infraestructures

La Generalitat i l'Estat certifiquen el desacord en traspassos i inversions en Rodalies

Rull reclama que s'inverteixin els 4.790 milions compromesos i no executats i De la Serna replica amb l'anunci d'un nou pla de Rodalies | El ministre anuncia que la primavera del 2018 s'activarà el tram del corredor mediterrani entre Tarragona i Vandellós | Borràs demana que el diàleg comenci amb la retirada dels recursos al TC de lleis catalanes, però De la Serna afirma que això no és una qüestió política sinó jurídica

per Roger Tugas Vilardell , 4 de gener de 2017 a les 13:58 |
De la Serna, Millo i Rull, durant la reunió al departament de Territori i Sostenibilitat | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La primera presa de contacte entre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, només ha servit per constatar aquest dimarts que, més enllà de la crida reiterada al diàleg, les diferències entre les dues administracions es mantenen amb el nou executiu de Mariano Rajoy. D'aquesta manera, Rull ha tornat a reclamar el traspàs íntegre de Rodalies i el compliment dels compromisos d'inversions fets per l'Estat, però De la Serna s'ha limitat a apostar per mirar de pactar conjuntament les actuacions en infraestructures -mantenint-les sota titularitat estatal- i fer tabula rasa respecte a les promeses dels seus antecessors i aprovar un nou pla de Rodalies.

Així ho han constatat públicament en la roda de premsa posterior a la trobada, en què no s'han esforçat massa a negar les diferències. "El Govern està disposat al diàleg, però en l'àmbit de territori està tot parlat, hi ha tota mena de documents amb xifres, calendaris i inversions que no s'han acomplert", ha apuntat el conseller, que ha afirmat que "el diàleg ha d'anar acompanyat de fets concrets" i, per això, li ha entregat un document amb el resum dels compromisos presos fins ara en matèria de Rodalies, "perquè el grau de compliment és baix". De fet, ha xifrat en 4.790 milions d'euros els recursos promesos i no executats fins ara. "En aquest punt no ens hem posat gens d'acord, el qual no és una reivindicació del Govern, sinó també del món local", ha insistit.


De fet, Rull ha subratllat que "la millor manera de garantir el seguiment de les inversions és que hi hagi un traspàs íntegre, control de trens, vies i estacions", una mesura que seria "el millor mecanisme per restablir la crisi de confiança que s'ha donat", atès que "l'important no és fer nous plans, és complir allò compromès". "El que pugui venir serà a compte del que havia estat compromès", ha etzibat i, si bé s'ha obert a discutir com es distribueixen els recursos, ha reclamat que aquests arribin. Tot i això, ha avisar que es farà un seguiment dels nous compromisos i també ha demanat un traspàs de competències de major poder polític en ports i aeroports.
 

Informe Rodalies by naciodigital on Scribd



De la Serna aposta per pactar les principals actuacions

Al seu torn, De la Serna ha apuntat que comparteix el diagnòstic sobre la saturació de determinades línies i la voluntat de "treballar intensament per superar-ho", però ha discrepat amb les xifres d'incompliment posades sobre la taula per Rull i ha destacat que s'han fet inversions per valor de 760 milions entre 2012 i 2016. En tot cas, ha cridat a mirar cap al futur i, en aquest sentit, ha planejat el nou pla de Rodalies, malgrat que ha apostat per "seguir sostenint la residència de la titularitat en l'àmbit de l'administració general de l'Estat, si bé en aquestes infraestructures volem compartir les decisions que anem prenent en matèria d'infraestructures i de la seva gestió".


De fet, l'únic anunci que ha realitzat el ministre ha que la primavera del 2018 començarà el transport de viatges en fase de proves en el tram Tarragona-Vandellós, amb ample de via europeu, en el marc del corredor mediterrani, un mesura que reduirà en 35 minuts el temps de trajecte entre Barcelona i València. Igualment, es nomenarà un coordinador del corredor mediterrani per donar un impuls a la infraestructura, amb la qual ha subratllat un "ferm compromís del govern d'Espanya", atès que és "essencial per al conjunt de l'Estat, sobretot pel que fa a tràfic de mercaderies". Aquesta figura de coordinador és excepcional, segons De la Serna, ja que no n'hi ha cap altra de similar a una obra d'Espanya. Rull, de fet, ha valorat positivament l'anunci, però ha demanat pactar el nom, per bé que el ministre ja en té un al cap, i ha avançat que li proposarà alternatives per si pot influir.

Justifica el nou pla de Rodalies

Sigui com sigui, De la Serna ha reiterat que li "agradaria que les decisions en matèria de Rodalies no siguin unilaterals del ministeri" i, per això, afirma que intentarà pactar-les amb la Generalitat, però sense cedir-li'n la titularitat, com aquesta reclama. "Nosaltres creiem que allò important és com es gestiona la infraestructura", ha insistit. Quant al nou pla, ha afirmat que manté que cal fer inversions, però que "no és positiu que plans que porten molts anys condicionin l'acció executiva i això pugui suposar un perjudici per als catalans", forçant-los a executar actuació que ara no són prioritàries". Igualment, els representants de la Generalitat i de l'Estat han abordat la situació de les carreteres catalanes, com la B-40, i la necessitat de reduir-ne la sinistralitat, i s'han compromès a acordar les mesures i inversions prioritàries.

Així, el ministre ha conclòs: "En algunes qüestions estem d'acord i d'altres no, però hi ha objectiu comú, els catalans, amb qui estem pensant el govern espanyol". Per això, ha insistit en impulsar un "clima de col·laboració i diàleg que Mariano Rajoy ha reiterat" i que els compartirien.
 

Íñigo de la Serna, Enric Millo i Meritxell Borràs, entre d'altres, en la reunió d'aquest dimecres. Foto: ACN


El ministre de Foment també s'ha reunit el mateix matí amb la consellera de Governació, Meritxell Borràs, per tractar les qüestions relatives a l'habitatge. I en aquest camp, De la Serna també ha hagut de sentir que les crides al diàleg han d'anar acompanyades de fets. "Totes les lleis catalanes en l'àmbit han estat impugnades al Tribunal Constitucional (TC)", ha lamentat Borràs, que ha asseverat que "el diàleg comença amb la retirada als recursos a les lleis catalanes i a no presentar un recurs a la nova llei antidesnonaments que ve a suplir la que està suspesa", ja que ha defensat que cal "salvaguardar els interessos de les persones per damunt dels del sistema financer".

Davant d'això, però, el ministre ha replicat que aquesta qüestió "té a veure amb el compliment del marc constitucional" i, per tant, "no és una actuació de caràcter polític, sinó jurídic". Així, ha apuntat que li consta que les institucions catalanes s'han esforçat per adequar a la Constitució la nova llei, però no s'ha mullat en si els serveis jurídics de la Moncloa prepararan o no un nou recurs.

Per altra banda, Borràs ha demanat ampliar parc d'habitatge públic, canviar el marc legislatiu en l'àmbit del lloguer i dotar de més recursos el pla de foment de l'habitatge del govern espanyol. "Compartim al 100% la preocupació per atendre a totes les situacions, especialment les famílies més vulnerables", ha assegurat De la Serna, que s'ha compromès a facilitar recursos a les comunitats, estudiar el pagament de les despeses d'habitatge de famílies sense recursos i escoltar propostes per canviar aspectes de la llei d'arrendaments urbans, com demana la Generalitat. "Col·laboració i diàleg, sempre en el camp constitucional", ha resumit.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació