​El Port de Barcelona recorre al gas liquat i les bonificacions per contaminar menys

El port produeix el 7,6% de la concentració mitjana anual dels òxids de nitrogen a la ciutat i l'1,5% de les partícules en suspensió | Els creuers suposen l'1,2% i el 0,23% d'aquests contaminants a la capital catalana, respectivament

Redacció
27 d'octubre del 2016
Actualitzat el 28 d'octubre a les 8:24h

Jordi Vila, cap de Medi Ambient del Port de Barcelona; José Alberto Carbonell, director general; Sixte Cambra, president, i Nuria Burguera, directora de comunicació. Foto: ACN


El Port de Barcelona ha presentat aquest dijous el seu Pla de Millora de Qualitat de l'Aire, que aposta pel gas natural liquat (GNL) i per una política de bonificacions sobre la taxa portuària de fins a un 40% per a les embarcacions menys contaminants. Així ho han explicat en roda de premsa el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el director general, José Alberto Carbonell, i el cap de Medi Ambient de l'enclavament portuari, Jordi Vila, ha informat Europa Press.

La contaminació generada pel port, i en especial pels creuers, genera controvèrsia a la capital catalana. L'activitat portuària és responsable del 7,6% de la concentració mitjana anual de NOx (òxids de nitrogen) a la ciutat i de l'1,5% de les partícules en suspensió. Amb aquest pla, el port promocionarà el GNL com combustible alternatiu per a embarcacions, maquinària de terminal i camions, ja que redueix un 80% les emissions de NOx i suprimeix les emissions de partícules sòlides en suspensió i d'òxids de sofre.

Per a això, el port necessita un braç de càrrega criogènic i flexible a la terminal d'Enagás per subministrar GNL a gavarra i petites embarcacions i adaptar una gavarra per al subministrament a vaixells, dues iniciatives que ja estan en marxa i tenen finançament de la Unió Europea. Entre les proves pilot, figuren la incorporació d'un motor auxiliar de gas en el ferri Abel Matutes de Balearia, i la construcció d'un generador de gas al moll per substituir els motors auxiliars de les embarcacions ro-ro i dotar-los d'energia elèctrica des de terra, entre altres.

Pel que fa a les bonificacions, el cert és que actualment la llei només permet una bonificació del 5% per raons mediambientals, però el Port de Barcelona demanarà al Ministeri de Foment modificar la Llei de Ports perquè les bonificacions puguin arribar a fins a un 40% sobre la taxa de l'embarcació, tal com succeeix en ports del nord d'Europa, com Rotterdam, Hamburg i Anvers.

"Un 5% no és suficient. Buscarem el suport dels grups polítics i crec que tots els ports de l'Estat hi estaran d'acord", ha assegurat Cambra, i ha recordat que el Port de Barcelona també exerceix la seva influència des de l'Organització Marítima Internacional, de la qual forma part.

100% de la flota elèctrica el 2020

Un altre dels punts estratègics del pla, que consta de 25 accions desenvolupades en 53 actuacions, és que el 100% de la flota interna de vehicles del port sigui elèctrica el 2020. Cambra ha declinat especificar l'impacte que es preveu d'aplicar totes aquestes mesures sobre l'activitat portuària, que és responsable del 7,6% de la concentració mitjana anual de NOx a la ciutat i de l'1,5% de les partícules en suspensió.

Carbonell ha explicat que els portacontenidors són responsables d'un 1,7% de la concentració mitjana anual de NOx a Barcelona, la resta d'embarcacions suposen un 2%, els ferris un 1,4% i els creuers un 1,2%. Pel que fa a les partícules en suspensió, els portacontenidors concentren un 0,38%, altres embarcacions de càrrega un 0,48%, els creuers un 0,23% i els ferris un 0,28%.
Arxivat a