​Multes automàtiques per envair el carril bus de Barcelona

​Un vehicle de TMB disposarà d'equips per sancionar els infractors directament | L'Ajuntament també incrementarà la quantitat de vies específiques per a l'autobús i el taxi

Un autobús a Barcelona
Un autobús a Barcelona | Adrià Costa
Redacció
08 de febrer del 2017
Actualitzat a les 15:22h
Un vehicle específic de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) vigilarà i sancionarà els vehicles privats que circulin o estacionin en el carril bus. També hi haurà campanyes específiques de control de la Guàrdia Urbana. Aquestes són algunes de les mesures que preveu l'Ajuntament per millorar la freqüència dels autobusos i la seva velocitat comercial, així com la dels taxis. També s'incrementarà el nombre de vies específiques per al transport públic i es faran ajustos semafòrics.

El vehicle de TMB disposarà d'equips de sanció automàtica per controlar les infraccions. "La Guàrdia Urbana actua però veiem que no és suficient, perquè la invasió del vehicle privat és constant. Necessitem un augment de la vigilància i priorització semafòrica per poder tenir un millor funcionament del transport públic en termes de freqüència, velocitat i regularitat", ha argumentat aquest dimecres la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal.

La velocitat del bus se situa en els 12,08 km/hora, patint un lleuger descens, i la del taxi està en els 18,45 km/hora. Actualment, dels 873 quilòmetres dels recorreguts dels autobusos de la ciutat, només 163 tenen carril bus. Ara mateix hi ha 1.060 busos i 10.523 llicències de taxi. A partir d'un treball conjunt entre l'Ajuntament, TMB, l'Institut Metropolità del Taxi i representants dels diferents col·lectius d'aquest sector, el consistori implantarà una sèrie de mesures de forma progressiva per millorar la velocitat i freqüència dels autobusos i dels taxis.

Implantació progressiva de les mesures

Durant el primer semestre del 2017 s'implementaran de forma cíclica campanyes de la Guàrdia Urbana per sancionar aquells vehicles privats que circulin pel carril bus, de forma que s'incrementi la seguretat viària i aquesta via estigui només ocupada per autobusos i taxis, el que millorarà la seva velocitat.

Aquesta campanya, que ja ha començat, estarà acompanyada per accions informatives als panells informatius. A això se li ha de sumar la posada en funcionament al mes de març d'un vehicle elèctric equipat amb equips de sanció automàtica per al control de les infraccions al carril bus taxi, que transmetrà les dades a la Guàrdia Urbana perquè aquesta pugui imposar les multes corresponents.

"Necessitem que augmenti la fluïdesa del carril bus, els veïns ens ho traslladen", ha argumentat Mercedes Vidal, que ha explicat que l'últim any la Guàrdia Urbana va posar 6.000 multes relacionades amb aquesta qüestió, però ha constatat que les invasions són constants i cal anar més enllà.

Càmeres a la plaça Alfonso Comín

També s'instal·larà a partir del juliol un sistema automàtic de control de les infraccions mitjançant càmeres de visió artificial al carril bus taxi de Vall Hebron, sentit Llobregat, entre avinguda Vallcarca i la plaça Alfonso Comín. S'ha detectat que aquest és un punt d'especial conflictivitat i lentitud dels autobusos perquè coincideix just amb l'entrada a la ronda de Dalt.

D'altra banda, hi haurà nous trams de carril bus a Gran Via sentit Besòs entre Josep Pla i Rambla Prim, a València entre Navas i Espronceda, i a Via Favència sentit Llobregat entre Artesania i plaça Karl Marx. Vidal ha reconegut que la velocitat del bus a Barcelona és baixa i està baixant, quan altres ciutats se situen per sobre del 15%.
 

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, aquest dimecres. Foto: ACN


Durant el segon semestre del 2017, ja coincidint amb el desplegament de l'últim tram de la xarxa ortogonal d'autobús, s'introduiran millores per al transport públic en el carril multiús de Ronda General Mitre perquè els busos puguin reduir els endarreriments provocats per la congestió de trànsit en hora punta.

També hi haurà mesures de priorització al lateral mar de Gran Via entre plaça Cerdà i el carrer Química, combinant nou carril de bus i fase semafòrica per agilitzar la maniobra de pas dels busos des de la calçada lateral a la central. Així mateix, hi haurà millores en el terminal d'autobusos del carrer Tarragona-plaça Espanya per facilitar la seva incorporació a la plaça.

La tercera fase s'implementarà quan s'efectuï la implantació total de la nova xarxa de bus, i consistirà en l'execució de canvis viaris a la plaça de Sants per facilitar el moviment d'autobusos, la millora dels terminals de línies a Diagonal-Zona Universitària i els ajustos viaris a l'avinguda Mare de Déu de Montserrat.

S'estudiarà la implementació de més carril bus

També s'estudiaran millores de regulació semafòrica i la implantació de nous carril bus un cop estigui tota la nova xarxa de bus desplegada, tot i que el consistori no s'ha atrevit a concretar quants quilòmetres més es podrien crear.

En preguntar-li per si es multaran les bicicletes que ocupen el carril bus, Vidal ha apuntat que no està previst, i ha reconegut que la indisciplina afecta tots els modes, i també els carrils bici pateixen invasions constants. "Cada vehicle ha d'estar al seu lloc i el carril bus és l'espai per al bus i per al taxi", ha conclòs.

El PP torna a demanar que hi puguin circular motos

El líder del PP a l'Ajuntament, Alberto Fernández Díaz, ha aprofitat l'anunci del govern d'Ada Colau per insistir en la seva petició que "les motos puguin circular pel carril bus", i ha recordat que "són un element cabdal per a la mobilitat", amb més de 300.000 unitats. Segons ell, a Madrid i València ja ho poden fer, i també pels carrils d'accés VAO. Des de CiU, el portaveu, Joaquim Forn, ha afirmat que estudiaran les mesures per millorar la velocitat, però ha subratllat que hi ha "massa dubtes i incògnites".
Arxivat a