Com es gestionen les xarxes socials de Carles Puigdemont?

El president escriu els seus missatges de Twitter, mentre el seu gestor de comunitats s'encarrega de les tasques que requereixen més temps | Té presència a Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn o Flickr, entre d'altres xarxes, amb continguts diferents per a cadascuna

Les xarxes socials són un element de comunicació prioritari pel President de la Generalitat
Les xarxes socials són un element de comunicació prioritari pel President de la Generalitat | Jordi Bedmar / Flickr Carles Puigdemont
Redacció / M.S.
04 de febrer del 2017
Actualitzat el 25 de març a les 7:44h
L'afició de Carles Puigdemont per les xarxes socials no és cap secret. Ja des de les seves primeres campanyes per assolir l'alcaldia de Girona va utilitzar Facebook, Twitter i el seu bloc com a eines per fer-se escoltar, i ja en aquelles campanyes comptava amb Aleix Clarió (Fornells de la Selva, 1986) al capdavant de la seva estratègia de xarxes.

Des de llavors, Clarió només ha deixat de treballar amb Puigdemont entre gener i juliol d'aquest 2016. Va ser aleshores quan el president el va convidar a formar part de l'equip de comunicació i a fer-se càrrec d'unes xarxes que coneixia molt bé: l'usuari de Twitter @KRLS, el compte d'Instagram @carlespuigdemont o la pàgina de Facebook creada poc després de la investidura, quan el president tenia un perfil personal en aquesta xarxa social.

Com en totes les relacions entre un gestor de comunitats i la persona a qui li gestiona les xarxes, la compenetració és imprescindible, i aquest cas n'és un exemple: tenint en compte que Puigdemont escriu els seus missatges a Twitter i part dels de Facebook, sovint és difícil distingir en quins ha col·laborat Clarió, que se sol encarregar de les tasques que necessiten més temps de feina, com els Moments de Twitter.


L'emissió de vídeos en directe a Facebook Live o Instagram Stories ha permès arribar a gent més jove. Els comptes del màxim dirigent català tenen un públic majoritari d'entre 20 i 35 anys amb predomini -per poc- de les dones. Quan no grava o edita continguts, Clarió s'encarrega de buscar informació en mitjans i enviar-li enllaços a Puigdemont perquè esculli quins vol publicar a Twitter, on el president també hi ha engegat iniciatives com la de respondre preguntes dels usuaris.

Actualment, Clarió cogestiona amb Puigdemont els comptes de Facebook, Twitter, Instagram, Change.org, YouTube, LinkedIn o Flickr, i estudien crear un compte també a Snapchat. A Facebook s'han superat els 68.000 admiradors, i crida l'atenció el fet que hi ha més seguidors que clics a "m'agrada", i que des de l'arribada de Clarió al juliol s'ha augmentat des dels 21.000 sense invertir en publicitat, només amb continguts, enquestes o preguntes directes als usuaris. El compte @KRLS de Twitter ja ha superat els 187.000 seguidors, i a l'Instagram @carlespuigdemont gairebé ha assolit els 40.000. En totes les xarxes el contingut és diferent, adaptat al tipus de públic que més l’utilitza.
 
Darrerament, el compte de Puigdemont a Facebook parla més d'un idioma: tots els missatges es publiquen en català i castellà, i de vegades també en anglès. D'aquesta manera, veurem publicacions en l'idioma que tinguem configurat al Facebook o al mòbil. A Twitter, per altra banda, s'escriuen sempre missatges que no requereixin abreviar textos i s'eviten les cadenes de missatges o els missatges incomplets.

Normalment veurem publicacions en hores molt concretes: al matí, migdia i vespre -quan té més impacte-, i a les 17:14. Aquest calendari permet programar publicacions atemporals per garantir continuïtat i incloure-hi temes d'actualitat amb un ritme tranquil.
 

Carles Puigdemont, capturat amb el mòbil del seu gestor de comunitats Foto: Jordi Bedmar / Flickr de Carles Puigdemont


La feina de gestió de comunitats també inclou respondre o derivar uns 1.200 missatges cada dia, tot i que la quantitat de comentaris rebuts pot ser molt més gran. L'equip de l'Oficina d'Atenció Ciutadana s'encarrega de derivar aquells missatges privats per Facebook que han de gestionar altres departaments.

Els comptes de xarxes socials del President tenen contrasenyes diferents que canvien gairebé cada setmana, amb números, lletres, símbols, i verificació en dos passos. 

Així, amb el suport del gestor de comunitats en l'estratègia de xarxes, Puigdemont aprofita la possibilitat de publicar-hi ell mateix uns missatges pensats per arribar a la ciutadania. I sense intermediaris.
Arxivat a