​La síndica de Barcelona reclama campanyes de seguretat viària per reduir la sinistralitat

Maria Assumpció Vilà recomana que vagin dirigides especialment a vianants, ciclistes i motoristes | El 2016 hi va haver a la capital catalana un total de 9.330 accidents amb víctimes, un 2,48% més que el 2015, i 28 persones mortes, una més que l'any anterior

per Redacció, 30 de gener de 2017 a les 13:22 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Un ciclista circulant pel carril bici del carrer Urgell. Foto: Adrià Costa


La síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha instat l'Ajuntament de Barcelona a dur a terme campanyes informatives periòdiques destinades a tots els col·lectius que intervenen en la circulació, especialment a vianants, ciclistes i motoristes, per reduir l'elevada accidentalitat i el nombre de víctimes mortals a la ciutat, ha informat aquest dilluns en un comunicat.


Segons el balanç d'accidentalitat de l'any 2016 elaborat per l'Ajuntament de Barcelona, que Vilà ha qualificat de "preocupant i negatiu", l'any passat hi va haver 9.330 accidents amb víctimes, un 2,48% més que el 2015, i 28 persones mortes, una més que el curs anterior.

Una de les xifres que més alarma a la síndica és que del total de morts en accident, 16 van ser vianants, el que situa aquest col·lectiu com el més feble. De la resta de morts, vuit van ser motoristes (9 menys que el 2015) i tres ciclistes.


Per reduir aquestes xifres, Vilà opina que cal recordar i donar a conèixer les normes bàsiques que s'han de complir en els desplaçaments a peu per la ciutat, la normativa sobre l'ús de la bicicleta i la prohibició dels motoristes de circular per voreres, places i passeigs.

Un 19,41% més d'accidents amb una bicicleta implicada


La síndica, que el passat 30 de desembre va tancar una actuació d'ofici centrada en l'ús de la bicicleta a Barcelona que detectava un increment de l'accidentalitat d'aquest vehicle entre el 2011 i el 2015, lamenta que el balanç d'accidentalitat del 2016 no fa més que confirmar aquesta línia ascendent, ja que s'ha passat dels 681 accidents amb una bicicleta implicada del 2015 als 812 l'any passat, el que suposa un increment del 19,41%, segons les dades municipals.

Entre les seves recomanacions figura traslladar el màxim de carrils bici existents a la calçada, garantint la seguretat de la persona usuària de la bicicleta enfront de la resta de vehicles, buscar mesures a favor dels i les vianants que contrarestin l'ampliació de la moratòria que permet la circulació de les bicicletes per les voreres de més de 4,75 metres d'amplada i 3 metres d'espai lliure, i crear una xarxa continua que permeti els desplaçaments segurs dels i les ciclistes utilitzant els carrils bici i les zones 30.

En la resolució, també es defensa restringir la implantació de carrils bici de doble sentit a favor de carrils de trànsit unidireccional, i en el cas que s'implantin carrils de doble sentit en carrers d'un sentit únic per a la resta de vehicles, es recomana que es posi el màxim de senyals per a tots els col·lectius implicats, inclosos avisos sonors per advertir les persones amb dèficits visuals.

En l'informe, Vilà també recomana estudiar la viabilitat perquè els vigilants de l'àrea verda i blava, considerats auxiliars de la Guàrdia Urbana, estiguin habilitats per col·laborar en la detecció de conductes contràries a l'Ordenança de circulació, i que la Guàrdia Urbana, de forma pedagògica (primer) i sancionadora (després), incideixin en la disminució de les infraccions.

La conducció amb auriculars, una infracció a l'alça

Precisament, segons les dades de la Guàrdia Urbana, les principals infraccions comeses per les persones usuàries de la bicicleta l'any 2015 van ser: no obeir el llum vermell d'un semàfor, circular per una zona restringida, circular utilitzant el mòbil, circular fent ús d'auriculars, circular més persones de les permeses i circular sense els elements que permetin la correcta visualització.

Tot i l'increment de més del 100% d'algunes infraccions relacionades amb la seguretat, la conducció amb auriculars o altres elements de telefonia assoleix un increment de quasi el 280% entre els anys 2010 i 2015, la qual cosa porta a pensar que fóra convenient el disseny de campanyes específiques destinades a treballar per a la reducció de les infraccions més habituals.

Ara bé, l'any 2015, el darrer període analitzat, per primer cop des de l'any 2010 s'ha invertit la tendència a l'alça de les sancions imposades. Així, l'any 2010 es van imposar 2.768 denúncies; el 2011, 3.688; el 2012, 4.237; el 2013, 4.591; el 2014, 5.010, i el 2015, 4.258.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació