Foment es tanca en banda al traspàs íntegre de Rodalies que reclama la Generalitat

Julio Gómez Pomar, secretari d'Estat del ram, treu pit per haver invertit durant el 2016 un 6% més que l'any passat a Catalunya | Assegura que no hi ha manca de recursos assignats al Corredor Mediterrani i troba que és una infraestructura "prioritària" per al govern espanyol

Julio Gómez Pomar, durant la XXI Trobada d'Economia a S'Agaró
Julio Gómez Pomar, durant la XXI Trobada d'Economia a S'Agaró | ACN
19 de novembre del 2016
Actualitzat a les 19:18h
Julio Gómez Pomar, secretari d'Estat d'Infraestructures, ha volgut enviar un missatge conciliador a les autonomies a l'hora d'abordar les inversions claus en aquest àmbit. Ho ha fet durant la XXI Trobada d'Economia de S'Agaró, en què ha ofert "consens" per planificar millor. "Cal un acord nacional sobre infraestructures en què tots ens hi sentim compromesos", ha determinat Gómez Pomar, que ha situat el Corredor Mediterrani com a "prioritari". "No hi ha una manca de recursos assignats. Sí que hi ha problemes amb contractistes i material", ha apuntat el membre del govern espanyol, que s'ha tancat en banda al traspàs íntegre de Rodalies que demana la Generalitat.

Gómez Pomar s'ha mostrat contrari a aquesta petició, que compta amb un ampli suport entre el municipalisme català, i ho ha defensat a través de criteris econpòmics i tècnics. "El model europeu és el de monopoli en la xarxa viària", ha apuntat el dirigent governamental, que ha destacat que hi haurà problemes entre comunitats en cas que el servei fos traspassat a Catalunya.

Els ajustos pressupostaris

"La inversió és una candidata a patir quan hi ha un ajust pressupostari", ha resumit Gómez Pomar. S'ha referit a la legislatura anterior i s'ha compromès a intentar "preservar-la" en el futur. Ara bé, no ha amagat que en els últims anys la caiguda en la inversió pública ha estat "elevada". "Sempre es veu afectada quan es fan polítiques d'ajustament de la despesa", ha ressaltat el dirigent governamental.

"Existeix el dilema entre dues grans tensions. L'assignació de la inversió en aquelles que tenen rendibilitat marginal més elevada (en llocs en més població), o bé pensar en una altra línia, que és la d'igualtat d'oportunitats a través de les infraestructures", ha apuntat Gómez Pomar. "Això genera tensió", ha determinat el secretari d'Estat d'infraestructures. "Caldrà aplicar totes les anàlisi de cost-oportunitat i la rendibilitat", ha insistit.

Avaluació de les infraestructures

El dirigent governamental ha destacat que cal donar una "major preponderància" a l'avaluació d'aquelles infraestructures que són "idònies". En el repartiment modal de les inversions, la ferroviària és la que ha tingut més absorció de recursos (51%), i les carreteres han quedat en segona posició. A Catalunya, aquestes proporcions es mantenen: 55% a ferrocarrils i un 12% a ports. El secretari d'Estat d'infraestructures ha apuntat que al país, entre el 2012 i el 2016, s'hi ha invertit 6.600 milions, i hi ha hagut un increment del 6% entre el 2015 i enguany.

Gómez Pomar ha destacat que "seria bo" que es negociés a Brussel·les que la inversió no fos computada com a dèficit. "El problema essencial que hi hagi dèficit públic és la seva necessitat de finançament. Si algú gasta més que ingressa, ho hem de cobrir amb emissions de deute", ha destacat el secretari d'Estat d'infraestructures, que també ha abordat l'alt nivell d'endeutament públic d'Espanya, que voreja el 100% del PIB. "Són xifres considerables", ha admès el dirigent del PP, ara sota les ordres del ministre Iñigo de la Serna, exalcalde de Santander i una de les cares noves del govern de Mariano Rajoy.