Aquest article es va publicar originalment el 10 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les comissions que
els comerços del voltant de la Sagrada Família de Barcelona paguen a guies turístics per assegurar que hi compri el turisme de masses no han generat sorpresa, però sí diverses reaccions que advoquen per augmentar el control. Després que
NacióDigital hagi avançat la notícia aquest diumenge, Turisme de Barcelona ha defensat que "la millor garantia" perquè pràctiques així no succeeixin és tenir "guies oficials amb sou". L'oposició en bloc ha demanat al govern de Colau més control –la CUP també una nova taxa municipal per l'ocupació de l'espai públic dels grups turístics- i s'ha queixat que les comissions van en detriment del comerç de barri.
Segons Turisme de Barcelona, els tours que comercialitzen
des de la botiga de la seva web els realitzen "tots amb guies oficials i amb sou", i ha defensat que aposten per la professionalitat del sector.
L'associació Aguicat, creada en defensa dels guies habilitats per la Generalitat, va aprovar en el seu dia en assemblea que mai posaria en contacte els seus associats amb "cap tipus d'empresa" (agències de viatges, comerços o restaurants, per exemple), ha explicat la presidenta, Begoña Blanco. Aquesta pràctica sí que es realitza en altres entitats del sector.
L'entitat té associats 235 guies dels més d'un miler que es calcula que estan habilitats a Catalunya. "Em sembla molt malament que un guia exigeixi comissió", ha ressaltat, i ha afegit que aquesta pràctica "està comprovat que existeix a tot el món", com al Gòtic, la Sagrada Família i qualsevol lloc amb milions de visitants, però considera que va a la baixa.
L'ABTS ho considera "condemnable moralment"
A
l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS), que aposta pel decreixement de l'activitat turística, no a sorprès la pràctica. Segons el seu membre Daniel Pardo, "és un tipus de dinàmiques que es generen en aquest tipus de contextos de monocultiu econòmic", i creu que sorgeixen "quan hi ha sobreexplotació turística". Considera que aquestes "dinàmiques clientelars" són "condemnables moralment", però dubta que es puguin perseguir.
El fet que entri un gran grup de turistes a una botiga pot representar un increment substancial de la recaptació. El comerç de barri de la Sagrada Família veu com no s'aturen als seus locals, però pateixen cada dia les molèsties derivades de la seva ocupació de les voreres. L'Eix comercial havia reclamat a l'Ajuntament que senyalitzi el comerç tradicional i altres atractius sense aconseguir-ho. A l'avinguda Gaudí no hi arriben els grans grups, però tampoc els consta la pràctica de les comissions, segons Marisa Torrents, de l'entitat Gaudí Comerç. "L'associació no ha detectat mai en el seu territori que existeixi aquest problema, ha afirmat Torrents.
L'oposició avisa de l'economia submergida
L'oposició del govern Colau ha exigit que es prenguin mesures. "Aquesta pràctica de les comissions no ens agrada gens, per molt que s'expliqui que és una pràctica històrica", ha afirmat el regidor de CiU Raimond Blasi, encarregat dels temes de comerç del grup municipal. Considera que les administracions s'haurien de fer esforços per garantir que no són ingressos en negre, i que els guies els declaren i tributen per ells, cosa que no és competència municipal. El que sí que pot fer el govern Colau, en opinió de Blasi, és impulsar plans de dinamització del comerç de proximitat, l'eix comercial i el mercat de la Sagrada Família.
En un comunicat, la regidora d'ERC Trini Capdevila ha demanat al govern municipal que investigui les comissions, i li ha exigit "decisió" per frenar-les. "Les botigues de barri són les que pateixen més amb aquest tipus de pràctiques, perquè treballen amb marges més petits i absorbir grans grups de turistes suposa deixar de banda els clients habituals", ha asseverat. Ha apostat per estudiar la instal·lació de lavabos públics d'ús ciutadà si serveix per pal·liar la pràctica, i ha recordat la reivindicació de l'Eix comercial de la Sagrada Família de senyalitzar adequadament els altres atractius del barri.
La presidenta de C's, Carina Mejías, ha considerat que aquestes pràctiques "no són pròpies d'una gran ciutat europea com Barcelona" ni es corresponen al model de ciutat que C's vol per a la capital catalana. "El cobrament de comissions és una pràctica il·lícita perquè provoca competència deslleial entre comerços de la zona i, per tant, hauria d'eradicar-se", ha defensat. A més, ha avisat del fet que el cobrament de comissions en metàl·lic "és una pràctica il·legal" perquè en general no es tributa per elles i han de considerar-se com a economia submergida.
Botigues "low cost" i de records
Des del PP, el seu president, Alberto Fernández Díaz, ha reclamat que, encara que siguin acords entre privats, l'Ajuntament incrementi les inspeccions "per detectar les possibles activitats il·legals" de comerços que paguen comissions als guies perquè hi entrin turistes. El popular ha defensat que "la gran quantitat de botigues
low cost i
souvenirs perjudiquen el barri", de manera que considera que hauria de tenir més control municipal. "És necessari oferir comerç de proximitat amb major qualitat i oferta, abans que botigues de
souvenirs que no haurien d'arrelar-se al barri", ha subratllat.
La líder de la CUP, María José Lecha, ha defensat que la pràctica de les comissions "és un greuge més per al comerç de proximitat", i considera que és una raó més per crear noves taxes que gravin l'activitat turística. Els "cupaires" han lliurat al govern municipal un paquet de 18 propostes per negociar les Ordenances Fiscals,
on s'inclou una nova taxa per a les cues d'accés a atraccions com la Sagrada Família i una altra per la utilització de l'espai públic de les visites guiades. Segons Lecha, al voltant del temple "és una ocupació intensa i que es perpetua tot el dia".
Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.
Fes-te'n subscriptor
hola