L'art de Joan-Pere Viladecans, una atmosfera que parla de Martí i Pol

Enciclopèdia Catalana presenta "Salveu-me la mirada", una peça de bibliòfil que posa en diàleg l'obra del poeta i de l'artista plàstic | "La poesia es troba en tot el que envolta l'home, en una eina del camp, en un concert de rock o en un canvi de claror", afirma Viladecans

Joan-Pere Viladecans, autor de les obres plàstiques de «Salveu-me la mirada»
Joan-Pere Viladecans, autor de les obres plàstiques de «Salveu-me la mirada» | Esteve Plantada
25 de desembre del 2016
Actualitzat el 27 de desembre a les 9:53h
És una obra de luxe, a l'abast de poques butxaques –un preu de gairebé 5.000 euros en la versió més exclusiva–. Però també és una obra amb un interès artístic innegable, raó per la qual els responsables l'han volgut apropar al màxim de gent possible a través d'una exposició que es pot degustar aquests dies a Can Serra i que mostra els originals d'una col·laboració singular entre l'artista Joan Pere-Viladecans i l'obra poètica de Miquel Martí i Pol, a través d'una antologia seleccionada i presentada per Àlex Broch.
 
Amb el títol de Salveu-me la mirada arriba una nova peça de bibliòfil d'Enciclopèdia Catalana. En aquesta ocasió, el propòsit és unir una de les veus poètiques més cèlebres i estimades de la història catalana i la creativitat plàstica d'un dels artistes més singulars del moment. L'obra que es posa a la venda té dues edicions. "El llibre és el mateix, però l'embolcall, diferent", explica l'autor. Una de les edicions consta de 999 exemplars, totes numerades i al preu de 2.400 euros. L'altra, consta de 50 exemplars de col·leccionista, amb un altre estoig i acompanyat d'un gravat original. El preu és de 4.900 euros.
 
Una nova reinterpretació de la poesia de Martí i Pol
 
Valuós per fora, el llibre també ho és per dins, com subratllen els responsables de l'edició. Viladecans va treballar a partir d'una antologia de 132 de poemes feta per Àlex Broch. Ell va fer la partició en 5 etapes, que han acabat sent 5 quaderns temàtics. L'autor, que ja havia fet algunes portades pel propi Martí i Pol –la més icònica, la d'Estimada Marta, va anar seguint l'obra del poeta com a lector. Amb tot, l'actitud ha estat la de "redescobrir totalment l'autor, com si em posés de nou al davant dels seus poemes", tal i com detalla el propi Viladecans.
 

Detall del llibre de bibliòfil «Salveu-me la mirada» Foto: Esteve Plantada


En aquest procés de composició, l'artista es deixava guiar per estímuls. "De vegades, veia un vers que em suggeria moltes coses i això em permetia estirar el fil", afirma. "Anava fent mica en mica, omplint l'estudi amb obres començades i cap d'acabada". La idea era composar una visió global: "No volia il·lustrar, sinó acompanyar. Volia crear una atmosfera plàstica que parlés del poeta" i que se sostingués en quatre columnes: la primera, la del Realisme social, amb la problemàtica de la lluita de classes i l'arrelament al poble; la segona, Estimada Marta, la seva eclosió, una poesia amatòria molt més lírica; la tercera, una malaltia que acaba convertint en material creatiu; la quarta, el poeta eufòric que fa una mena de cant al país i a la identitat de la llengua i la col·lectivitat.
 
"Hi ha versos veritablement memorables", assegura Viladecans, amb admiració. Ho diu ell, que és un artista d'alta sensibilitat i molt interessat en la poesia. "La poesia és per tot arreu. Pots trobar el fet poètic en una pel·lícula, en un poema, en una pintura, etc.". En aquest sentit, Viladecans creu que una de les maneres de qualificar l'art és segons si conté o no conté el fet poètic. "Té capacitat d'emocionar o no la té, una obra?", es pregunta, de manera concloent. "La poesia es troba en tot el que envolta l'home, en una eina del camp, en un concert de rock o en un canvi de claror".
 
Els motius de contacte entre les dues obres
 
"L'obra dels creadors no es pot mirar fragmentada", sosté Viladecans. "S'ha de veure com una seqüencia, perquè tots tenim punts àlgids i no tant àlgids. I el que compta és la trajectòria". La conclusió escau, i molt, a l'obra triada per fer aquesta antològica titulada Salveu-me la mirada. "La representació de l'obra que he fet de Martí i Pol és molt global, molt seqüencial –explica–. Alhora, però, no representa cap renuncia al seu propi llenguatge, perquè s'enriqueix en funció d'allò que vull dir". El motiu que tot ho abraça és l'ull del poeta, una imatge icònica que Viladecans ha sintetitzat en un traç.
 
A banda de l'ull, la mostra ofereix altres figures icòniques que són ofertes a la lliure interpretació del lector ("la pintura no és un jeroglífic a desxifrar, sinó una generadora d'emocions", rebla Viladecans). Emocions que l'artista plàstic ha sabut conservar en unes obres que capturen l'essència del poeta. "Martí i Pol és, juntament amb Verdaguer, uns dels poetes més populars que hi ha hagut a Catalunya. És autor d'una poesia popular que neix popular i que té la voluntat de ser-ho. I que, al final del procés, arriba finalment al poble". Un cercle virtuós i irrepetible que agafa un nou sentit a través de la mirada de Joan-Pere Viladecans.
 

Can Serra, amb l'exposició amb les obres de Joan-Pere Viladecans Foto: Esteve Plantada