El Vallès, peça clau per reduir la contaminació a Barcelona

L’Ajuntament de Sabadell aplaudeix la iniciativa de celebrar una taula conjunta entre les diferents admnistracions per disminuir les emissions contaminants a l’àrea metropolitana | Alerta que cal millorar el transport públic i no només posar èmfasi en limitar l’ús puntual del cotxe

La Gran Via de Sabadell
La Gran Via de Sabadell | Albert Segura
02 de febrer del 2017
Actualitzat a les 11:45h
L’Ajuntament de Sabadell aplaudeix la iniciativa de celebrar una reunió d’alt nivell per combatre la contaminació atmosfèrica a l’àrea metropolitana, una trobada on el govern municipal vol posar de relleu la importància de tenir en compte el Vallès com a entitat única dintre de l’entorn de Barcelona per reduir les emissions contaminants a la capital catalana. La solució passa, segons l’executiu local, no només per limitar l’ús dels vehicles de combustió fòssil els dies de màxima contaminació ambiental, sinó en implementar mesures per reforçar el transport públic i fomentar-ne el seu ús.
 
En declaracions a NacióDigital, el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant, considera molt positiva la trobada prevista per al proper dia 24 de febrer, i que com va avançar el conseller del ram, Josep Rull, ahir en una entrevista a TV3, ha de servir per ampliar el radi d’acció més enllà de la ciutat de Barcelona.

En la mateixa entrevista, Rull va opinar que les restriccions a la circulació que es preveuen aplicar a partir de finals d'any en cas d'episodis d'alta contaminació no es limitaran a Barcelona. Ha assegurat que es preveuen restriccions als cotxes contaminants a ciutats com Sabadell, Terrassa i Granollers en episodis d'alta contaminació.

"En aquesta reunió establirem la metodologia que caldrà aplicar per limitar els vehicles que podran circular, però també la tecnologia necessària per fer-ne un control per garantir que es compleix la normativa", assenyala Serracant.

El pes del Vallès
 
En aquest sentit, considera que Barcelona no pot combatre sola la contaminació, donat que no és un ens aïllat. Serracant posa de relleu que una part important dels vehicles que cada dia circulen per la capital catalana procedeixen de l’àrea metropolitana, i un elevadíssim gruix prové dels dos vallesos. “Barcelona no resoldrà els seus problemes si no entén que bona part dels vehicles provenen del Vallès, on hi ha dèficits de cobertura de transport públic que fan que hi hagi molts desplaçaments del Vallès a la capital, i de Barcelona al Vallès”, insisteix.
 
És per això que posa sobre la taula la necessitat de treballar en la gran problemàtica històrica que hi ha als dos vallesos en matèria de transport públic. En aquest sentit, demana que es tracti la realitat vallesana com un cas individualitzat dins de l’àrea metropolitana, entès com un únic espai que genera no només desplaçaments cap a Barcelona, sinó també entre els municipis que el conformen, i on hi ha un gran nombre de polígons industrials, però també a nivell intern.
 
De fet, la Generalitat elaborarà en les properes setmanes el Pla de Mobilitat del Vallès, on s’analitzaran els fluxos de moviments que es fan diàriament. “Part dels diners estan destinats a la definició d’una via com ho és el Quart Cinturó, sobre la qual nosaltres hem manifestat en reiterades vegades la nostra disconformitat”, recorda Serracant.
 
Pla de mobilitat local
 
Paral·lelament, Sabadell està treballant en la redacció del Pla Local de Millora de la Qualitat de l'Aire a la ciutat, que permetrà fer una diagnosi de la situació actual, aportar dades i fer un recull de propostes, que comptarà amb la participació ciutadana. Sabadell ha rebut el suport tècnic de la Diputació de Barcelona per redactar el pla.
 
L’objectiu és planificar accions orientades a tres grans eixos per al període 2016-2020: fomentar una mobilitat sostenible reduint les emissions en la mobilitat i el transport; reduir les emissions en la indústria, cosa que significarà un impacte directe en la millora de la salut pública, i, en tercer lloc, potenciar el compromís de la ciutadania mitjançant campanyes de sensibilització.

Actualment, Sabadell està inclosa a la zona d'especial protecció especial de l'ambient atmosfèric per PM10 i NOx amb 39 municipis més de la Regió Metropolitana de Barcelona i està sotmesa al Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire, aprovat per la Generalitat al 2014.