medi ambient

Els cotxes més contaminants no podran circular en episodis de pol·lució a l'entorn de Barcelona

L'Àrea Metropolitana de Barcelona presenta als municipis afectats el protocol d'actuació per als episodis d'elevada contaminació atmosfèrica | En casos greus es proposa alternar la circulació dels vehicles amb matrícules senars i parells

per Jordi Bes , 17 de novembre de 2016 a les 18:13 |
Un autopista de l'entorn de Barcelona | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 17 de novembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els cotxes que més contaminen no podran circular a l'àrea metropolitana de Barcelona els dies amb més pol·lució. Aquesta mesura s'inclou en el protocol metropolità d'actuació per als episodis ambientals d'elevada contaminació atmosfèrica, que l'Àrea Metropolitana (AMB) ha presentat aquest dijous als 36 municipis que la formen, cosa que coincideix amb la recent advertència de l'Ajuntament de Barcelona, segons la qual la contaminació l'aire s'ha disparat fins a nivells "alarmants". El protocol s'haurà d'aprovar en el Consell Metropolità, i es presentarà al Consell de Mobilitat de l'AMB, un òrgan format per més de 200 experts i que es reunirà de nou el gener, ha informat l'Àrea Metropolitana en un comunicat.

El protocol s'activarà quan augmenti molt la pol·lució per dos dels contaminants més nocius, el diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules PM10. En el cas del NO2, es defineixen quatre fases, i és en les dues més fortes –la fase episodi, amb una probabilitat d'entre 0 i 3 dies l'any, i la d'alerta, que és poc probable- quan es restringirà la circulació de vehicles privats sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT), és a dir, els més contaminants, i es limitarà la circulació de taxis. En la fase d'alerta es restringirà encara més la circulació de vehicles i s'establirà la circulació alterna de matrícules senars o parells.


La restricció de la circulació als cotxes sense etiqueta i la limitació de la dels taxis també es preveuen quan hi hagi més pol·lució de PM10. D'aquest contaminant s'han definit dues fases, i la d'episodi, que s'estima que pot produir-se com a molt un dia a l'any, inclou aquests vetos. A més d'aquestes iniciatives, també se'n contemplen d'altres en fases menys perilloses, com la d'ampliar la xarxa ciclable, reconvertint carrils de circulació,i  la de regular els semàfors per donar prioritat al transport públic, pel que fa al NO2. Per als dos contaminants també es preveuen actuacions com incrementar el transport públic.

Les mesures són acumulatives


L'aplicació d'una fase o altra dependrà del nivell de contaminació provocat per cada contaminant. En tots dos casos, les accions i mesures es duran a terme de forma acumulativa, de manera que a mesura que van augmentant les fases, es van incorporant noves mesures sense deixar d'implantar les de les fases precedents. El protocol inclou una campanya de comunicació i sensibilització ciutadana sobre els episodis de pol·lució, la qual es posarà en marxa immediatament després de l'avís d'activació del protocol, i s'intensificarà en funció de la fase activada.
 

Mesures contaminació AMB by naciodigital on Scribd



Per a la fase de contaminació més lleu de NO2, la de seguiment atent, no es preveuen mesures, tot i que la probabilitat que succeeixi és de 22 dies l'any. És a partir de la segona fase, la d'avís preventiu, quan es defineixen les actuacions. Aquesta pot donar-se uns nou dies l'any, i s'activarà quan més d'una estació de mesura superi el valor de 160 ug/m3 de mitjana en una hora i la previsió a 24 hores no indiqui una millora en els nivells. La màxima, la fase d'alerta, serà quan més d'una estació supera el valor de 400 ug/m3 de mitjana durant tres hores i la previsió a un dia vista no anticipi una millora.

La primera fase de PM10, denominada d'avís preventiu, té una probabilitat de 13 dies l'any. Aquesta s'activarà quan més d'una estació de mesura supera el valor de 50 ug/m3 de mitjana diària i la previsió a 24 hores indiqui una superació del valor límit diari de 50 ug/m3. L'altra, la d'episodi, només arribaria si més d'una estació supera el valor de 80 ug/m3 de mitjana diària o es mantingui sobre els 50 ug/m3 durant més de tres dies consecutius, i les previsions a un dia vista no anticipin una reducció de la pol·lució.

Reclamació a l'Estat i la Generalitat perquè també actuïn

L'Àrea Metropolitana ha avisat que la lluita contra la contaminació no és només cosa seva. El vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda, ha reclamat a l'Estat i a la Generalitat "que abordin urgentment actuacions pendents". Ha citat el desenvolupament del Reglament de la llei de finançament del sistema de transport públic de Catalunya, la construcció dels carrils Bus-VAO i plataformes reservades que incrementin la velocitat comercial dels autobusos, l'execució immediata del Pla de millora de Rodalies i la construcció d'aparcaments per fomentar que s'arribi a Barcelona en transport públic (park and ride).
 

Presentació als municipis del protocol metropolità per als dies de més contaminació. Foto: AMB

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació