#OnSónLesDones fa una crida a visibilitzar més l'opinió femenina als mitjans

El col·lectiu presenta al Col·legi de Periodistes un informe que analitza la participació de les dones a tertúlies i columnes d'opinió | "Els diaris en paper obtenen els resultats més tràgics de tots els grups de mitjans", segons l'estudi | NacióDigital té un 31% de representació femenina, per davant de Vilaweb i El Nacional

per Redacció , 21 de febrer de 2017 a les 23:54 |
Acte #OnSónLesDones, al Col·legi de Periodistes de Catalunya | Eva Domínguez
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de febrer de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El col·lectiu #OnSónLesDones va iniciar, el passat mes de juliol, el recompte diari de les dones presents als espais d’opinió d’un total de disset mitjans de comunicació catalans. L’objectiu d’aquest recompte és documentar la baixa representació de l’opinió femenina en els mitjans analitzats.
 

Aquest dimarts es va presentar al Col·legi de Periodistes el nou informe que recull els resultats del recompte entre juliol i desembre del 2016. S'hi inclouen els articles d’opinió de quatre diaris en paper (La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, El Punt Avui i l'Ara), i de tres diaris digitals publicats a Catalunya (NacióDigital, Vilaweb i El Nacional). NacióDigital, amb un 31% d'opinions femenines, supera els altres mitjans analitzats.

També es tenen en compte les intervencions de dones a cinc tertúlies radiofòniques (El món i Via lliure de RAC1, El matí de Catalunya Ràdio, Catalunya migdia i Catalunya vespre) i cinc tertúlies televisives (Els matins i Divendres, de TV3, i Més 324, del Canal 324, 8 al dia amb Josep Cuní, de 8TV i L’Illa de Robinson, d’El Punt Avui Televisió). Durant els mesos de novembre i desembre del 2016, també van auditar al digital Catalunya Plural i la tertúlia El Debat de la 1, de TVE a Catalunya. 


El balanç general és que les dones encara estan infravalorades en els espais d'opinió, tant de mitjans públics com de privats. El col·lectiu considera que els mitjans haurien de tenir quotes més paritàries, "ja que reben suport econòmic públic, en forma de publicitat institucional i subvencions. I perquè la llei 17/2015, d’igualtat efectiva de dones i homes, obliga a garantir una imatge plural de tots dos sexes, amb una atenció especial als espais de coneixement i generació d’opinió".

 
"Els diaris en paper presenten els resultats més tràgics de tots els grups de mitjans", apunta l'informe. En el terreny digital s'aprecia una lleugera diferència a l'alça en alguns casos només. NacióDigital té un 31% de representació, per sobre de Vilaweb (22%) i El Nacional (9%). Catalunya Plural obté un 41%, però només va ser auditat dos mesos.  

Debat i puntualitzacions

L'acte ha concentrat a una bona representació de professionals de diferents mitjans (la majoria dones), però també a gent de l'àmbit de la política, la cultura o les universitats. 

Després de presentar l'informe, l'acte ha continuat amb una taula rodona formada per la directora del diari Ara, Esther Vera; la directora d'El Matí de Catalunya Ràdio, Mònica Terribas, la conductora d'Els Matins de TV3, Lídia Heredia i la directora de NacióDigital, Karma Peiró. El debat ha estat presentat i moderat per l'escriptora i periodista, Natza Farré. 

Les convidades han puntualitzat al col·lectiu #OnSónLesDones que per visibilitzar de manera real el rol femení en els mitjans també s'haurien de tenir en compte altres formats i espais, i no únicament els d'opinió. Així en el cas dels mitjans escrits, s'ha demanat valorar les seccions d'anàlisi (on expertes de diferents temàtiques s'expliquen amb més profunditat), o les entrevistes llargues on la professional pot deixar la seva opinió. En el cas audiovisual, hi ha espais més reflexius on el paper de la dona es té molt en compte, tot i no figurar a l'informe presentat. 

La conciliació laboral o les agendes de qui programa els convidats, sovint massa masculinitzades, han estat altres arguments per valorar la infravaloració del gènere femení als mitjans. Per últim, s'ha argumentat com assignatura pendent millorar en la cerca d'expertes professionals, capaces de donar veu a tot tipus de temàtiques o a participar en congressos i esdeveniments de referència. En aquest sentit, la directora de NacióDigital ha volgut recordar a l'audiència que l'Institut Català de les Dones manté, des de fa molts anys, el Cercador D'expertes per aquesta finalitat. 
 
 

Recompte de sis mesos #OnSónLesDones / OSLD

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació