Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

EDUCACIÓ

​Els instituts més desafavorits podran reduir el nombre d’alumnes per aula

Ensenyament i municipis acorden que els centres de "màxima complexitat" rebaixin la ràtio a primer d'ESO fins als 27 estudiants, en comptes dels 30 que marca la llei | El pacte ha d'evitar l’estigmatizació i el tancament d'escoles i redistribuir l'alumnat

per Cristina Garde , 9 de febrer de 2017 a les 15:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de febrer de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Els alumnes, en un aula d'un institut de secundària Foto: ACN


El Departament d’Ensenyament, l'Associació Catalana de Municipis (ACM) i la Federació de Municipis de Catalunya (FCM) han arribat a un acord aquest dijous que permetrà els instituts de "màxima complexitat", és a dir, els que tenen un gran nombre d’alumnes en entorns socioeconòmics més desafavorits, limitar la ràtio a primer de l’ESO a 27 alumnes el curs vinent. Aquesta mesura permet una reducció una mica per sota del que exigeix la Llei d'educació catalana (LEC), que xifra el topall a la secundària en els 30 estudiants per aula.

 
El pacte, que dota de responsabilitat els municipis en la gestió i distribució de l’alumnat, també permetrà els centres escolars més desafavorits rebaixar la ràtio a l’inici de l’escolarització, és a dir a P3, dels 25 alumnes als 22. Aquesta possibilitat ja s’havia posat en marxa aquest curs, però ara, amb l’actual acord, aquesta ràtio reduïda es mantindrà fins que el grup finalitzi la primària. D’aquesta manera, tal com ha explicat el secretari de Polítiques Educatives de la conselleria, Antoni Llobet, “s’estableixen criteris per solucionar les desigualtats entre centres escolars, per garantir l’equitat i evitar l’estigmatització”.


Els barracons, una de les solucions per afrontar el pic d'estudiants a l'ESO
 

Així mateix, en aquells municipis en què hi ha hagut una davallada demogràfica, es prioritzaran, sempre que sigui possible, redistribucions de l’alumnat per evitar el tancament de projectes educatius. En aquest cas, s’intentarà que no es perdin línies a través de la fusió d’escoles. A més, es donen pautes perquè els municipis puguin preveure la creació de noves escoles en funció de la preinscripció del curs anterior i dels padrons.

En el cas dels instituts, en canvi, Ensenyament preveu un pic històric en el nombre d'estudiants en els propers anys, que s'allargarà com a màxim cinc cursos. Per tal de donar-hi cabuda, la conselleria i els municipis han pactat diverses mesures. Una d'elles, només de forma temporal -no es podrà allargar més de quatre anys-, serà la construcció de barracons. De solucions, però, n'hi haurà d'altres que seran prioritàries: ampliar espais del propi centre, usar aules dedicades a d'altres funcions, com el laboratori, o utilitzar, de forma excepcional, escoles de primària alliberades. A més, la conselleria també preveu la construcció d'escoles de secundària en els municipis que realment ho necessitin i el foment dels instituts-escola, és a dir, espais que apleguen tots els cicles escolars i que permeten fer un seguiment de l'alumnat.
 
Tant el portaveu de la Federació de Municipis de Catalunya, José Antonio Montero, com la portaveu de l’Associació Catalana de Municipis, Anna Erra, han valorat la importància de l’acord, perquè permet argumentar la planificació escolar a les famílies. Alhora, també permet l'acord que municipis i conselleria pactin conjuntament la programació del curs a les taules mixtes. Fins ara, Ensenyament planificava la distribució dels alumnes, el nombre de línies escolars i la necessitat de crear nous centres només amb els serveis territorials.
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació