entrevista

Natza Farré: «El feminisme defensa els drets humans i el masclisme els ataca»

La popular periodista presenta "Curs de feminisme per microones", un llibre on parla sense embuts

"Devem moltíssim a les feministes primigènies; sense elles, les dones de la nostra generació no seríem on som"

| 21/10/2016 a les 10:54h
Especial: Les entrevistes de NacióDigital
Arxivat a: Cultura, masclisme, feminisme, Ara Llibres, entrevista cultura, entrevista, Natza Farré
La periodista Natza Farré | Adrià Costa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 21/10/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
"Ser dona mola tant que un home s'emprenya i una dona té la regla. Si un home no és simpàtic és que té caràcter i si una dona té caràcter és que és una mal follada", diu un dels passatges de Curs de feminisme per microones (Ara Llibres, 2016). Vehement, implacable, sense cap fissura discursiva. Així explica Natza Farré les raons de d'un llibre que no hauria d'existir, si el món fos com tal i com hauria de ser. Farcit d'exemples, de reflexions incòmodes i de molta mala bava, la popular periodista de RAC1 parla sense embuts, amb l'estil "marca de la casa" i amb una ironia directa que posa el dit a la nafra. Una obra per pensar-hi, molt més enllà del temps que dura la lectura.
 
- Per què calia escriure aquest "curs de feminisme"?
 
- Quan et poses a observar la realitat d'una manera detinguda –no només al teu voltant, sinó en altres situacions– t'adones que estem fatal i que hem de començar a reaccionar. No és una paranoia d'una persona, sinó una cosa objectiva. Hi ha d'haver un moviment al respecte, ara que canvien tantes coses.
 
- Sense voler, els homes i algunes dones tenen empeltades frases com "a casa mana la dona" o "la meva dona viu molt bé, fa el que vol", que van carregades d'un pes i d'unes connotacions.
 
- És el problema de les tradicions. N'hi ha que estan bé, i n'hi ha que no, que cal canviar. Matar els animals per divertiment és una tradició que no porta enlloc. I hi ha tradicions orals, com aquest tipus de frases, que no són innòcues. En realitat, la "dona continua manant a casa seva" és una afirmació que implica que la dona no mana mai a fora de csaa. La dona continua al terreny privat per fer les coses. No hi és, a l'espai públic.
 
- També és molt recurrent la frase "el meu marit m'ajuda molt".
 
- Darrerament he llegit el cas en una ministra de Lituània, una dona que té quatre fills i va guanyar a la campiona d'escacs mundial. La notícia deia que "malgrat ser mare", havia guanyat el campionat, i que tenia "molta sort" perquè comptava "amb l'ajuda del marit" en l'educació dels fills. On és la incompatibilitat de ser mare, ministra i ser bona jugadora d'escacs?

Natza Farré. Foto: Adrià Costa

 
- "Si ets dona, ets un conyàs. Si ets home, ets la polla". Hem arribat a crear aquests estereotips fins i tot amb el llenguatge. Al llibre hi ha una part dedicada a les cançons d'èxit que ens mostra que som molt permissius amb els missatges que escoltem.
 
- Això et fa adonar de fins a quin punt la societat és masclista. La dona està relegada a uns nivells que no me'n sé avenir. És menyspreu, directament. Molta gent m'agraeix haver escrit el llibre, però també hi ha gent que diu que odio els homes. Ha de quedar molt clar que el feminisme defensa els drets humans, i que el masclisme els ataca. De debò jo puc anar en contra dels homes pel fet de defensar uns drets que no tenim? Són fets objectius! Quan analitzes qui ens ha explicat la història, et preguntes com pot ser que mai no hi hagi dones. Que no hi eren? Que no existien? On eren en tots aquests segles? Tornant a la pregunta, hem de vigilar molt amb el llenguatge.
 
- Fins i tot ara, que han tret els accents diacrítics.
 
- Això demostra que tot pot canviar i tot es pot moure. Però el tema del genèric femení... veig que segueix sent intocable...
 
- Al llibre recomanes la lectura de Tothom hauria de ser feminista, de Chimamanda Ngozi Adichie. Per què creus que és tan essencial?
 
- Recomano, directament, que es faci el que s'ha fet a Suècia, on aquest llibre és de lectura obligatòria en nois i noies de 16 anys. És un llibre petit, que s'entén perfectament, d'una noia africana. Trobo que és un llibre essencial que ajuda molt a la reflexió.
 
- Pràcticament al final del llibre surt el terme "feminazi", que connota coses molt negatives lligades al feminisme. És un mot despectiu fet amb molta mala llet.
 
- Per això hi ha moltes dones que són receloses a dir-se feministes a elles mateixes. El primer que dic és que cadascú faci el que cregui que ha de fer. Però cal tenir en compte: primer, que devem moltíssim a les feministes primigènies. Sense elles, les dones de la nostra generació no seríem on som. No som aquí perquè els homes van fer una revolució en un moment donat. Hi som perquè hi van haver dones amb molta valentia en un moment i ara totes ens beneficiem. Per tant, un respecte molt gran per elles. I segon, no em cap al cap que una defensa dels drets humans es converteixi tan ràpid en una acusació. Com pot ser que uns fets objectius no es vulguin veure? El feminisme existeix perquè existeix el masclisme. Si tinguéssim una societat lliure i igualitària, el feminisme no existiria!
 

Natza Farré. Foto: Adrià Costa


- Sembla que el feminisme es redueixi a una caricatura, com si et llevessis un dia i, de manera arbitrària o capriciosa, t'hi tornessis.
 
- Ser feminista vol dir lluitar per uns drets que se'ns neguen. Quan nosaltres reivindiquem aquests drets, vol dir que estem traient drets als homes? O més aviat vol dir que reclamem un altre tipus de societat on homes i dones tinguin els mateixos drets? No hem de tenir por de dir que som feministes, ho hem de ser necessàriament! A mi m'agradaria molt ser una altra cosa, però m'ha tocat viure en una societat que no m'ho permet.
 
- Al llibre també hi ha un moment on diu que "tenir la regla no és un caprici". És un episodi on parla de la polèmica que hi va haver amb la copa menstrual i la CUP.
 
- Les dones tenim la regla i s'ha d'explicar als nens i a les nenes. La regla és un tema importantíssim on ens hem de gastar molta pasta! És surrealista: no es consideren els productes que utilitzem per la regla com a producte de primera necessitat per a una persona? Algú em pot explicar per què és més cara la gillette rosa que la blava?

- La desigualtat arriba a pervertir, fins i tot, el model de consum.

- El món, tal i com està muntat (amb un sistema estructurat pels homes), no va bé. La gent no està feliç de la vida. Jo parlo de les injustícies de les dones, perquè és un tema que afecta a més de la meitat de la població mundial. I penso que qui s'aferra a defensar un sistema com aquest ha de ser molt mala persona.
 
- Em fa pensar en la paritat, un tema que també surt al llibre. Hi ha dones que sostenen que la paritat no és necessària, que cal una meritocràcia.
 
- Però, a veure: la meritocràcia l'han viscuda, els homes? Per què quan les dones diem que hi hem de ser ens cau això de la meritocràcia? Ens diuen que podem formar part del món, però que hem d'estudiar, treure bones notes, saber 25 llengües i voltar pel món. Això, quan tenim presidents del govern que no saben ni la seva pròpia llengua!
 

Natza Farré. Foto: Adrià Costa


- "Tants anys i encara no ens hem tret de sobre la dona objecte", diu. Parli'ns del "paper decoratiu que exerceixen encara les dones" i de quin lloc ocupen als "espais d'opinió". En aquest sentit, #OnSónLesDones fa molta feina.
 
- El que diuen els mitjans és que no troben a les dones. Però, truquen a una altra dona per substituir a qui ha dit que no? I també hi ha un altre factor: l'home té més ganes de voler exposar la seva opinió. La dona, en canvi, si no ho veu molt clar, no hi va. Té un sentit del ridícul més accentuat, cosa que té a veure amb aquesta educació que hem rebut.
 
- M'ha cridat també molt l'atenció la reflexió que fa dels contes infantils tradicionals, que són un autèntic perill i que solen ser denigrants.
 
- A La caputxeta vermella sempre li he tingut especial recel. És el típic consell de "nenes, no aneu soles enlloc, que pot venir el llop i se us menjarà". Això ens entra al cap i no podem treure'ns-ho. I això acaba fent que les dones caminem de nit amb por. Les dones de tot el món vivim així. I ho dic jo, que visc a Barcelona i aquesta no és una ciutat on haguem de viure especialment amb por. Però, parlis amb qui parlis, totes les dones caminen de manera diferent a com caminen els homes.
 
- Les xifres diuen que a l'estat espanyol hi ha una violació cada vuit hores.
 
- I ningú en parla. Ara esperarem al dia 25 de novembre [dia Mundial contra la violència masclista] i l'endemà ja no serà tema. Pensem-hi: deixar de banda les dones és una catàstrofe. Tots els qui volem un món millor, hem de voler inexcusablement que les dones hi participem d'una manera molt activa i molt visible.
 

Natza Farré. Foto: Adrià Costa

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Volen privilegis
Anònim, 21/10/2016 a les 14:03
Interessant
+77
-7
Actualment el feminisme no és la lluita per la igualtat sinó el contrari, és voler avantatges per les dones a còpia de donar dades falses i enganys.
Actualment hi ha:
masclistes (homes i dones) però molt pocs.
Hi ha gent que vol la igualtat, la immensa majoria.
I els/les feministes.
Argumentació pobra
Djeed, 21/10/2016 a les 15:19
Interessant
+57
-4
Potser per falta d'espai, però no veig solidesa en els seus arguments. Per exemple:

---"la dona continua manant a casa seva" és una afirmació que implica que la dona no mana mai a fora de casa.

No hi veig la implicació que diu. És més, la implicació que jo dedueixo és que l'home no mana mai a casa, ja que la dona hi continua manant.

---On és la incompatibilitat de ser mare, ministra i ser bona jugadora d'escacs?

Qui ha dit que sigui incompatible? La notícia assumeix que ser mare és una activitat molt intensa i lloa el fet que aquella dona hagi estat capaç de competir en escacs a un alt nivell. El fundador de Tesla, Elon Musk, és pare de 5 fills mentre competeix a l'avantguarda de l'automoció elèctrica. Això s'ha posat de relleu en documentals al voltant de la seva figura.

---la meritocràcia l'han viscuda, els homes?

És clar que l'han viscut! Cada dia Sra. Ferrer. I també han patit els abusos de les males gestions organitzatives, no es preocupi. La meritocràcia és el sistema més just i eficient que coneixem, i si vostè està tan a favor dels "drets humans" i la justícia social, també hauria d'estar a favor de la meritocràcia, que ja m'ensumo per on vol anar ;)

Ho deixo aquí, però és força palès que les seves argumentacions no són tan sòlides com l'articulista presenta. Algunes d'elles són circulars i tot (i.e. fer/dir X és masclista, i la raó de fer/dir X és el masclisme). Revisi les seves tesis Sra. Ferrer.
he llegit el primer paràgraf només
Anònim, 21/10/2016 a les 16:00
+8
-8
I puc assegurar que tens moltíssim caràcter.
Veient com crieu la canalla...............
Anònim, 21/10/2016 a les 22:00
+31
-2
..........no teniu cap crèdit.
Demagògia
Alb, 21/10/2016 a les 22:35
+32
-4
No et preocupis ,nena.Tú mai seràs decorativa
Sobre feminazi
Anònim, 21/10/2016 a les 22:41
+44
-2
Es diu aquest terme pel fet que si un observa el què fan i reivindiquen les feministes no és això dels drets humans ni la igualtat de gènere. Si fos això seria impossible dir-les feminazis. Se li diu aquest terme pel seu poc dissimulat odi a l'home i per les coses que exigeixen que no és igualtat sinó ajudes, prebendes i superioritat. Es consideren el gènere superior. Com els nazis amb la raça.
Els que que tenim dos dits de front, capacitat de raonament i volem la igualtat d'oportunitats home-dona, ens repugna igual el masclisme que el feminisme.

Sí, sé que en un principi feminisme significava lluita per la igualtat, però d'aquest ideal se n'ha allunyat molt, actualment.

Ep! i el més greu és que com que només fan soroll les feministes, tots els partits agafen les seves propostes feminazis. Com la que llei que dóna a la dona el títol de notari perquè ella pot donar fe que l'home l'ha maltractat sense aportar proves, i automàticament l'home se'l considera culpable.
O la llei que diu que si una dona talla la mà al seu marit tindrà atenuant de pena pel fet de ser dona. Independentment de si és una donassa i ell un homenet. Però si és ell qui talla la ma a la dona tindrà una pena més dura, només perquè ha nascut amb titola. Sí. Cert. Això se sembla al nazisme. I ho ha fet el govern del PP-PSOE amb l'aplaudiment de les feministes.

També les feministes estan a favors de les lleis masclistes en què la dona ha de criar quasi en exclusiva els fills. I que l'home no. Per això en les separacions els/les masclistes jutges/jutgesses SEMPRE donen la custòdia a la mare, amb el beneplàcit de les feministes.

Els comentaris donen la raó a l'entrevistada
CaterinaCh, 22/10/2016 a les 10:25
+11
-42
Després de llegir l'entrevista, que no diu res que no faci trenta anys que reivindiquen les dones, he volgut llegir els comentaris perquè sabia que la grfan majoria serien per anar-hi a la contra. I no m'he errat. La veritat és que els comentaris donen la raó a l'entrevistada, vivim en un mon masclista, que no ha canviat gens en els últims anys sinó al contrari, ha anat enrere.
Dir que les dones demanen privilegis perquè volen que se les tracti igual que els homes demostra, precisament, que els qui tenen privilegis són els homes i el que veuen és que si les dones tenen drets ells perdran privilegis. El problema és que els homes, en relació a les dones, han tingut durant segles tan de poder que ja ni se n'adonen que tenen privilegis i es pensen que son drets. Per si no ho sabíeu, el primer home que es va canviar de sexe va dir que va estar MOLT MÉS discriminat per ser dona que per agradar-li els homes. Però l'únic important és continuar insultant i no pensar i mirar al teu voltant una mica. Tots auests que heu fet comentaris us aniria bé passar 24 hores com a dones, ja veuríeu el pa que si dona...
sigui valenta,
simonet, 22/10/2016 a les 11:41
+23
-9
senyora Farré, i denunciï el masclisme de RAC1, on vostè treballa, i on els homes són majoria a gairebé tots els programes, des de les tertúlies del Basté fins a les retransmissions del Pou, passant per La Competència, La segona hora, el programa del Clapés i el magazine dels caps de setmana.

Dispari contra el seu entorn més proper. Si no ho fa, pensarem que és una feminista de saló.
Feminista i maniqueista
Obèlix, 22/10/2016 a les 12:01
+27
-4
Només faré un comentari basat en el grandíssim titular de la entrevista (masclisme=caca, feminime=cosa bona): Natza=vividora demagoga
Posem quota de mestres homes a les escoles?
frederic_p, 22/10/2016 a les 13:11
+31
-3
CaterinaCh, de les 10:25: no dones cap dada que es pugui comprovar, que demostri que actualment els homes tenen privilegis. Parlar per parlar tots ho podem fer.

Simonet de les 11:41: el fet que a una emissora hi hagi més homes que dones, no te res a veure amb masclisme. Hi contracten qui creuen que aportarà més audiència. La lluita aferrissada per l'audiència que tenen RAC1 i Catalunya ràdio (i demés emissores) no els permet afavorir a homes o dones sinó a portar qui ho fa millor i qui enganxi més l'audiència. Criticar que ho fan per masclisme és ser paranoic. Cosa que crec que son les organitzacions feministes.
És el mateix que si ara jo em dediqués a criticar tots els hospitals, escoles i universitats pel fet que contracten moltes més metgesses, mestres i professores que no pas metges, mestres i professors.
El masclisme perjudica tant a homes com a dones
Anònim, 22/10/2016 a les 13:38
+38
-4
CaterinaCh, hi ha algunes coses que no es diuen:
1) El masclisme era una tradició cultural i com a tal la seguien tan homes com dones. No era cap cosa d'homes per tenir privilegis.
2) el masclisme no tenia res a veure amb maltractes ni res d'això. He tingut uns pares i avis que eren molt bones persones però seguien les directrius generals de l'època, per tant eren masclistes, però mai dels mais alçarien la mà contra la seva dona/ seu marit.
3) El masclisme pocs privilegis donava als homes. Era una tradició estúpida (I jo hi vaig lluitar molt en contra), però no era per cap privilegi sinó per prejudicis (com ara tenen les feministes).
3.1) el masclisme considerava que tot el què era dur no ho podia fer la dona. (La dona te de mitjana el 75-80% de la força d'un home, però moltes dones son més fortes que molts altres homes) Però no només pel què requeria força sinó pel què era dur, com anar a vaixells de pesca. Que no cal usar molta força però les condicions meteorològiques i altres aspectes son durs. I això era tan dur per un home com per una dona. Però el masclisme opinava que la dona no ha de viure en condicions tan dures. Com comprendràs, això perjudica molt els homes. És això un privilegi?
3.2) el masclisme deia que la mili obligatòria només la podien fer els homes. Elles tenen la mateixa capacitat de disparar amb un fusell, però el masclisme deia que no. Per tant, els homes sempre putejats a fer la mili. És això un privilegi?
3.3) el masclisme deia que la guerra l'han de fer els homes. I per tant, si mires quanta gent va morir a la guerra civil, o a la guerra mundial, Hi havia moltíssims més homes que dones. Això és un privilegi?
3.4) el masclisme deia que la dona ha de quedar-se a casa o com a molt fer "treballs de dones" que consideraven que eren treballs no massa durs. Era això un privilegi pels homes?
3.5) quan s'enfonsava el vaixell i s'havia de sortir ràpidament, el masclisme (i segur que les feministes ho volen així) deien "las mujeres y los niños primero". És això un privilegi pels homes?
3.6) el masclisme deia que qui s'havia de declarar era l'home a la dona no pas al revés. Això fa que molts homes tímids es quedessin sense parella tot i que moltes dones se li haurien declarat. Era això un privilegi?

El primer que hauríeu de fer les feministes es veure que el masclisme era dolent tant per homes com per dones i no fer-vos les víctimes.

He lluitat molt contra l'estúpid masclisme, per vosaltres, les dones, però també per nosaltres i també en contra l'estupidesa. Ara això, l'estupidesa i irracionalitat, la veig del costat de les feministes i els polítics del PP.
drets humans
anònim, 22/10/2016 a les 16:29
+36
-2
El feminisme ataca als drets humans tant com el masclisme.
Les que volem la igualtat defensem els drets humans.
al frederic
simonet, 22/10/2016 a les 18:55
+7
-13
No és casualitat que els conductors de tots els programes de RAC, excepte el Tot és possible, siguin homes. Això és així perquè als responsables de RAC1 no se'ls acut que estaria bé que hi hagués més presència de dones entre els rostres visibles de l'emissora. I si no se'ls acut és a causa de la seva visió masclista, o no-igualitarista, del món.

L'exemple dels hospitals i les universitats no serveix, perquè els metges i els professors els contracten per mèrits objectius (nombre de publicacions, recerca, anys d'experiència, etc.), mentre que la contractació dels locutors es fa a dit, sense cap concurs públic. Que la majoria de locutors siguin homes no vol dir que no hi hagi dones que ho farien millor que ells. Estic convençut que a l'hora de triar els conductors de determinats programes, els directors de RAC 1 tenen clar d'entrada que el conductor ha de ser un home.
simonet..
frederic_p, 22/10/2016 a les 19:57
+29
-2
Interessant aquest debat civilitzat.
No conec el percentatge d'homes de RAC1 ni el percentatge de tertulians. Per tant la meva opinió està limitada. Però voldria dir una cosa que les feministes mai tenen en compte: els homes i les dones no som al 100% iguals. Elles fan més algunes carreres i ells altres. No per tradició masclista sinó per antropologia. Perquè existeixen instints que no ens podem treure de sobre.
Les carreres de magisteri o d'infermeria o metge actualment estan copades per dones. Les d'enginyeria per homes. I això ja no canviarà.
Llavors, si comptem quants premis de temes d'enginyeria hi ha, veurem que hi haurà molts més homes. Les feministes no voldran tenir en compte que els enginyers quasi tots son homes i exigiran quotes de dones.
Se hi ha premis mèdics, dintre d'uns anys seran sempre dones les que ho guanyaran (ara encara no molt perquè els metges de més de 45 anys son encara majoritàriament homes).

Al món de la ràdio quantes dones i quants homes s'hi apunten? no ho sé, però molt sospito que en una proporció similar a la que contracten. En locutors i tertulians de més de 50 anys, és lògic que siguin molt majoritàriament homes perquè en aquells temps les dones encara no s'hi incorporaven gaire al món laboral.

Aquí al Nació Digital es va publicar un estudi en què unes feministes ploraven perquè només el 23,7% dels premis literaris els guanyaven les dones i en lloc de dir que els participants siguin anònims protegits amb pseudònim per eliminar dubtes si el jurat afavoria homes o dones, (de fet la majoria de certàmens literaris es fa amb pseudònim) van dir que s'hauria de posar quotes als premis afavorir les dones i que els jurats també siguin almenys un 50% de dones.
Llavors en un estudi idèntic més complet, resulta que la quantitat de dones que es presenten als premis literaris és al voltant del 25% Per tant resulten premiades pràcticament en la mateixa proporció!!!
Probablement les feministes ho sabien, però volen favors per a les dones. No son feministes, son lobbys per afavorir el gènere femení contra el masculí.
A CaterinaCH
Djeed, 23/10/2016 a les 19:02
+22
-1
Jo en canvi el que dedueixo dels comentaris en contra de l'article, dels quals molts aporten com a mínim raons i arguments, és que hi ha un descontentament generalitzat envers aquest tema. I molt em temo que si l'única raó que pot donar vostè al respecte és que "seguim en un món masclista", és a dir, la interpretació fàcil, el feminisme ho té ven fotut per tirar endavant en aquells aspectes en els que parteix de tesis errònies, i, en general, per rebre una acceptació plena de la població.

Reduir els comentaris de tanta gent al masclisme, quan molts d'ells s'expressen de forma respectuosa i aportant punts de vista que haurien de ser com a mínim considerats, és tan futil com reduir l'independentisme a una colla d'abduïts pel Sr. Mas.
La nova Inquisició a ND?
Anònim, 24/10/2016 a les 11:57
+13
-0
M'agradaria saber amb quin criteri heu tret comentaris que s'havien publicat ahir i abans d'ahir com ara (recordo més o menys) uns que denunciaven, respectuosament, que a aquesta noia se li havia aturat el rellotge. És que potser heu tingut alguna queixa? Perquè suposo que esteu per la llibertat d'expressió, o no?
misògins
Anònim, 24/10/2016 a les 13:48
+15
-3
En general hi ha una simetria entre homes i dones en el què respecta a actituds. Per exemple, entre els homes hi ha gais. Per tant entre les dones hi ha lesbianes.
Entre els homes hi ha misògins (homes que tenen aversió a les dones), i entre les dones... No em sortia cap paraula. Però no obstant segur que n'hi ha de dones que tenen aversió als homes... pensant, pensant no hi havia forma que em sortís a paraula...
Ja està! vaig exclamar al cap d'una bona estona: feminista!
al de "nova inquisició a ND"
frederic_p, 24/10/2016 a les 20:30
+4
-0
Hola, crec que en aquest cas els de ND no han fet censura. Et deus haver equivocat d'article, ja que a ND aquests dies n'ha publicat dos sobre la Natza Farré. I aquests comentaris sobre el rellotge aturat estan a l'altre article, que ja no està a la web principal, a aquí:


Ehem... però això no treu que alguna vegada estiraria una mica les orelles a ND.
Ho pateixo des de petita.
Anònim, 03/11/2016 a les 15:53
+3
-9
El món és masclista perque encara guanya la força per sobre de la raó. Però la dona ya no se sent subordinada i és quan comencen els problemes.....
Estem al segle XXI
Anònim, 24/11/2016 a les 23:12
+12
-2
És una llàstima però aquesta noia en moltes dels seus raonaments crec que pixa fora de test. Les que fa anys vam apostar per la política de la diferència (homes i dones som iguals i la terra és una per compartir-la) quan veiem Natzas Farrés parlant com si encara estiguéssim als anys seixanta sols ens ve al cap que tenen un problema d'acomplexament que no poden superar i aleshores, malauradament, comencen a desbarrar. Quan he llegit el que diu sobre el genèric femení m'he quedat estupefacta. Barreja naps amb cols i no s'adona del ridícul a on ens porten ella i altres "insignes feministes" com l'Anna Gabriel i companyia.
A la meva família som tres germanes. Una és directora d'una empresa del ram tèxtil a Liverpool; l'altra és catedràtica a la Universitat i jo treballo en un hospital en un càrrec d'alta responsabilitat (per cert la feina de la casa la fa en un 80% el meu marit perquè té un horari millor) i totes tres tenim molt clar que el final del Patriarcat fa anys que ha arribat. El que ens dol és que amb actituds com la seva banalitza la lluita per la igualtat de drets d'homes i dones. Sort que bona part de les joves d'avui "passen" d'aquest feminisme de pa sucat amb oli.
de tot hi ha a la vinya del senyor
Anònim, 25/11/2016 a les 00:15
+12
-1
Hi ha homes masclistes i també dones feministes en el mateix sentit de la paraula masclista
Mareta meva..
Blanca Maria, 25/11/2016 a les 07:55
+4
-5
pobre Catalunya. Pel tenor dels comentaris, es diria que som als Emirats.
Dones de Catalunya, encara hi ha tanta feina per fer.... Però ja se sap, la llibertat es guanya, no te la regalen. Aquesta és la diferència entre les soufragettes i les dones avui, que creiem que la feina ja està feta.

I tot de bon rotllo, que no es tracta d'anar a la guerra
Des d'Alemanya,
És un problema d'intel·ligència
Anònim, 25/11/2016 a les 10:27
+2
-1
La majoria de les feministes à la Natza no poden lligar dos arguments seguits que aguantin una anàlisi rigorosa. Per tant acaben sempre amb declaracions assertives a l'engròs tipus "quanta feina queda per fer", "els comentaris denoten que encara hi ha molt masclisme", "quanta raó que tenim i que primitius i masclistes que són els que no ens compren l'invent", i tan amples...
Totes les dones que he conegut de gran vàlua professional, i n'hi ha moltes, mai han hagut de recórrer a aquest victimisme de gènere. Perquè una cosa és que hi hagi víctimes reals, que n'hi ha, i aspectes d'igualtat a reivindicar, que n'hi ha. I una de ben diferent és que això ho aprofitin i explotin mediocritats que l'únic que poden esgrimir com a "mèrit" és el seu gènere.
El que de ben segur ningú no regala són les capacitats ni els mèrits. Que no s'autoenganyin. Cap empresa que es mogui per interessos és tan ruca com per tancar la porta a qui la pugui fer prosperar i guanyar més diners per una mera qüestió de gènere. No se'n diu masclisme. Se'n diu economia.
És un país de cafres.
Garriguenc, 25/11/2016 a les 12:13
+1
-0
Per la majoria dels comentaris masclistes i repugnants que es fan per aquí, e´s evident que aquest país no té ni formació suficient, ni vergonya ni futur. Els lectors del ND a vegades semblen la versió catalanesca dels de l'ABC.