MWC 2017

​Jornada modèlica al metro: «L'organització del Mobile ens aniria molt bé cada dia»

Passatgers barcelonins demanen que les mesures excepcionals per evitar les aglomeracions a l'estació de plaça Espanya no es limitin només als dies del congrés | El MWC s'ha estrenat amb talls en diverses de les principals artèries però amb normalitat al metro i FGC, que ha incrementat els passatgers un 219%

per Jordi Bes, Barcelona/L'Hospitalet de Llobregat, 27 de febrer de 2017 a les 14:55 |
L'organització de la connexió a la plaça Espanya en el primer dia del Mobile | Jordi Jon Pardo
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de febrer de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Barcelona es multiplica durant la setmana del Mobile World Congress (MWC) que ha començat aquest dilluns. L'arribada d'uns 100.000 congressistes es nota des del primer dia en els transports públics, especialment a la plaça Espanya, des d'on és més ràpid arribar al recinte Gran Via de l'Hospitalet, el principal del congrés. L'opció escollida per molts participants al congrés ha estat els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), els quals han transportat un 219% més de viatgers que un laborable corrent, i no han registrat grans complicacions.

En canvi, el trànsit al carrer ha estat més difícil a primera hora, i és que els estudiants han fet talls puntuals de diverses de les grans artèries de la ciutat: la Ronda Litoral, l'avinguda Diagonal i la Gran Via en diversos trams. En alguns dels punts s'han cremat pneumàtics, com a la Gran Via, o matolls al mig de la via, en el cas de la ronda. El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) ha convocat una jornada de vaga i de "lluita" per al dijous, amb la qual els estudiants reclamen la rebaixa del 30% de les taxes universitàries.


Els FGC s'armen d'una organització al mil·límetre per evitar les aglomeracions i esperes innecessàries. "Està molt ben organitzat", ha afirmat Pepa Sànchez, mentre feia el canvi a Espanya. Cada dia fa el trajecte de Sant Boi a Espanya, i llavors a Universitat en metro, de manera que anava a la inversa que els congressistes. "Cada dia també hi ha molta gent i mai tenim aquesta organització, que ens aniria molt bé", ha remarcat. Sànchez s'ha queixat en diverses ocasions per escrit a FGC, i la resposta es limita a un clàssic "ho tindrem present".
 

Uns congressistes del MWC en el metro aquest dilluns. Foto: Jordi Jon Pardo


A primera hora, els passatgers que han arribat a Espanya en metro amb la línia 1 ja han trobat que no podien sortir per on volien. En funció del vagó havia de ser per un extrem o altre. Llavors, per arribar als Ferrocarrils cal seguir els cartells i les indicacions del personal propi i contractat per a l'ocasió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els FGC en col·laboració amb el Mobile. No cal pensar, només seguir les indicacions: ara es pot passar a l'andana dels FGC, ara cal esperar un parell de minuts al fet que es buidi un tren.

Un laborable festiu a les escoles


Aquest dilluns és festiu a les escoles perquè se celebra el Carnaval, cosa que ha contribuït al fet que en els transports públics els desplaçaments hagin funcionat sense grans problemes, però amb un important increment de passatgers. Segons FGC, el servei reforçat pel Mobile ha transportat fins a les 12.00 hores un total de 18.463 persones, un 219% més que un dia laborales. Respecte a l'any passat, l'increment de passatgers és del 37%. Per la seva banda, TMB no ha ofert xifres. En ser festiu escolar, segurament la mobilitat habitual ha estat menor.

Aprofitant que no hi havia classe, Antonio Tornero esperava els seus nets a Espanya. "Els matins aviat s'arma un merder de gent exagerat", ha subratllat, i creu que també caldria més organització un cop marxa el Mobile. Una de les mesures que manquen, en la seva opinió, és que els cartells per connectar el metro i els FGC siguin més visibles. Ja dins un dels vagons que es dirigia en direcció a l'estació Europa Fira, on baixen els congressistes, Isabelita Arteaga creu que ja és suficient. "Qui no sàpiga on va, se li indica i ja està", ha ressaltat.

Transport barat, però amb l'eco de la vaga de fons

Els congressistes no poden evitar comparar els transports barcelonins amb el seu lloc d'origen. "És molt barat", ha ressaltat l'alemanya Anna Dömling: a Munic, arribar al metro costa 10 euros, i aquí es pot amb 1 euro. Segons l'estatunidenc Eric, "és millor aquí que a Las Vegas", però es queixa que una aplicació mòbil com Transit no estigui adaptada a Barcelona. Aquesta aplicació permet saber quin transport pot resultar més barat per anar d'un punt a un altre.

Els ecos de la vaga del metro "tan dolenta" que va coincidir amb el congrés de l'any passat encara ressonen en el record de la finlandesa Shama, el marit de la qual és congressista del Mobile. També retreu les dificultats per trobar un taxi a primera hora del matí i a última de la tarda. Els taxistes no descarten organitzar alguna mobilització espontània durant el congrés si se senten maltractats, però ara per ara funcionen amb normalitat.

Els taxistes reben multes al voltant de la fira

La gota que podria fer vessar el got seria que rebin multes per deixar passatgers fora de les zones habilitades al davant de la fira, i que es deixi que els "cotxes negres", les furgonetes que transporten congressistes, també utilitzin els carrils destinats al taxi sense sancionar-los. Les dues coses ja han passat aquest mateix dilluns: la Guàrdia Urbana de l'Hospitalet ha multat els taxistes i s'ha deixat fer a les furgonetes que traslladen participants en el congrés.

Alguns taxistes han afirmat que a primera hora anaven despistats sobre on es pot deixar els passatgers. A més a més, els embussos de primera hora fan que "la gent es posa nerviosa i baixen on no es pot baixar", ha remarcat Juan José Cortés. No obstant això, un agent de la Urbana de l'Hospitalet ha afirmat que fa quatre o cinc anys que el sistema és el mateix, i que els cotxes negres poden parar un moment a la zona dels taxis perquè baixi passatge. La multa per als taxistes si s'aturen on no toca és de 200 euros –la meitat si l'abonen de pressa-.
 

Un congressista baixa d'un taxi a les portes del Mobile. Foto: Jordi Jon Pardo


En la zona exclusiva de taxis s'ha vist fins i tot alguna furgoneta que descarregava mercaderies. Malgrat tot, el taxista Jesús Ignacio Panzuela creu que ara no és el moment de mobilitzar-se, sinó d'atendre bé el congrés, i llavors ja es veurà quines accions s'han d'emprendre. "Sóc partidari de donar servei a aquesta fira", defensa Panzuela, cosa que argumenta amb el fet que l'impacte econòmic del Mobile es calcula en 465 milions d'euros.

La vaga de l'aeroport i l'ajuda als sensesostre

La vaga que mantenen aquesta setmana els treballadors dels locals de restauració de l'aeroport ha arribat fins a les portes del Mobile. Es queixen que AENA ha tret a concurs la gestió de 22 establiments per primer cop trossejada en diversos lots, i demanen reformular-ho. Els treballadors cobren en funció dels beneficis, i alguns dels locals són deficitaris, però ara les pèrdues d'uns es compensen amb els beneficis d'uns altres.

Els treballadors temen que, en haver-hi lots més petits (alguns d'un sol establiment), hi hagi retallades de sou, i fins i tot acomiadaments en cas de no poder remuntar les pèrdues. A més a més, al davant del congrés hi han dormit cinc persones de l'associació Homeless Entrepreneur, que aprofita per trobar col·laboració entre els congressistes perquè considera que el mòbil és bàsic per ajudar als sensesostre. Un exemple: com s'ho farà algú que dorm al carrer i que aconsegueixi una entrevista de feina si no se'l pot localitzar per telèfon?
 

La protesta de l'associació Homeless Entrepreneur davant del congrés. Foto: Jordi Jon Pardo

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació