Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

BARCELONA

Barcelona vol fer pagar més per aparcar als cotxes més contaminants

L'Ajuntament preveu un recàrrec de dos euros en episodis de contaminació als no residents de l'àrea verda i la zona blava | El màxim que pot arribar a pagar un cotxe amb aquesta tarifa és de 5,65 euros/l'hora | Els canvis es preveuen per al 2017, però no s'aplicaran fins que es canviïn els parquímetres

per Jordi Bes , Barcelona, 13 d'octubre de 2016 a les 17:05 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Tiquets de la zona blava en un vehicle estacionat a Barcelona. Foto: Adrià Costa


El govern d'Ada Colau vol encarir l'aparcament en calçada per als cotxes més grans i contaminants, i aplicar un recàrrec addicional de 2 euros en episodis de contaminació. Aquests increments els planeja aplicar només a l'àrea verda i la zona blava per a no residents. Es tracta d'unes mesures que s'inclouen en la seva proposta d'Ordenances Fiscals per al 2017, que inclouen els impostos i les taxes, i que han presentat aquest dijous el regidor de Presidència, Eloi Badia, i el gerent d'Economia, Jordi Ayala. La proposta inclou la congelació de l'Impost de Béns Immobles (IBI) per al 98% de la població, però per al 2% d'habitatges amb un valor cadastral superior als 300.000 euros s'aplicarà un topall d'increment del 8%.

L'àrea verda per a residents es congelarà, però el govern planeja que aquesta àrea i la zona blava per a no residents el preu vagi en funció del cotxe que es tingui i del dia. Els que contaminen més i són més grans veuran com el preu puja, i la resta, que baixa. A més, Colau proposa penalitzar la utilització dels vehicles quan hi hagi episodis d'alta contaminació, els quals determina la Generalitat, i que solen ser un parell o tres anuals que sumen fins a un màxim d'uns 20 dies. Es tracta d'aplicar un peatge addicional de 2 euros en el punt d'arribada, i no a l'entrada de la ciutat com fan Londres o Estocolm, ha explicat Badia. Un cotxe de luxe de no resident que aparqui en un episodi de contaminació li costarà un màxim de 5,65 euros/l'hora a l'àrea verda.
 

El futur tram fix de la tarifa d'aparcament en calçada. Foto: Ajuntament de Barcelona


Així, per als no residents hi haurà una part del preu fix per a tots els vehicles, que en general serà més baix que el vigent, però llavors n'hi haurà un de variable en funció de la contaminació que emeti el vehicle, la seva mida (calculada en la distància entre eixos) i dels episodis de contaminació. Badia ha assegurat que no actuen amb afany recaptatori, ja que l'augment dels ingressos calculen que serà com l'increment previst de l'IPC de l'1,5%. "No busquem amb això una mesura recaptatòria, sinó poder gestionar i entendre l'aparcament a Barcelona en paràmetres ambientals", ha ressaltat el regidor.

El govern ja es plantejava encarir l'aparcament


El govern de Colau ja havia manifestat aquest estiu que es plantejava un increment del preu de l'aparcament. La zona blava es simplificarà, i passarà a tenir només dues zones (el centre i la resta), com ja té l'àrea verda. El cost del tram fix de la tarifa oscil·larà entre 1,75 euros i els 2,5. El nou component variable, entre els 0 euros i l'1,15, i el recàrrec de 2 euros en episodis de contaminació s'hi sumarà en els dies que sigui aplicable. Els únics vehicles de no residents que no es veuran afectats per la part variable seran els "zero emissions i Eco", com ara els elèctrics. Aquests qualificatius els marca la Direcció General de Trànsit (DGT), que tindrà etiquetats tots els vehicles abans de finals d'any.
 

El component variable de la tarifa d'aparcament (en euros). Foto: Ajuntament de Barcelona


L'increment del preu de l'aparcament només s'aplicarà a mesura que es canviïn els parquímetres, de manera que en principi els barcelonins no el notaran l'1 de gener mateix. A les noves màquines caldrà entrar-hi el número de la matrícula, on està associada la informació sobre com és el vehicle. L'empresa municipal B:SM invertirà per canviar 2.800 parquímetres uns 18 milions d'euros, xifra que, segons fonts municipals, inclou el cost del manteniment de 10 anys. Ayala ha assegurat que aquests aparells no es renovaran per les noves tarifes, i ha defensat que ja "s'havien de canviar" per "l'obsolescència" dels instal·lats.

Puja la grua i l'aparcament dels autocars turístics

De la resta d'ordenances fiscals, la grua pujarà com l'IPC, sobre l'1,5%. El govern també vol cobrar als autocars turístics per aparcar a la ZonaBus de la Font Màgica, on coincideixen cada dia uns 150 autocars per veure l'espectacle. El cost seran 45 euros per franja d'estacionament, i caldrà fer reserva i pagament previs. Aquesta nova taxa no s'aplicarà fins a l'octubre de l'any que ve, segons fonts municipals. A més, per a aquests autocars s'encariran el gener les zones que ja són de pagament, com la del Parc Güell i les del voltant de la Sagrada Família. Pel que fa a l'IBI, el 2% que el veuran incrementat són uns 13.000 propietaris, i les seves finques tenen un valor de mercat que s'estima superior al milió d'euros cadascuna. El govern assegura que la resta de barcelonins veuran com l'any que ve el rebut és "idèntic" al que han abonat aquest any.

El difícil camí de l'aprovació de les ordenances

La proposta d'ordenances fiscals entra ara en fase de negociació amb l'oposició i el govern vol aprovar-la definitivament en el ple del 23 de desembre. Els dos grups amb més números d'arribar a un acord amb el govern no li posaran fàcil. ERC ja ha avisat els últims dies que qualsevol negociació queda subjecta al pacte pressupostari d'aquest any, i ho ha reiterat en un comunicat aquest mateix dijous el líder dels republicans a l'Ajuntament, Alfred Bosch. Ha considerat la proposta d'ordenances fiscals com a "poc ambiciosa i que demostra la debilitat del govern". La CUP no s'ha pronunciat després de la presentació, però el govern ja disposa d'un complet llistat de 18 propostes dels "cupaires" per negociar el seu suport.

La regidora de CiU Sònia Recasens, que en el mandat passat va pilotar l'àrea municipal d'Economia i Hisenda, ha criticat que la proposta del govern és "una gran farsa i postureig". Des de C's, Paco Sierra ha afirmat que Colau "torna a perdre una oportunitat" de baixar la pressió fiscal i els impostos, i Javier Mulleras (PP) ha retret que es consoliden les pujades d'impostos de l'època Trias, i a Barcelona "com la ciutat més cara d'Espanya". C's i PP s'han queixat també de la despesa de 18 milions d'euros en parquímetres.
 

El gerent Jordi Ayala i el regidor de Presidència, Eloi Badia. Foto: Jordi Bes

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació