BADALONA

​Badalona també portarà FCC a la Fiscalia per un frau de fins a 12,8 milions d'euros

L'Ajuntament ha detectat "greus irregularitats" en la prestació del servei entre 2010 i 2015 | El presumpte frau s'afegeix al de 800.000 euros que l'Ajuntament de Barcelona ja va denunciar la setmana passada al ministeri públic

per Redacció, 21 de novembre de 2016 a les 14:53 |
Dolors Sabater i el regidor Francesc Duran
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de novembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Barcelona no és l'únic Ajuntament a qui FCC (Fomento de Construcciones y Contratas) podria haver defraudat amb el servei d'escombraries. L'Ajuntament de Badalona ha anunciat aquest dilluns que portarà la mateixa empresa a la Fiscalia perquè ha detectat "greus irregularitats" en el contracte de neteja viària i recollida d'escombraries. Segons una auditoria que ha encarregat el consistori, entre el maig del 2010 i desembre del 2015 FCC hauria defraudat fins a 12,8 milions d'euros, una xifra que multiplica per molt la de 800.000 que estima l'ajuntament de la capital catalana sobre el presumpte frau a la ciutat, i que ja investiga la Fiscalia.

Segons ha informat l'ajuntament badaloní, l'informe conclou que l'empresa FCC (adjudicatària del contracte des del 2010) podria haver incomplert les obligacions de prestació de determinats serveis i que a més a més s'haurien donat uns importants sobrecostos per l'Ajuntament. Segons el regidor d'Espais Públics i Mobilitat, Francesc Duran, "tot això s'hauria pogut evitar a l'anterior mandat –de govern de Xavier Garcia Albiol (PP)- amb una dotació de recursos humans adequada a l'Àrea d'Espais Públics i Mobilitat per garantir l'aplicació dels mecanismes de control que preveu el mateix contracte".


L'alcaldessa, Dolors Sabater, ha indicat que els fets són "d'una gravetat intolerable", i ha defensat que des de l'Ajuntament s'ha vist necessari des del primer moment controlar millor els grans contractes de servei i per aquest motiu es va encarregar l'auditoria. El volum de feina va fer que l'estudi se centrés en el contracte més gros, el de neteja viària i recollida de residus, que també és un dels serveis més sensibles de cara a la ciutadania. Davant les conclusions de l'auditoria, l'Ajuntament presentarà aquest informe a fiscalia perquè s'emprenguin les accions pertinents.

Els fets també els investiga l'Ajuntament


El govern municipal ha anunciat que a nivell municipal també investigaran els fets. "Hem de veure què hem de fer nosaltres per assegurar millor el servei a la ciutadania, veure quines conseqüències té i analitzar-ho jurídicament i tècnicament", ha explicat Dolors Sabater, que no ha volgut demanar responsabilitats polítiques de l'anterior equip de govern fins que no concloguin les investigacions. "Ara tenim una auditoria que diu coses gravíssimes i hi hem de donar sortida", ha afegit.

Al mateix temps, el govern ha anunciat que recuperaran l'estructura del departament tècnic de l'Àrea d'Espais Públics i Mobilitat –responsable del servei de neteja viària i recollida d'escombraries-, la qual Garcia Albiol va reduir durant l'últim mandat, passant de 8 treballadors a 2. Pel govern de Sabater, això va significar una "falta de control" coincidint amb l'externalització del servei, l'any 2010. L'executiu ha garantit que ampliaran els treballadors de l'àrea "per recuperar la capacitat de control sigui com sigui".


Frau a través de cinc camins possibles

El consistori ha informat que el frau es podria haver produït per cinc vies. La més important, amb la qual es podrien haver defraudat 4,5 milions, correspondrien a una facturació no conforme a plecs ni llei de contractes del sector públic. D'ells, 3,46 milions han estat per haver aplicat una revisió de preus a l'alça a conceptes prohibits per la llei, com de mà d'obra i de despeses generals.

La segona via, que ascendiria a 3,5 milions, correspondria a la imputació de costos sense haver prestat cap servei efectiu. En aquest capítol s'hi inclouen inversions no realitzades, d'altres retornades per l'ajuntament a l'empresa, la compra de maquinària que no s'utilitza, la neteja de contenidors a l'hivern no sol·licitada, i costos fixos de manteniments no prestats i assegurances de vehicles no utilitzats.

En tercer lloc, figurarien 2,8 milions per infradotació del servei de recollida de residus. En el quart, 1,6 milions per increment de preus unitaris de l'oferta, de manera que FCC col·locava equips més cars que els oferts inicialment, i els 300.000 euros restants per doble imputació de costos, és a dir, cobrar un mateix cost diverses vegades.

El contracte té vigència fins al 2020

El contracte pel servei de neteja viària i recollida d'escombraries que l'Ajuntament de Badalona manté amb Fomento de Construcciones y Contratas està signat del 2010 i té vigència fins al 2020, amb un valor anual d'entre 18 i 20 milions.

Després de constatar les possibles irregularitats durant els primers 5 anys, el govern ha declinat anunciar cap mesura vers la companyia. Preguntat per la possibilitat de rescindir el contracte, l'executiu ha demanat respecte per la investigació judicial i tècnica, i ha apuntat que tenen previst reunir-se amb responsables de FCC durant els propers dies.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació