BARCELONA

Barcelona expulsarà els patinets elèctrics i els «segways» de la vorera

L'Ajuntament també vetarà que aquests vehicles els condueixin menors de 16 anys | Les limitacions entraran en vigor el primer trimestre del 2017 un cop s'aprovi la nova regulació

per Jordi Bes , Barcelona, 9 de novembre de 2016 a les 18:30 |
Els grups de «segways» a la vorera és una imatge habitual a Barcelona | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de novembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els patinets elèctrics i els segways quedaran vetats a les voreres de Barcelona, i no els podran conduir menors de 16 anys. L'Ajuntament ha decidit posar ordre als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i als cicles de dues rodes, cosa que inclou les rodes elèctriques, els tricicles, els cargobikes i els trixis, als quals també aplicarà aquestes restriccions per circular, però no a la bicicleta, els patinets sense motor ni als monopatins. El consistori preveu aprovar el primer trimestre del 2017 una modificació de l'Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles amb aquesta nova regulació, en la qual es preveuen multes d'entre 100 i 500 euros per a qui incompleixi.

L'Ajuntament també posarà límits als grups de segways i patinets de lloguer que es desplacen pel centre, cosa que sol originar conflictes amb els vianants. Sempre hauran d'anar acompanyats d'un guia, hauran de ser d'un màxim de sis persones més guia, i els d'entre tres i sis persones només podran anar per unes rutes marcades. A més, s'haurà de mantenir una distància entre grups de més de 50 metres. També se'ls obligarà a portar casc, tenir assegurança i que aquests vehicles estiguin apuntats en un registre municipal, excepte quan siguin per a ús personal, que llavors aquestes condicions només seran recomanacions.


El lloguer de patinets es fa sense permís

Barcelona serà pionera amb aquesta regulació a l'Estat, ja que ciutats com Madrid, Màlaga i Sevilla no en tenen. Segons la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, han decidit posar ordre per "l'explosió" d'aquests vehicles circulant per voreres i calçades, especialment a Ciutat Vella i el front marítim de Sant Martí. "Necessitem minimitzar els problemes de convivència que poden provocar", ha ressaltat. Un cop aprovada la regulació, es deixarà en mans dels districtes fer-la més restrictiva i que regulin els locals de lloguer de segways o patinets a través dels plans d'usos, cosa especialment pensada per a Ciutat Vella, on aquest estiu el consistori ja els havia prohibit per al front marítim. Es dóna el cas que l'activitat de lloguer de patinets es fa ara sense permís.


L'Ajuntament ha classificat aquests vehicles en tres grans grups. L'A, que inclou les rodes i els patinets elèctrics més petits; el B, per als patinets més grans i els segways, i el C, per als cicles de més de dues rodes que funcionen sense motor. En aquest últim grup hi ha tres subgrups: el C0 per als tricicles d'ús personal (bicicletes de tres rodes que solen tenir una caixa per transportar coses, i que són més comunes als països nòrdics i Holanda); el C1 per als de transport de passatgers, com ara els trixis, i el C2 per al transport de mercaderies, com per exemple els cargobikes. Cada agrupació té les seves especificitats.

Aquests vehicles "no són una joguina"


Com a criteri general, en cap cas el conductor pot tenir menys de 16 anys –s'hauran de tenir 18 anys si es transporten persones-, cosa que Vidal ha justificat perquè aquests vehicles poden assolir gran velocitat (entre 20 km/h i 45 km/h) i "no són una joguina". Tampoc es podrà anar per la vorera, amb petites excepcions. Els tricicles d'ús personal, els quals són considerats com una bicicleta, podran circular per les voreres de l'Eixample fins que l'Ajuntament hi expulsi les bicicletes, si bé el consistori ha ampliat la moratòria (18 mesos més a comptar des d'aquest mateix dimecres, i que se sumen als 18 ja transcorreguts des que la va dictar) i no hi ha data per fer que baixin a la calçada. Els que traslladen les mercaderies també podran entrar a les voreres amples, però només per accedir als locals.

Això sí, els patinets, rodes i segways podran circular pels parcs públics; pels carrils bici, segregats o no; per carrers amb plataforma única (allà on el vianant té prioritat) i, en el cas dels patinets més grans i els segways, en calçades limitades a 30 km/h, però no en parcs. Els trixis també ho podran fer per carrers més grans si no són grans artèries viàries. A més, tots aquests cicles de més de dues rodes poden anar pels carrils bici sempre que hi càpiguen. Aquests vehicles quan siguin per a ús turístic o de transport de mercaderies també estaran obligats a tenir assegurança i estar identificats en el registre municipal.

Sancions de fins a 500 euros

Pel que fa a l'aparcament, es prohibeix lligar patinets i segways dels arbres, bancs, semàfors i altres elements del mobiliari urbà. En relació a les sancions, d'entrada l'incompliment de les prohibicions seran considerades com a infraccions de caràcter lleu, cosa que suposa una multa de 100 euros. No obstant això, seran greus i suposaran una de 200 euros quan s'excedeixin els límits de velocitat, l'edat màxima permesa o circular amb vehicles no homologats; i molt greus i una de 500 euros quan l'excés de velocitat sigui un 50% superior al màxim permès, circular begut o drogat, per zones prohibides, fent-ho de forma temerària o sense assegurança de responsabilitat civil enfront de tercers quan sigui obligatori.
 

Ampliació de la moratòria que encara permet les bicis a les voreres de l'Eixample

 

Un «trixi» circulant per un carril bici de Barcelona. Foto: Adrià Costa

 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació