclamen més intèrprets a les aules. Foto: Adrià Costa


Un centenar de famílies de nois i noies amb sordesa denuncien que la Generalitat incompleix la llei de la llengua de signes catalana de l'any 2010 perquè no garanteix l'accés en igualtat de condicions dels alumnes sords a l'ensenyament públic. En concret, els pares i mares d'aquests estudiants reclamen més intèrprets en llengua de signes que ajudin als seus fills a seguir les classes amb normalitat.


Les famílies s'han organitzat al voltant de la plataforma Signar i Escoltar per reclamar al Govern que mogui fitxa. Asseguren que s'han reunit fins a tres vegades amb el Departament d'Ensenyament en l'últim any i mig però que la resposta que han obtingut ha estat "molt vague". Ara fan una crida pública per exposar les seves demandes, però fonts de l'entitat han avançat a NacióDigital que emprendran accions legals contra la conselleria de Meritxell Ruiz "si no comença a treballar per garantir el compliment efectiu de la llei 17/2010".

Dues vies d'escolarització


La norma aprovada el juliol del 2010 al Parlament de Catalunya contempla dues vies d'escolarització per als estudiants sords: l'oralista i la bilingüe. La primera es basa en l'estimulació del llenguatge oral i no introdueix els alumnes en la llengua de signes. La segona opció, en canvi, utilitza aquesta llengua com a element troncal per a facilitar l'aprenentatge del nen o nena amb discapacitat auditiva.

La plataforma denuncia, però, que la Generalitat només ofereix, a nivell pràctic, l'opció de cursar l'escolarització bilingüe a Barcelona. "Els estudiants de la resta de Catalunya no poden aprendre la llengua de signes i utilitzar-la com a via d'aprenentatge si no es desplacen a la capital, amb tot el que això suposa per a les famílies", expliquen fonts de l'entitat. De fet, asseguren que només és possible utilitzar aquesta via en una escola i un institut de Barcelona.


Segons la plataforma, tot va encaminat a forçar les famílies a escollir l'opció oralista per davant de la bilingüe. "En aquesta via es promociona el llenguatge oral i s'estimula la col·locació d'implants auditius que poden costar fins a 40.000 euros", apunten des de l'entitat, que rere aquesta estratègia hi veu un objectiu ocult: "Es tracta d'afavorir la indústria mèdica".

Ensenyament assegura que "no hi ha cap nen desatès"

El Departament d'Ensenyament desmenteix les afirmacions dels responsables de la plataforma. Fonts de la conselleria reconeixen a NacióDigital que es tendeix a agrupar els alumnes sords en els mateixos centres per "augmentar la qualitat de l'atenció educativa i optimitzar recursos", però descarten que només es pugui cursar l'escolarització bilingüe a Barcelona. Ensenyament explica que al territori hi ha una desena de centres de recursos dedicats a assessorar les famílies d'infants amb sordesa perquè triïn la millor via (oralista o blingüe) per escolaritzar els seus fills i recorden que la xifra de pares i mares que opten per la segona és "molt reduïda".

A més, les mateixes fonts assenyalen que el departament disposa de professionals que es dediquen a acompanyar els nens sords durant tot el procés d'aprenentatge obligatori i que han ampliat el número d'hores setmanals dels intèrprets que treballen amb aquests estudiants. En les etapes post-obligatòries (a partir de l'ESO), els experts avaluen les necessitats de cada estudiant i, si ho consideren oportú, li faciliten un intèrpret perquè pugui continuar formant-se sense impediments. Finalment, Ensenyament assegura que combinar el llenguatge oral amb la llengua de signes facilita la plena inclusió dels estudiants.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació