La plataforma «Prou morts a la N-240» talla la via per reclamar solucions a la sinistralitat

El trànsit s'ha interromput al mateix punt on fa una setmana va morir una jove de 27 anys de les Borges Blanques

per Redacció, Lleida | 23 d'octubre de 2016 a les 13:53 |
Els alcaldes han tallat la via aquest diumenge | Toni Postius
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Unes 300 persones han tallat aquest migdia la N-240 entre Lleida i Juneda, a les Garrigues, per exigir a Foment una solució definitiva per reduir la sinistralitat a la via. La interrupció del trànsit s'ha fet al mateix punt on fa una setmana va morir una jove de les Borges Blanques de 27 anys, l'última de la trentena de víctimes que hi ha hagut en el tram lleidatà de la carretera en els últims set anys. Ha estat un acte molt emotiu, de solidaritat amb la família de la noia, però també molt reivindicatiu. Veïns, alcaldes i altres representants polítics i econòmics del territori han participat en un acte on, una vegada més, s'ha exigit a Foment que compleixi el compromís assumit fa un any de començar el desdoblament de la via el 2017 i que, mentrestant, s'alliberi el peatge de l’AP2 entre Lleida i Montblanc.

Els concentrats han insistiti que ja no es pot esperar més. El tall de la carretera ha començat a les 12 i s'ha allargat gairebé una hora. Segons el Servei Català de Trànsit, s'han format retencions de fins a mig quilòmetre. La Plataforma Prou Morts a la N-240 mantindrà la protesta un cop al mes fins que no arribin les solucions exigides per un tram que suporta el pas de 12.000 vehicles diaris de mitjana, gairebé un 30% són camions.


Els alcaldes i regidors dels municipis lleidatans per on discorre l'N-240 han acordat aquesta setmana recórrer a la Fiscalia perquè dirimeixi si el Ministeri de Foment, titular de la carretera, té alguna responsabilitat en l'elevada sinistralitat que suporta el tram entre Lleida i les Borges Blanques. La plataforma denuncia "l'allargament innecessari" i "injustificat" en l'execució de les solucions compromeses per Foment per incrementar la seguretat en aquest tram.

La Plataforma exigeix al ministeri que compleixi de forma "immediata" amb els compromisos adquirits amb els alcaldes en relació amb el desdoblament del tram de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques. En aquest sentit, han recordat que des de la secretaria general d'Infraestructures de l'Estat es van comprometre a redactar durant aquest 2016 el projecte de desdoblament d'aquest tram de l'N-240, per tal que les obres poguessin començar durant el 2017. Els alcaldes denuncien l'incompliment del ministeri malgrat que els pressupostos de l'Estat d'aquest any inclouen una partida de 500.000 euros per a la redacció.


Aquest divendres representants de la Plataforma es van reunir amb la subdelegada del Govern espanyol a Lleida, Inma Manso, qui es va comprometre a reunir-se amb alts responsables del ministeri per fer-los arribar les reivindicacions del territori.

Una de les actuacions que ha fet Foment és la construcció de la rotonda de Margalef i n'hi ha tres més de pendents, però des de la Plataforma asseguren que són pedaços i exigeixen una solució definitiva.


La Plataforma la conformen primers edils i regidors de l'Albi, Arbeca, Artesa de Lleida, les Borges, Castelldans, Cervià, la Floresta, Juneda, Lleida, la Pobla de Cérvoles, Puiggròs, Puigverd de Lleida, Torregrossa, el Vilosell i Vinaixa, a més de la Cambra de Comerç de Lleida

Alterativa d'alliberament del peatge

Al marge de la Plataforma Prou Morts a l'N-240, entitats del territori com són l'Ateneu Popular Garriguenc i el col·lectiu Conca 22 aposten per l'alliberament del peatge de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc com la solució "més sostenible, econòmica i garantista" per tal de reduir a curt termini la sinistralitat en el tram de l'N-240 que uneix aquestes dues localitats.

Aquestes entitats veuen "més profitós" posar tots els esforços en escurçar "el màxim possible" la fi de la concessió de l'AP-2 –que acaba el 2021- i negociar l'alliberament del peatge, pagant la indemnització que calgui a la concessionària. Segons un estudi d'aquestes dues entitats, alliberar el peatge aquest 2016 del tram de l'autopista Lleida-Montblanc costaria uns 85 milions d'euros, mentre construir una autovia només entre Lleida i les Borges tindria un cost de 100 milions d'euros.

En aquest mateix sentit, el grup d'En Comú Podem ha tornat a presentar al Congrés i al Senat respectives propostes per exigir la bonificació del 100% en el preu dels peatges, de forma "provisional i urgent", per al trànsit de vehicles per l'autopista AP-2 en el tram comprès entre Montblanc i Soses (Segrià) i l'inici de la negociació del rescat d'aquest tram amb Abertis, empresa concessionària.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació