Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR
TELEVISIÓ

«Més TV3»: el clam del sector audiovisual per «salvar» la televisió pública

Els representants de l’audiovisual català avisen que “TV3 està al límit” i reclamen un augment del seu pressupost després que la inversió s'hagi reduït a la meitat des del 2010 | També exigeixen un pla estratègic i “una gestió deslligada del Govern i dels partits polítics”

per Cristina Garde, 19 de gener de 2017 a les 11:52 |
Els representants de l'audiovisual català, a l'acte per defensar més pressupost per TV3 | Cristina Garde
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El sector de l’audiovisual en bloc reclama, amb el lema “Més TV3!”, més inversió per a la televisió pública catalana i una aposta decidida del Govern per bastir un nou model per a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) deslligat dels partits polítics. Consideren en el manifest que han fet públic avui a la seu de l’SGAE que “TV3 no està en condicions de seguir mantenint la seva oferta” i que es troba en una “situació límit”.
 

“La televisió pública trepitja ja una línia vermella i aquest any sembla que finalment perdrà fins i tot el lideratge. Fer una televisió costa diners i creiem que ha de ser el pilar fonamental que sustenti els treballadors del sector públic i privat”, ha afirmat Raimon Masllorens, president de Productors Àudiovisuals Federats (PROA). Alhora, alerten que la televisió pública catalana “no es pot permetre desaprofitar les noves generacions de professionals” i que cal reformular amb criteris professionals el seu model i la seva gestió.
 
A més, el sector sustenta els seus arguments amb xifres. Des del 2010, ha explicat l’actor Àlex Casanovas, president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), el pressupost de la televisió s’ha desplomat fins a la meitat. “Si fa sis anys, hi havia un pressupost de 500 milions d’euros, aquest any no ha arribat als 300 milions”, ha recalcat Masllorens. Al seu torn, la cineasta Isona Passola, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, ha recordat que la inversió destinada a la ficció s’ha enfonsat dels 80 milions als 40. 
 

“No demanem amb urgència una reestructuració, sinó que es doti la televisió del pressupost que mereix per no ser residual. Aquesta és una primera solució, que ha de ser immediata”, ha exigit Passola. La portaveu del comitè d’empresa de TV3, Roser Mercadé, xifra un sostre mínim d'inversió "per suportar el proper any" d'entre 19 i 26 milions, tal com també ha reclamat el director de la televisió, Jaume Peral, a l'executiu. Tanmateix, els representants del sector consideren que la reestructuració dels canals "ha de ser més ambiciosa". 
 
Més enllà del pressupost, són diversos els motius pels quals el sector de l’audiovisual s’ha decidit a posar en comú les seves demandes. “Ens trobem enmig de la tempesta perfecta. S’han produït un seguit de canvis i en certa forma hem quedat obsolets”, ha resumit l’actor Joel Joan, president de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC). D'entrada, perquè el proper dilluns el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) presentarà al parlament el llibre blanc de la professió. A més, perquè la fragmentació de l’oferta en milers de canals que ha propiciat la TDT, el canvi en els models de consum de les audiències, més propícies a buscar continguts a la xarxa, i la disminució de l’oferta en català degut a aquest nou context obliguen a replantejar el model de la televisió pública i de tot el sector.
 
Unes audiències a la baixa, tot i mantenir cert lideratge
 
Així mateix, les dades d’audiència recolzen les exigències del sector. Tot i que TV3 ostenta el lideratge anual des del 2010 a Catalunya, les xifres del 2016 apunten que Telecinco li arrabassarà el primer lloc. A més, el canal Super3/33 té l’índex d’audiència estancat des de l’abril (Un 1,2%) amb la pitjor dada des de la fusió del canal infantil amb el cultural. El 3/24 iguala els mínims amb un 1,3%. Esport3 també va a la baixa: de l’1% al 0,8%. En conjunt els tres canals temàtics de la Corporació Catalana de Mitjans representen només un 4% de l’audiència a Catalunya.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació