contaminació barcelona

Les cinc claus per preparar-se davant del veto de Barcelona als cotxes més contaminants

L'Ajuntament els prohibirà circular per sempre a partir del 2020, però durant l'any vinent ja es preveu aplicar la restricció en cas d'episodi de contaminació | Els incentius i les alternatives perquè els conductors deixin el cotxe i optin pel transport públic són molt limitades per ara

per Jordi Bes , 27 de novembre de 2016 a les 19:44 |
L'avinguda Meridiana de Barcelona | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de novembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El govern d'Ada Colau ha premut l'accelerador per restringir la circulació de vehicles, i atacar així la principal font de dos dels contaminants més perillosos: els diòxids de nitrogen (NO2) i les partícules en suspensió (PM10). Repassem quines propostes planeja l'Ajuntament i com poden afectar la vida quotidiana dels barcelonins i de tot aquell que arriba a la ciutat amb cotxe.

1. Quan i com es prohibiran els vehicles més contaminants?


Les primeres prohibicions encara tardaran uns mesos a arribar. Fins a l'hivern del 2017-18 no es vetarà la circulació dels vehicles més contaminants en cas d'episodi de pol·lució, cosa que ocorre entre 0 i 3 cops l'any, i la prohibició de l'aparcament en calçada pel mateix motiu no s'aplicarà en cap cas abans de l'abril. La Generalitat serà l'encarregada d'activar aquests episodis, i l'Ajuntament té la potestat de decidir les mesures perquè la Carta Municipal li permet desenvolupar la seva pròpia regulació. L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que agrupa 36 municipis on viuen més de 3,2 milions de persones, ja té una proposta de protocol propi que s'hauria d'aprovar a principis de l'any que ve. L'AMB també preveu prohibir que circulin els vehicles que emeten més fums en cas que es declari un episodi de contaminació.

No serà fins al 2020 quan es prohibirà per sempre circular a tots els vehicles més contaminants a les Rondes i tot l'àmbit que queda dins seu. Més enllà d'aquesta mesura, el protocol municipal inclou una bateria d'altres iniciatives. L'aparcament tindrà tarifes més cares per als cotxes que emeten més emissions i els més grans, i es preveuen altres iniciatives de fiscalitat ambiental, com bonificar l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica per als vehicles més sostenibles, com a mínim per als elèctrics. Les mesures relacionades amb l'aparcament i la fiscalitat s'aplicaran a partir de la segona meitat del 2017, sempre i quan hi hagi acord entre els grups municipals. S'incloïen a la proposta d'ordenances fiscals de Colau per a l'any que ve, però no han prosperat pel bloqueig de l'oposició en bloc, de manera que ara s'hauran de debatre i aprovar una per una.


2. Quins vehicles es veuran afectats?

Els vehicles que es veuran afectats per la prohibició que s'aplicarà a finals de l'any que ve quan hi hagi episodis de contaminació són tots aquells que no tinguin l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquest criteri encara podria ser més restrictiu en el veto estructural del 2020, si bé l'Ajuntament no haurà definit a quins s'aplicarà fins després del primer trimestre de l'any que ve. Les etiquetes són uns distintius de colors que la DGT ha enviat per a tots els vehicles de la província de Barcelona, excepte els més contaminants i antics, per discriminar positivament els més respectuosos amb el medi ambient. Tampoc s'han remès per a les motocicletes, ja que està encara en estudi la seva classificació ambiental.

 

Les etiquetes ambientals que la DGT ha enviat als conductors. Foto: DGT


Així, els que estaran vetats segur quan hi hagi episodis de contaminació seran els cotxes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats abans del 2000 i els dièsel matriculats abans del 2006, si bé en els vehicles de més de vuit places i els pesats, tant de gasolina com els dièsel, quedaran afectats els matriculats abans del 2005. Tots aquests són els que no rebran l'etiqueta ambiental de la DGT. Es fa molt difícil d'establir una xifra sobre quins són els afectats potencials. Si es prenen les últimes xifres disponibles d'aquest any, a tota la província podrien arribar a ser 1,6 milions de vehicles. Segons la DGT, la província té un parc de 3,7 milions de vehicles, dels quals 1,5 milions rebran l'etiqueta i 580.000 són motocicletes pendents de classificar. Els cotxes, furgonetes i camions més contaminants i sense etiqueta sumen aquests 1,6 milions.

3. Com es controlarà que els conductors compleixin?

La Guàrdia Urbana tindrà el seu protocol per controlar els vehicles en cas d'episodis de contaminació i disposarà d'algun mecanisme de lectura de matrícules per enxampar els infractors. Segons l'Ajuntament, el Servei Català de Trànsit (SCT) està treballant per instal·lar un servei automàtic de lectura de matrícules als accessos a les Rondes, però no estarà enllestit abans del 2018, si bé Trànsit afirma que encara s'estan definint les actuacions de cada administració que col·laboren en aquest àmbit: les locals, l'Àrea Metropolitana i els diversos departaments de la Generalitat. Pel que fa als aparcaments, l'Ajuntament instal·larà uns nous parquímetres on caldrà entrar el número de la matrícula, en la qual està associada la informació sobre com és el vehicle. L'empresa municipal B:SM invertirà per canviar 2.800 parquímetres uns 18 milions d'euros, xifra que inclou el cost del manteniment de 10 anys.

4. Quins incentius tindran els barcelonins per optar pel transport públic?

L'incentiu més clar és que a partir de mitjans del 2017 els barcelonins que donin de baixa els vehicles més antics, que són els que generen més emissions, rebran a canvi abonaments gratuïts de transport públic i del Bicing. Aquesta mesura es treballa amb l'Àrea Metropolitana i podria suposar tenir-los gratuïts durant un any, però es podrien atorgar en funció de la renda. L'altre que es podria començar a aplicar l'any que ve és un abonament especial de transport públic a preus reduïts per als dies d'episodi de contaminació, cosa que encara es negocia i caldrà veure si acaba introduint-se en la revisió tarifària anual que s'haurà d'aprovar abans d'acabar l'any. Tot això es complementa amb els futurs incentius fiscals per als vehicles elèctrics, i amb l'aparcament en calçada de l'àrea verda i la zona blava més barat per als cotxes de menys emissions.

5. Barcelona té una alternativa solvent al vehicle privat?

El veto al cotxe anirà acompanyada d'un reforç del transport públic, si bé a hores d'ara aquesta voluntat no surt gairebé del paper per la falta d'acord sobre els projectes i la manca d'implicació o les dificultats financeres d'altres administracions. La iniciativa més tangible serà el desplegament total de la nova xarxa de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que s'implantarà entre l'any que ve i el 2018. Se sumarà a la multiplicació dels carrils bici: 134 kilòmetres nous previstos només el 2017 –acabats o en execució-, cosa que multiplica per sis la vintena de kilòmetres nous d'aquest any. En nombre de carrils no es nota tant la diferència: 19 el 2016 i 31 l'any que ve.

Malgrat això, les grans apostes de transport públic que podrien representar un gran canvi per als usuaris tenen un futur més aviat incert i poc encoratjador. La que s'hauria de desencallar primer hauria de ser l'obertura parcial de la Línia 10 Sud del Metro fins al barri de la Marina de la Zona Franca, però encara no s'ha ni anunciat quin és l'acord definitiu que tancaran l'Ajuntament i la Generalitat per finançar-la. El projecte de la connexió del tramvia, que el govern de Colau vol fer passar per la Diagonal, podria encallar per manca de consens polític i, en cas de tirar endavant, no s'enllestirà a curt termini. El tram central de la L9/10 del suburbà ha quedat posposat "sine die" i, de les inversions que depenen de l'Estat, l'estació de la Sagrera segueix paralitzada i el servei de Rodalies està molt lluny de convertir-se en una alternativa fiable.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació