infraestructures

«Volem els trens, les vies, les estacions i les catenàries», clam pel traspàs íntegre de Rodalies

El conseller de Territori, Josep Rull, retreu a l'Estat la manca d'inversió i la impuntualitat dels trens i anuncia que aquest divendres presentarà el contenciós contra Adif a l'Audiència Nacional

Puigdemont reclama "preparar-se" per gestionar el servei i apel·la a la "dignitat"

Colau ofereix el suport "sense fissures" de l'Ajuntament de Barcelona a la Generalitat per fer front comú

Acte per al traspàs de Rodalies

Els punts negres de la xarxa ferroviària catalana

, Palau de la Generalitat | 26/10/2016 a les 12:20h
Especial: Nació Destacat
Arxivat a: Política, Carles Puigdemont, infraestructures, Adif, Miquel Buch, Ada Colau, Federació de Municipis de Catalunya, Renfe, Josep Rull, Xavier Amor, Rodalies, Associació Catalana de Municipis
Foto de família dels assistents a l'acte per reivindicar el traspàs de Rodalies | Adrià Costa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/10/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha estat l'encarregat d'obrir l'acte que la Generalitat i el món local han organitzat a Palau per reclamar el traspàs íntegre de Rodalies. I ho ha fet amb una intervenció en què ha demanat tenir-ho tot: les vies, els trens, les catenàries i les estacions. "Aquest país té dret a uns serveis ferroviaris dignes. No ens quedem en el lament ni en la denúncia. Obrim un horitzó constructiu: ho volem gestionar nosaltres", ha determinat Rull.

El dirigent nacionalista ha recordat les incidències dels últims anys, i ha qualificat Rodalies com la "baula més feble" del sistema públic de transport. "Retrocedeix durant els últims anys en un context de pujada generalitzada", ha apuntat Rull, que s'ha referit explícitament als problemes d'impuntualitat del sistema, que incompleix els compromisos signats amb l'Estat. "La puntualitat de Ferrocarrils de la Generalitat és del 99,2%", ha destacat el conseller. "Quan gestionem nosaltres el sistema ferroviari ho fem de manera sòlida, i això és patrimoni de tots els governs de la Generalitat", ha ressaltat Rull en referència a Ferrocarrils.

Des que va arribar a la conselleria, Rull ha arribat a la conclusió que cal acudir als jutjats per tal de defensar que Adif compleixi amb les inversions pactades entre l'Estat i la Generalitat. Rull ha anunciat que aquest divendres 28 presentarà un recurs contenciós-administratiu a l'Audiència Nacional davant les "escandaloses" xifres a què arriben els incompliments. Al llarg d'aquest any, tant Adif com Renfe només han complert el 9% de les inversions pactades, amb dades del mes de juny avançades per NacióDigital.
 

Josep Rull, Carles Puigdemont i Ada Colau, a l'acte sobre Rodalies Foto: Adrià Costa


Puigdemont demana preparar-se per gestionar el servei

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha arrencat la intervenció constatant que el país no pot gestionar, en ple segle XXI, les Rodalies. "Això és un problema polític i institucional. Ens hem de queixar? Sí. Però només amb la queixa no ens en sortirem. Sense mobilitat no hi ha prou llibertat", ha apuntat Puigdemont, que també ha destacat la pèrdua de capacitats per competir de les empreses catalanes arran del mal estat de les infraestructures en comparació a altres països.

El dirigent nacionalista ha apuntat que a l'Estat no hi ha "presumpció de bondat" a l'hora de resoldre aquestes qüestions. "El que hem de fer és actuar en defensa dels nostres drets davant la justícia, a qui hem de demanar celeritat, independència i defensa de bé comú", ha ressaltat Puigdemont, que ha reclamat "unitat" fins al final.

"Ens hem de preparar per controlar els serveis bàsics ferroviaris. Estem preparats i ens ho exigeix el compromís de servei amb els ciutadans. És una causa justa. L'autogovern no existeix perquè ho declarin les autoritats o les constitucions: es demostra autogovernant. No tenim ni auto ni govern", ha apuntat,

Colau denuncia un "greuge humà"

"Estem aquí, més que mai, per sumar esforços. Sense fissures, ni diferències, ni partidisme. Perquè la situació és intolerable i insostenible", ha assenyalat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha posat de manifest un "greuge humà" arran de la manca d'inversions. "No podem oblidar que això ha costat i segueix costant vides humanes. Estem parlant de vides que s'han perdut per no tenir llestes obres compromeses", ha determinat Colau.

L'alcaldessa de Barcelona ha apuntat que el mal funcionament del transport públic incentiva la via privada, de manera que puja la contaminació. "No volem més retards, no volem més excuses. Tots hem tingut l'experiència del dia de la marmota d'anar al ministeri de Foment i que incompleixin. No podem més", ha deixat clar Colau, que ha recordat la inversió en alta velocitat.

Les queixes dels municipis

Josep Caparrós, vicepresident de l'Associació Catalana de Municipis i alcalde de Sant Carles de la Ràpita, ha demanat a l'Estat que "compleixi amb les obligacions i els compromisos que té amb Catalunya". "Un país del segle XXI ha de tenir un sistema de comunicacions del segle XXI. L'equilibri territorial del país depèn d'això", ha apuntat Caparrós, que ha apuntat que el problema "no és exclusiu" de l'àrea metropolitana.

Xavier Amor, president de la Federació de Municipis de Catalunya i alcalde de Pineda de Mar, ha recalcat que un bon sistema de comunicacions és el garant de la igualtat d'oportunitats entre ciutadans. "La mobilitat és un dret social i una condició bàsica per aconseguir un lloc de treball digne", ha apuntat Amor. "Ja n'hi ha prou de la manca d'inversió dels serveis i de la desatenció de Rodalies. Volem un canvi a millor i perceptible de forma immediata", ha reivindicat.

Suport transversal

Les infraestructures són un dels assumptes que més han incidit en el desgast de les relacions entre l'Estat i la Generalitat des de fa una dècada. Tot arrenca, en certa manera, en aquell acte a l'escola de negocis IESE per reclamar el traspàs de l'aeroport del Prat, i segueix amb els múltiples problemes de la xarxa de Rodalies. Les traves de l'Estat al Corredor Mediterrani també han ajudat a crear un front català per reclamar una infraestructura que, segons la Generalitat, ajudaria a promoure encara més l'activitat econòmica en l'eix que va des d'Andalusia fins a França per la costa.

En l'acte d'avui hi han assistit representants de la majoria de partits amb representació parlamentària, una nodrida delegació d'alcaldes i representants del món econòmic. Patronals, cambres de comerç i sindicats han assistit a la cita, que també ha comptat amb la presència de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), Òmnium Cultural i l'Associació de Municipis per la Independècncia (AMI). Les plataformes d'usuaris que reclamen un millor servei (l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren i la Plataforma d'Usuaris Portbou-Barcelona) no han faltat al Saló de Sant Jordi de la Generalitat.
 

Foto de família dels assistents a l'acte per reivindicar el traspàs de Rodalies. Foto: Adrià Costa

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Tren
Masias , 26/10/2016 a les 12:45
+15
-72
La pregunta que habría que hacerse es si una Catalunya aislada por fronteras necesitaría tener todas sus capitales comunicadas por AVE
Es evidente que para ir de Girona a Barcelona o de Barcelona a Lleida con un par de trenes de vapor sería más que suficiente.
Ja està bé deixar-nos tirats a les andanes com a gossos als catalans!
Anònim, 26/10/2016 a les 13:03
+59
-13
Què no paguem impostos els catalans?

Perquè a Madrid es gasten milers de milions en infraestructures i a Catalunya les obres no es comencen o es eternitzen durant dècades?
Que no s'emporten, sense el nostre consentiment, l'equivalent al 8% del nostre PIB cada any?
Doncs tenim dret a tenir infraesructures com déu mana!

Jo no sóc independentista, però a aquest pas acabaré votant a la CUP!
Cada dia tenim més raons per a marxar, no hi ha terceres vies!
Anònim, 26/10/2016 a les 13:10
+43
-8
Referèndum i independència!
Moltt graciós el de les 12:45
Anònim, 26/10/2016 a les 13:32
+52
-6
Nosaltres tidrem els trens que ens facin falta i sens dubte més ben gestionats que ara.
Vosaltres en canvi és impossible que pogueu mantenir aquets centenars de kilometres d'ave per anar a buscar el pa al poble veí.
Sicerament, ja us veig recuperant les tartranes i els rucs i mules.
Corredor Mediterrani
Anònim, 26/10/2016 a les 13:34
+54
-6
Potser els altres ho veieu d'una altra manera, però jo posaria tot l'esforç en apretar a la UE en que Espanya faci el que es nega radicalment a fer: el Corredor Mediterrani, a pesar de que la UE ho està demamant a crits.

Actualment, la gran majoria de vaixells de càrrega que venen d'Asia via Canal de Suez fan tota la volta a la península i tota la costa occidental francesa per a descarregar al port d'Amsterdam en lloc de venir al de Barcelona... perquè falta el Corredor Mediterrani per a distribuir la càrrega per Europa.

Aquest corredor convertiria el port de Barcelona en la porta d'entrada de totes les mercaderies asiàtiques cap a Europa. Aixó a Espanya ho saben perfectament, i per aixó es neguen radicalment a fer-ho: perquè els hi fa rabia saber com beneficiaria Catalunya. Quant més la beneficiaria, més rabia els hi fa i més es neguen a fer-ho.
Nunca y nunca.
Iván, 26/10/2016 a les 14:22
+13
-53
El estado nunca cederá las infraestructuras ferroviarias a la generalitat. Es algo fundamental, y eso no pasará. Y espero que no lo hagan de verdad, por qué con la pandilla de incompetentes de la generalitat, aún iría peor de lo que va ahora.
Yo no voto al PP para que ahora que forma gobierno, le de regalos a los separatistas que gobiernan la Generalitat. Voto al PP para que centralice el estado y reprima el separatismo como Dios manda.
Aquí se gestionan de PM
Anònim, 26/10/2016 a les 14:28
+14
-30
Sobre todo el proyecto de la L9, se estudiará en las facultades como un modelo de gestión.
los trenes de cercanias de RENFE y del estado español no funcionan
Anònim, 26/10/2016 a les 14:52
+42
-8
Es un desastre el servicio, un desastre la puntualidad, un desastre su mantenimiento, un desastre en climatizacion, un desastre las vias, catenarias etc.etc.
Los que necesitan este servicio para ir a su trabajo lloran a diario las penalidades que tienen que sufrir.
no inverson a Catalunya en ferrocariles
Anònim, 26/10/2016 a les 14:55
+41
-8
Mientras Madrid como capital goza de infraestructuras pagadas con el dinero de todos Catalunya miseria y compañia.
El Madrid bonito y bien arregladito que no le falta de nada mientras otros sufriendo para ir a trabajar.
No ho entenc
Anònim, 26/10/2016 a les 15:07
+19
-19
Per què demanen el traspàs de la competència ferroviària? No havíem quedat que l'any que ve serem independents? Mare meva quina presa de pèl de polítics... i de poble que s'ho empassa sense oposar-s'hi.
Ha,ha,ha,ha
Anònim, 26/10/2016 a les 15:13
+38
-9
Un catxondo mental parla de una Catalunya aïllada per fronteres. Fill meu, però que dius ? Si voleu fronteres Espanya quedarà tancada per Gibraltar (!!!!) pel sud i per Catalunya (i a molt no tardar Euskadi) pel nord.
Per l'est, teniu aigua i per l'oest Portugal, que ja ha dit per activa i per passiva que NO tenen cap intenció de conectar amb l'AVE espanyol.
Bé, sempre podeu fer un tunel submarí per sortir a Ceuta o Melilla.
I els diners
LoPep, 26/10/2016 a les 15:28
+27
-6
Sobre tot, que ens donin els diners que ens prenen, una part dels quals diuen que ens els retornaran i que al final no ens tornen ni el que diuen que ens tornaran.
A l'espera de la solució definitiva: la independència.
Tota la societat catalana unida
Albert Miró, 26/10/2016 a les 15:37
+30
-8
Els traspàs de trens, el de les autopistes, el dels nostres impostos i el de la justícia, el tindrem el 2017
Només haurem de votar per la independència de Catalunya i superarem el 50% segur, ja que ara ja tenim un sistema de vot electrònic amb el que no podran boicotejar a tots els catalans que fins ara han estat impedits del seu dret democràtic.
Els castellanoparlants no son rucs, cada dia pateixen els mateixos problemes i l'espoli, per molt que s'ho pensin a la meseta, els catalans som una societat unida que lluitarà fins al final per la solució de totes les agressions que estem patint
Traspasos
JRRiudoms, 26/10/2016 a les 15:47
+12
-5
Abans de demanar el servei, s'hauria de demanar els diners per poder fer possible el servei. Això ho tenia molt clar el sr. Taradellas (l'exPresident, pas el de les pizzes).

Atentament
Basta de judicialización de la vida política
Anònim, 26/10/2016 a les 15:58
+13
-27
Ah, no. Que me he equivocado. Que ahora los que llevan el asunto de los trenes a la justicia española son los brillantes gestores de la L9.

Rectifico. Sí a la judicialización.
...
Anònim, 26/10/2016 a les 15:59
+28
-7
El que va a vapor és la teva única neurona, que prou feina té d'anar d'una part a l'altre del teu cervell. Suposo que a Bèlgica, a Holanda, a Dinamarca, a Luxemburg, a Irlanda, a Islàndia, etc. van amb tren a vapor. Surt d'Espanya, home, que tot i la grandària de la terra, l'aridesa hi regna.
Nosotros SÍ sabremos gestionar Rodalies.
Anònim, 26/10/2016 a les 16:10
+17
-16
"el gobierno de CiU cifró en 2.248 millones el coste el 2002, cuando se puso la primera piedra"

"En total, la L9 habrá supuesto una inversión de 16.000 millones de euros, incluyendo los gastos financieros. La obra estricta cuesta más de 6.000 millones, y aún quedan 1.200 millones por ejecutar. “Queremos reducir el gasto financiero y estar por debajo de los 16.000 millones. Creemos que es posible”, añade."
N-240. 30 víctimes ha hagut en el tram lleidatà, en els últims set anys
Anònim, 26/10/2016 a les 16:11
+23
-6
Tot això passa per manca d'inversions a Catalunya!

Paguem impostos els catalans?
Hem de continuar pagant impostos a l'estat espanyol els catalans?
Para 15:58 Basta de...
20 años de camionero, 26/10/2016 a les 16:27
+24
-9
Lo que pedimos es tener unos servicios acordes a los impuestos que pagamos al estado.
Además nos roban el 8% de nuestro PIB. Ladrones de guante blanco les llaman.

No pedimos mucho, sólo mejorar las carreteras para que no hayan más muertos.
Sin embargo prefieren gastarse miles de millones en AVEs antes que gastarse unos cientos de millones de los que nos roban para que no muera más gente en las carreteras.

Para que después digan que el estado no trata a Cataluña como a una antigua colonia de Sudamérica.

Camionero y independentista.


RENFE: Rogamos. Empujen. Nuestros. Ferrocarriles. Estropeados.
Anònim, 26/10/2016 a les 16:36
+20
-10
Así definian las siglas los usuarios en los años 70 y 80.
Así se continuan definiendo en Cataluña.

RENFE = Gobierno de españa.
Amb el 10% dels diners promesos per Foment?
Anònima, 26/10/2016 a les 17:09
+4
-10
Alguns ja ho heu mencionat.

I amb quins diners penseu gestionar el traspàs?
Perquè els diners encara els administren ells i fins ara Foment tan sols ha invertit menys del 10% del promès.
Per què no treballeu per l'independència millor?
Transferencies o republica? quin circ
PauG, 26/10/2016 a les 18:57
+9
-14
No anaven a per una republica? que importa ara les transferencias?? quin circ. S'ha de ser molt babau per creure's tot aixo del proces i la independencia.
Noves autonomiques ja i que es formi un govern coherent, possiblement d'esquerres pel que sembla i a governar tu.
Amb la transferencia s'arregla tot?
Ramon Joan, 26/10/2016 a les 19:02
+11
-15
Que passa, que els gestors d'aqui son millors que els de fora? no será pel pedigrí pujolero i convergent que tenim, nomes cal veure la sanitat i l'educacio per comprobar com gestionen també els d'aqui...
ara be, com tota la crosta mediatica estelada (tv3, cat radio, Jordi basté, Moliner, etc..) quan un rodalies fa 10 minuts tard i solten tota clase de bilis, tothom a recolzar el tema com a borregos. I els únics que surten guanyant son els politics de la gene, que podrán endollar a algú mes. Els catalans del carrer a patir com sempre.
Tenim els politics que ens mereixem, tant allí com aquí. Societat mediocre, politics mediocres. Espanyolassos que som.
IMPRESENTABLES
Anònim, 26/10/2016 a les 19:05
+15
-15
Jo no sé què es pensa aquesta gent....es creuen que gestionar els mès de 1500 qilòmetres que te Renfe ea Catalunya és igual que gestionar 200 de FGC....què es creuen que per tenir la competència en les ves aniran millor els trens??? si no tenen un duro per a invertir, ja que el malgasten en el seu "procés". Vaja panda d' inútils que ens governen, a Madrid i en Barcelona.
Per a 17:09 per això s'esta fent la llei d'Hisenda catalana,
Anònim, 26/10/2016 a les 19:24
+17
-10
Una mica de calma.
Els milionsde catalans que sabem que l'estat s'enfonsa.
Perquè ja no hi ha diners per a les pensions, perquè des d'Europa volen retallar 6.000 milions més (i ja hi ha 13 milions d'espanyols al llindar de la pobresa, perquè hi ha un deute de més d'1 bilió d'euros, i pagar 36.000 milions d'interesos, etc. O sigui Titànic Total.

Els catalans que tenim les dades i sabem la veritat, hem de recolzar tot allò que ens permeti sortir del Titànic abans no s'enfonsi. Rajoy y la banda el que volen fer és anar-se (quan peti el tema) carregats de milions, aixó està clar.

Tot el grup català que està treballant creant les lleis de desconexió, estan treballant, també en la llei d'Hisenda que permetrà que tots els impostos els recapti Catalunya.
Keep Calm i endavant!
Un estado a la contra
Juan C., 26/10/2016 a les 19:35
+15
-6
No hay que olvidar tampoco que no tenemos conexión de alta velocidad con el Levante mientras se están construyendo AVE's a ninguna parte....
Competències autonòmiques
Ase, 27/10/2016 a les 08:33
+10
-6
I la carretera C-17 de la qual té competències la Generalitat? No permeteu ni manifestar-se al poble...





Comenceu per donar exemple i després exigiu. Prou demagògia

"Volem les catenàries" Catalunya cañí.
Anònim, 27/10/2016 a les 18:43
+2
-2
Volem les catenàries.
Aún acabaran estos pegándose con los ladrones del cobre.
Aiiiiiii paisaaaaaaaaaa que tinimos que alimintar los niniiios. Pa vusotros la L9, y pa nusotros el cobre la catenaria.
l'ase que parla de comperències.................el subconscient el traeix
Anònim, 28/10/2016 a les 11:03
+1
-0
Abans d'anar escopint odi informa't més bé


Stop Accidents C-17 podrà tallar la via després d'arribar a un acord amb els Mossos

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La seu d'Òmnium aquest matí | Joan Serra Carné
01/01/1970
L'institut armat, que actua per ordre del jutge Pablo Llarena del Tribunal Suprem, també ha entrat a la seu del CTTI
Mariano Rajoy, durant l'entrevista a Onda Cero | Onda Cero
01/01/1970
El president del govern espanyol insisteix que farà tot el possible perquè es compleixi la llei i Puigdemont no sigui president
La Meridiana, en una foto d'arxiu | Adrià Costa
01/01/1970
Les obres costaran 11 miions d'euros i englobaran el tram entre Glòries i el carrer Mallorca
David Saldoni, nou president de l'ACM, durant l'entrevista amb NacióDigital | Adrià Costa
Oriol March | 3 comentaris
01/01/1970
El nou president de l'Associació Catalana de Municipis (ACM) avala que el president governi des de Brussel·les amb un conseller que porti el dia a dia des de Palau | Manté, com la presidenta de l'AMI, que cal "recalcular" el full de ruta i "repensar" les estratègies per implantar el mandat de l'1-O
Carles Puigdemont, aquest dilluns a Copenhaguen | ACN
Sara González | 1 comentari
01/01/1970
L'agenda del president cessat per internacionalitzar el cas català ha tingut ressò però ha topat sempre amb reticències diplomàtiques instigades per Rajoy | El viatge anul·lat al Marroc o la carta enviada pel PP a eurodiputats per boicotejar una conferència al Parlament Europeu en són exemples
Oriol Junqueras, Carles Puigdemont i Jordi Turull, l'endemà de l'1-O. | Martí Albesa
Roger Tugas | 11 comentaris
01/01/1970
Els republicans temen que, si el TC anul·la el ple que ratifica el president a l'exili, no hi hagi marge per fer-ne un segon i això doni ales a Rajoy per allargar i endurir el 155 | Rovira, que reclama a JxCat que s'obri a negociar un candidat alternatiu, ha treballat l'estratègia a Estremera amb Junqueras
Les milícies enviades a Ifni, una de les imatges de l'exposició del Museu Etnològic | Museu Etnològic
Esteve Plantada | 2 comentaris
01/01/1970
El Museu Etnològic de Cultures del Món de Barcelona acull l'exposició "IFNI. La mili africana dels catalans", que explora l’experiència viscuda pels joves milicians destinats al Marroc