qüestió de confiança

Puigdemont: «Referèndum o referèndum»

El president de la Generalitat encarrega a Junqueras i Romeva que gestionin l'arquitectura de la votació, programada per a la segona quinzena de setembre

Recalca que no ha de ser Catalunya qui doni per descartada la via de la consulta pactada

Puigdemont reclama posar fi a la "dosi d'excepcionalitats" viscudes durant la legislatura i avisa la CUP que si no es compromet a aprovar els pressupostos convocarà eleccions

La guia pràctica per seguir la qüestió de confiança

, Parlament de Catalunya | 28/09/2016 a les 16:44h
Arxivat a: Política, full de ruta, Parlament de Catalunya, Carles Puigdemont, qüestió de confiança, referèndum, procés català
Carles Puigdemont, al debat de la qüestió de confiança | Adrià Costa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 28/09/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha certificat el seu compromís amb la convocatòria d'un referèndum vinculant per culminar el procés sobiranista. Aquest ha estat el missatge central del seu discurs en la primera jornada del debat de la qüestió de confiança, tancada amb els aplaudiments dels diputats de Junts pel Sí (als escons de la CUP la reacció ha estat més tèbia). "La resolució de la demanda catalana es farà d'aquesta manera: o referèndum o referèndum", ha expressat Puigdemont. Ho ha repetit dues vegades, d'una forma clara i concisa. També ha concretat la data de la consulta a la ciutadania: la segona quinzena del mes de setembre. 

El Govern assumirà de forma immediata l'encàrrec plantejat pel president, sempre que Puigdemont superi la qüestió de confiança. De fet, en la seva intervenció, ha detallat que serà el vicepresident de l'executiu, Oriol Junqueras, qui tindrà la màxima responsabilitat en el disseny de l'arquitectura del referèndum mentre que el conseller Raül Romeva s'encarregarà dels treballs per gestionar la participació en la consulta. "Amb això culminarem la legislatura", ha reblat. 
 
"No hem de ser nosaltres qui decidim descartar-lo [el referèndum pactat]"

Puigdemont ha arrencat la qüestió de confiança destacant el component "excepcional" de la legislatura. Excepcional, ha dit, pel "mandat plebiscitari" del 27-S, per la investidura a última hora, pel fet que la CUP tombés els pressupostos i per la convocatòria d'aquest tràmit parlamentari inèdit. "Hem cobert amb escreix la dosi recomanable d'excepcionalitats", ha ressaltat el president de la Generalitat, que ha cridat a bastir una "cadena de confiances" amb els anticapitalistes fins que es pugui culminar la legislatura a través d'un referèndum vinculant per a l'última quinzena de setembre del 2017, moment en què el país estarà "preparat" per ser un Estat. Aquesta iniciativa la va avançar NacióDigital divendres passat. "O referèndum, o referèndum", ha ressaltat.

Quina és la validació idònia del procés? "El mecanisme més clar és un referèndum acordat amb l'Estat. Tots sabem que tantes vegades que l'hem demanat, tantes vegades ens l'han negat. Però no s'ha de descartar. Vinc a dir que no hem de ser nosaltres qui decidim descartar-lo", ha considerat el president cap al final de la seva intervenció, on ha aprofitat per carregar contra els partits espanyols per no voler parlar amb els independentistes i "trobar un camí de solució". Ha estat especialment dur amb el president gallec, Alberto Núñez Feijóo, i el seu missatge amenaçador amb l'independentisme. Tampoc s'ha estalviat un dard al conseller de Cultura, Santi Vila, que havia elogiat el triomf dels centristes Iñigo Urkullu a Euskadi i el mateix Feijóo a Galícia. Sense citar-lo, Puigdemont ha desafiat Vila a observar què diuen els "ínclits moderats" sobre les demandes catalanes.

"Horitzó factible, necessari i irreversible"

En un discurs clarament compromès amb la independència -"Aquest és és meu compromís, perquè ningú no en tingui cap dubte", ha expressat al Parlament-, Puigdemont ha detallat que l'estat propi és "un horitzó factible, necessari i irreversible". "És el resultat d'una voluntat popular que no fa marxa enrere", ha subratllat, al mateix temps que ha indicat que l'oferta de referèndum pactat "no caduca".

"Els fonaments del procés es mantenen intactes. A finals de juliol aprovarem les lleis i convocarem els ciutadans a les urnes perquè permetin la declaració de la independència. Encarregaré al vicepresident Oriol Junqueras que endegui l'arquitectura d'un referèndum a través del qual es retorni a Catalunya la seva sobirania", ha destacat. Raül Romeva s'encarregarà de la participació en aquest referèndum.
 

Carles Puigdemont, al debat de la qüestió de confiança Foto: Adrià Costa


Estructures d'estat

Puigdemont ha confiat que la unitat popular "no farà marxa enrere", i ha assenyalat que cal "pragmatisme", "política" i "democràcia" per "assolir l'horitzó" de convertir Catalunya en un estat. El president ha assenyalat tres prioritats: bastir les estructures necessàries per garantir l'èxit de la independència, preparar les lleis de desconnexió i tenir un mecanisme democràtic per validar el procés a les urnes.

"A finals de juny del 2017 tindrem a punt les estructures necessàries per actuar com un estat dins la Unió Europea. Estarem preparats per fer-ho de manera ordenada, sense salts al buit i amb garanties sobre la viabilitat econòmica del nou estat", ha ressaltat el president, que ha apuntat que el país estarà "preparat" per "desconnectar d'Espanya amb garanties".

Puigdemont ha insistit que s'està treballant en totes les lleis necessàries per tal que l'estat català pugui assumir les "noves funcions" pròpies, com ara la seguretat, les telecomunicacions, la justícia, el reconeixement internacional, la diplomàcia, les estratègies sobre tractats als quals caldria adherir-se, la protecció social, l'energia, les infraestructures, els centres de recerca, la pesca o les assegurancces agràries. "Els ciutadans tindran a disposició tota la informació sobre les estructures d'estat", ha afirmat el president per referir-se al moment en el qual els ciutadans hagin de validar el procés de desconnexió. 

Missatge a la CUP per validar els pressupostos

Puigdemont ha detallat que els nou mesos de legislatura han estat plens de turbulències. "D'excepcionalitat a excepcionalitat fins a la normalitat final", ha apuntat el president. "Avui els proposo que encetem una cadena de confiances, que no s'acabi demà i que continuï fins que Catalunya esdevingui un estat independent de ple dret", ha reblat. Puigdemont ha exposat que es compromet "a treballar amb una complicitat i una coordinació major" amb els grups que li atorguin la confiança.

Després de detallar les mesures que no s'han pogut aplicar pel fet d'haver de prorrogar els pressupostos -des de l'increment dels recursos per atendre la pobresa o la llei de la dependència fins a l'augment dels usuaris de la renda mínima d'inserció-, el president ha advertit la CUP que un sí a la qüestió de confiança ha d'anar acompanyat de la validació del nou projecte de pressupostos. El seu missatge ha estat clar i contundent: "O s'aproven pressupostos o faré ús per convocar eleccions". La sentència de Puigdemont ha generat remor de fons a la cambra.  

Reunió del grup parlamentari

Abans de començar el debat, el president ha reunit el grup parlamentari per informar els diputats de Junts pel Sí de l'actualització del full de rut, i també s'ha trobat amb el seu predecessor, Artur Mas. Al llarg de les últimes setmanes, en les cites setmanals de la cúpula de la coalició hi ha hagut "debat intens", segons diverses fonts coneixedores del contingut, sobre la idoneïtat d'apostar pel referèndum. Puigdemont els ha anunciat la voluntat de convocar una consulta vinculant per culminar el procés la tardor del 2017.

L'última trobada de la direcció de Junts pel Sí es va produir dilluns a la tarda, i va ser més plàcida que les anteriors,durant les quals Germà Bel, independent, va posicionar-se clarament en contra del referèndum unilateral. La reunió del Govern d'ahir va ser "curta i plàcida", segons les fonts consultades per NacióDigital.

"N'hi ha que voldran aprofitar l'oportunitat perquè s'aturi la legislatura i anem a unes eleccions, o per enviar a la paperera de la història un procés que ha tornat a demostrar la seva capacitat de mobilització. No m'espanta cap escenari", ha apuntat Puigdemont, que ha volgut "restar dramatisme" al fet que demà no superi la qüestió de confiança. "Però si la majoria del Parlament em renova la confiança, demano que sigui respectat per part d'aquells que haurien preferit una altra decisió", ha afegit posteriorment.
 

Discurs de Carles Puigdemont al debat de la qüestió de confiança by naciodigital on Scribd



Calendari atapeït

La qüestió de confiança es tancarà demà amb la votació sobre la continuïtat de Puigdemont. La setmana vinent també serà decisiva: dimecres arrenca el debat de política general, que haurà de concretar encara més el full de ruta a través de les resolucions que s'aprovaran en relació al mecanisme per validar el procés a les urnes.

Després del debat de política general arrencarà oficialment la negociació amb la CUP pels pressupostos, que són una de les peces claus de la legislatura. Els anticapitalistes esperen un gest de Puigdemont per desencallar la situació.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Amb aquesta moció de censura
Anònim, 28/09/2016 a les 16:38
+22
-22
les CUP s'empasaran els pressupostos que no van voler aprovar abans
Què ha canviat?
Referèndum el 2017!
Vicenç Ramoneda, 28/09/2016 a les 16:53
+44
-23
R17! Ja era hora!!*!!
Cargol treu banya..... :)
Anònim, 28/09/2016 a les 17:28
+44
-80
Un altre cop?? Mare meva que aburrits que sou els indepes. Que no teniu res millor a fer que provoca i provoca com fan els nens petits? Caspalunya es així, fins i tot la mainada pot arribar a dirigir la comunitat, coses del nacionalisme
Així parla un President, en nom d'un Poble!!
Anònim, 28/09/2016 a les 17:48
+79
-35
Orgullós de tenir un President com Puigdemont!!

Has parlat abans de tot, de les persones i del motiu perquè s'han d'aprovar uns pressupostos a vessar d'ajudes socials!!
Has dit que si els parlamentaris en tenen la intenció de rebutjar els pressupostos, TU no vols la cadira de President. Confiança votant SÍ els pressupostos o noves eleccions.
La teva integritat et fa més gran, i et converteix en digne mereixedor del reconeixement de Molt Honorable.

CSQEP i PSC van votar en contra només fa uns mesos (a més de la CUP) de les ajudes socials que permetien els pressupostos de Junts Pel Sí.
Amb centenars de milions que anaven directes a paliar la pobresa i les condicions de vida de milers de famílies que estan al llindar de la misèria. Colpejades per la crisi.

A més, amb els pressupostos es poden millorar, amb milions d'euros, els transports públics que en depenen de La Generalitat (cosa que no fa l'estat espanyol) i també hi ha milions per fer millores a la Sanitat, tan malmesa per actuacions deplorables com les executades per Fernández Díaz al sistema sanitari català.

Estàs a les Antípodes d'en Rajoy. Ell va rescatar els bancs i Bankia, encobreix els corruptes i ha deixat a milions d'espanyols vivint a la pobresa i amb la misèria.

Tu sí que et mereixes ser President!!

Endavant!! LLibertat per construir una nació!!

Visca Puigdemont!! Visca la independència!!!
Claro, claro...
Pragmático, 28/09/2016 a les 18:09
+33
-57
"A finals de juny del 2017 tindrem a punt les estructures necessàries per actuar com un estat dins la Unió Europea"

¿A finales de junio del 2017 la Agencia Tributaria tendrá la capacidad de gestionar la totalidad de los tributos que aplican a empresas y particulares de Catalunya?

¿A finales de junio del 2017 habrá una Administración de Justicia paralela a la actual (que no olvidemos depende del estado central) o se habrá conseguido que la actual pase a estar bajo la competencia de la Generalitat?

¿Se habrán transferido a los mossos todas las competencias (terrorismo, crimen organizado, control de fronteras, etc) que actualmente no tienen y se les habrá dotado de presupuesto y equipo humano para ello?

Pues entonces, mucho me temo que lo unico que pueden hacer en Junio del 2017 es un brindis al sol, porque sin la capacidad de recaudar impuestos, de imponer sanciones a los que no cumplan, y de ejecutarlas, poca independencia puede haber...
Molt bé president!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
cigrons de sucre, 28/09/2016 a les 18:15
+47
-26
Molt bé president!!! Glòria per la nació '
INDEPEDENCIA
Anònim, 28/09/2016 a les 18:19
+42
-22
2017 es l'any!
Setembre: massa tard
Anònim, 28/09/2016 a les 18:28
+24
-29
El proper setembre? Massa tard, la gent s'està començant a cansar i els politics donen la imatge de voler allargar-ho tot el maxim possible. A més, dones el maxim de temps possible a Espanya per a impedir-ho, i d'aquí a setembre poden passar les mil i una coses.

Segueixo pensant que ens falta coratge per a encarar el moment decisiu.
Venticinco de Diciembre, referendum. referendum, referendum...
f b, 28/09/2016 a les 18:31
+23
-36
"Referéndum o referéndum". Y yo aún diría más: o referéndum.
Bé, doncs
Anònim, 28/09/2016 a les 18:45
+39
-20
un anyet i serem independents.
Que si que si
Anònim, 28/09/2016 a les 18:52
+39
-40
No ho entenc... els 18 mesos en que deien que seriem independents no eren al juny del 2017 ? Ara ja diuen que no es cumplirà i que es farà un referendum al setembre ? jajajaj com marejen la perdiu, qui es cregui tot això que s'ho faci mirar i mentrestant ells son els politics que cobren mes d'espanya jajaja, son uns cracks això si que s'ha d'admetre.
Avui per fi el tret de sortida.
Cartanya, 28/09/2016 a les 18:53
+34
-23
Be al tret de sortida ja esta donat. La Constitució no podrà condicionar res que es faci al Parlament (si mes no legalment) donat que la restitució de la Generalitat va ser anterior, a la oficialitza-cio de la Constitució del 78; (Constitució que semblava que tenia que ser per viure millor que amb la dictadura) però que en realitat per els catalans no massa. La Generalitat de Catalunya, no pot estar supeditada a la Constitució Espanyola. Visca Catalunya!!!!
Si la moció depèn dels pressupostos...
Anònim, 28/09/2016 a les 18:53
+13
-19
Perquè s'aprovarà la moció abans de saber els pressupostos?
CUP, heu perdut la meva confiança en la vostra coherència
HORROR!!
Roure, 28/09/2016 a les 19:00
+35
-40
Referèndum la segona quinzena de setembre del 2017?

Això significa una altra 11 de setembre fent el ximple pel carrer?

Que collons s'empescaran les ments pensants de l'ANC per fer-nos fer l'imbècil aquesta vegada?

Com s'ho faran per amagar per sisè any consecutiu la paraula INDEPENDÈNCIA de les samarretes que ens faran comprar?

Condemnats a un any més de patiment i, al final a jugar-nos-ho tot a una carta quan ARA ja fa un any que tenim majoria absoluta independentista al Parlament?

O ens han pres per idiotes, o potser és que som idiotes.

:)
Anònim, 28/09/2016 a les 19:01
+46
-39
2012: Catalunya nou estat d´Europa. 2013: Cap a la independència. 2014: Ara és l´hora. 2015: Via lliure. 2016: A punt. 2017: Som-hi. 2018: Ara en sèrio. 2019: Ja casi casi. 2020: De seguida. 2100: No ens cansem. 2175: Encara som aqui.....
@Amb aquesta moció de censura (16:38)
Anònim, 28/09/2016 a les 19:25
+29
-18
Què ha canviat?
-Doncs molt senzill: hem guanyat TEMPS. Bàsicament ens faltava temps per acabar de dissenyar totes les lleis necessàries per a poder dur a terme aquest referèndum sota unes lleis catalanes que ens donin legitimitat. Temps per acabar una Agència Tributària pròpia. I temps per enviar al món de la manera més eficaç possible el nostre missatge i el nostre propòsit.
Ara només queda el més important: NO escagallonar-nos quan l'estat ataqui de debò i la ciutadania haguem de sortir al carrer a manifestar-nos les vegades que faci falta en defensa de les nostres llibertats i la del nostre país, futura República Catalana si així decidim que ho sigui la majoria de catalans.
Al de les 19:25
Anònim, 28/09/2016 a les 19:34
+23
-29
"........i la ciutadania haguem de sortir al carrer"
Al carrer?? pero si no n´hi ha ni per fer-hi una casserolada com cal home. Els indepes viviu a la vostra caverna mediatica i no coneixeu la catalunya reial
Per quants referendums ens vol fer passar?
Anònim, 28/09/2016 a les 19:35
+17
-20
Ja es va fer un referéndum el 9N i amb aquesta pallasada molts catalans ja vam tenir prou. El que ha de fer el Sr Puigdemont es declarar la independència de Catalunya, que és el que realment vol la gent que el va votar.
Escuses de mal pagador.
Anònim, 28/09/2016 a les 19:43
+14
-11
És curiosa la reacció dels dependent (bona pel nom), uns que sí volen ser catalans, espanyols i europeus, els altres que és recular cap al referèndum, els altres que Puigdemont està ben sol... mireu-vos el melic: No sé, no sé a qui no voldrà la UE amb tanta corrupció pepera, ui que acompanyat que està Pedro Sánchez (el que li fan no té perdó en una democràcia... Chacón, Chacón...), i el president ferm en ser europeu, crític amb l'Espanya no-democràtica i perfecte en la frase: Referèndum o referèndum (ho has entès Coscubiela? ) Molt bé President.
No entenc una cosa
Apa, 28/09/2016 a les 19:55
+12
-20
"O s'aproven pressupostos o faré ús per convocar eleccions".

Realment tan importants considera CDC uns pressupostos que no deixen de ser quincalla autonòmica perposar en risc l'execució del mandat del 27-S?

Al mandat ningú no va dir quins pressupostos calia aprovar o prorrogar, això és tema de dretes/esquerres i el que espera la gent és un acord en un terme mig, no que s'amenaci de trencar la baralla de 72 escons si no són els que vol JxS.

No ho acabo de veure clar, hi ha alguna cosa que [encara] no ens expliquen.
De 18 mesos
Anònim, 28/09/2016 a les 20:09
+25
-22
a 24 mesos!! Anem guanyant temps!!
QUI ???? CDC/PDC/PDEC
mas de lo mismo
Anònim, 28/09/2016 a les 20:31
+26
-25
Ya se planteo un referendum pactado que se tumbo, un referendum no pactado (9-n) que no sirvio para nada , unas plebiscitarias,que segun ellos ,el poble les dio la mayoria, pero no tienen ... para usarla
Es decir plantea lo mismo para ganar tiempo, mientras tengan gente que se deje tomar el pelo, ellos tienen el sueldo asegurado
Mentiders
Pere botero, 28/09/2016 a les 21:31
+17
-17
Si teniu coll....... declareu la independencia
PAPANATAS
@mas de lo mismo
+ o -, 28/09/2016 a les 21:40
+14
-16
No dic que el temps no t'acabi donant part de raó, o tota, però, a la teva benvolguda Espanya porten 40 anys prometent alternatives i la realitat és que un partit és franquista i l'altre és el mateix però gai-friendly. No es pot parlar de res que no vulguin, es prohibeixen partits, diaris, candidats, lleis, Estatuts i, si et descuides, parlaments. Van a guerres sense mandat, i quan hi deixa d'haver violència insurgent resulta que tampoc no es pot parlar ni votar segons què. Ah, i amb un 50% d'atur del jovent, uns rics que no paguen imposts, un deute públic superior al 100% del PIB, un rescat bancari a fons perdut , unes lleis anti-competència que la UE no para de tombar, uns abusos laborals sense precedents i una desigualtat digna de Bulgaria.

Vols dir que a la caverna no us prenen també el pèl? no sou precisament Canadà, Suècia o França.

Potser per això volem marxar.
CUANTO ILUSO
Anònim, 28/09/2016 a les 22:27
+16
-20
¿De verdad creeis que llegara a celebrarse un referéndum, que además será reconocido por todos y permitirá a continuación la independencia de Catalunya?.
De ilusiones también se vive , el problema es que los gobernantes saben perfectamente que no va a ser así pero de momento viven de las ilusiones de muchos catalanes y luego cuando ni el referéndum ni mucho menos la independencia lleguen, echaran como siempre la culpa de todo a Madrid y a seguir viviendo del cuento.
El proces seria una disparatada y divertida comedia sino fuera porque demasiada gente se la cree de verdad , demasiada gente se vera defraudada , demasiada genta se radicalizara y alimentara el odio que genera la división.
Políticos nada sospechosos de ser españolistas como Iñigo Urkullo, Santi Vila o Ximo Puig ya han advertido sobre el error que supone esta huida adelante unilateral, pero se impone el hacer oídos sordos y como los burros no mirar ni caminar mas que de frente hasta que encuentren la vía definitivamente cerrada.
meravellat
Anònim, 28/09/2016 a les 22:39
+10
-11
i jo em pregunto ... tots els qui el van votar amb el seu compromís explícit d'una DUI al final dels 18 mesos, aplaudeixen això? Ei endavant eh, lloeu-li totes les gràcies, però potser podríeu ser un xic més exigents amb els compromisos contrets.
jo estic smb el nostre president
Anònim, 28/09/2016 a les 23:15
+17
-13
President no afluixi !!
Al de les 19:55h que no entén la necessitat dels pressupostos
Anònim, 28/09/2016 a les 23:28
+11
-4
Sense pressupostos no es pot aprobar cap llei. Com vols preparar un procés sense aprobar lleis noves? Ah! tens raó noi de la CUP, ens ho hem de saltar tot, com van fer els paisos de l'Est, no és qüestió de vots, és qüestió de "milicians" agoserats. Dieu que no son importants els pressupostos, clar, perquè vosaltres, ni això farieu. Però jo no entenc una cosa, si no cosnideru importants els pressupostos, com dius, perquè tanta obcecació amb no aprobar-los?!!
Me guardo esta noticia.
Anònim, 29/09/2016 a les 01:39
+10
-16
Y dentro de una año, la pongo en este mismo diario.
A ver de qué se habla entonces, de la DUI, la PUi, la PURI o la XURRi para el 2.018, que està a tocar.