El RACC alerta que el tramvia per la Diagonal pot empitjorar la qualitat de l'aire i perjudicar l'autobús

"Un tramvia mal resolt és la pitjor de les solucions. Demanem més temps, més estudis i més prudència", reclama el president de l'entitat

Redacció
15 de desembre del 2016
Actualitzat a les 17:21h

Un tramvia circulant per la Diagonal. Foto: Adrià Costa


El RACC avisa que el projecte per connectar el tramvia a través de l'avinguda Diagonal que preveu el govern de Barcelona pot empitjorar la qualitat de l'aire i perjudicar els temps de trajecte i d'espera dels autobusos. L'entitat ha encarregat un estudi global que analitza 21 cruïlles de dues zones diferents: la de la plaça Francesc Macià, avinguda Sarrià i Urgell, i la de Balmes, Via Augusta i passeig de Gràcia.

L'informe conclou que la reducció d'òxids de nitrogen proporcionada pel tramvia, que substitueix quatre línies d'autobús, no compensa l'increment que suposa la congestió de trànsit de cotxes i la resta de busos. Els usuaris del tramvia millorarien la rapidesa dels seus desplaçaments, però s'empitjoraria el temps de viatge del bus, dels vianants que creuen l'avinguda i sobretot dels vehicles que surten de la ciutat.

"Un tramvia mal resolt és la pitjor de les solucions. Demanem més temps, més estudis i més prudència", ha demanat en roda de premsa el president de l'entitat, Josep Mateu.

Malgrat que la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, ha afirmat en una entrevista de NacióDigital que encara s'és a temps perquè hi hagi tramvia per la Diagonal en aquest mandat, el seu més ferm detractor, CiU, ha avisat aquest dimecres que no es pot tirar endavant sense consens i, per boca del regidor Jordi Martí, ha advertit: "Farem tot el que estigui al nostre abast perquè sigui impossible".

Els estudis que ha fet l'Ajuntament no són suficients

Els informes i anàlisis que ha encarregat l'Ajuntament, a parer del RACC, estan ben fets però no són suficients. És per això que n'ha fet un de propi, tenint en compte una disminució del trànsit de cotxes d'un 7% i concentrant-se en les cruïlles de dues zones neuràlgiques de la Diagonal, la que envolta la plaça Francesc Macià i la de l'entorn de Via Augusta fins a passeig de Gràcia.

Com a conclusions, l'informe destaca que les emissions d'òxids de nitrogen dels autobusos que no desapareixerien de la Diagonal per la connexió del tramvia s'incrementarien un 30,2%, i que en el cas dels vehicles privats hi hauria un augment del 21,9% a la zona de Francesc Macià i un 12% a la de Via Augusta.

Pel que fa als autobusos, les línies 27, 32, 63 i 67 empitjorarien els seus temps de trajecte entre un 8 i un 28% degut a l'espera per creuar l'avinguda. L'H8 també veuria incrementat el seu temps de trajecte un 14%. En el cas del 22, el 24 i el V17 s'arriba al 49%. 

Quant al vehicle privat, hi ha una millora del 22% del temps de recorregut per entrar a Barcelona per l'avinguda Sarrià, però la sortida per Urgell empitjora molt, passant de 3 a 14 minuts de trajecte. També hi ha augments de temps per l'avinguda Diagonal d'entrada i sortida a l'alçada de Balmes.

Els vianants, segons el RACC, trigaran també més a creuar la Diagonal, però podran recórrer-la més ràpid. Els ciclistes també es veuran beneficiats. 

Per evitar aquest tipus de problemes amb la contaminació i el trànsit, des del RACC no descarten com a solució alguns soterraments parcials, fent túnels, però admeten que això dispararia el cost i es qüestionen si els barcelonins volen dedicar els seus recursos a aquesta prioritat.

El RACC reclama un estudi global que estudiï l'afectació que pot tenir el tramvia a tots els nivells i amb una perspectiva de llarg termini, tenint en compte que el nou paradigma és el de l'ús de menys cotxe privat. També reclama que la incorporació a aquest projecte dels millors experts d'arreu del món en qüestions de mobilitat.
Arxivat a