BARCELONA

​La «superilla» experimental del govern Colau desconcerta el Poblenou

Els conductors desconeixen els canvis i un autobús de TMB va entrar per on no podia | Comerciants i veïns recullen firmes i no descarten accions judicials | Exigeixen la retirada de la mesura, com també CiU i el PP

per Jordi Bes Lozano, Barcelona | 12 de setembre de 2016 a les 18:26 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de setembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La primera "superilla" experimental que el govern Colau va implantar fa una setmana al Poblenou segueix aixecant polseguera al barri. Es tracta d'un àmbit de nou illes de la trama Eixample on el cotxe ha quedat relegat a un segon pla en benefici dels vianants i els ciclistes. Un grup de veïns i comerciants no descarten accions judicials contra la mesura i han demanat a l'Ajuntament que la retiri, petició que també han fet CiU i el PP.

La iniciativa ha suposat canvis de circulació i de parades d'autobús, fet que desconeixen molts conductors, com fa uns dies un d'autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que va haver d'acabar fent marxa enrere perquè havia entrat a un carrer per on no podia circular. L'escena es pot veure en un vídeo que ha difós l'usuari de Twitter @jaumebosch. Segons TMB, el conductor va fer 100 metres "equivocats" a la confluència de Roc Boronat-Sancho de Ávila i va haver de tirar enrere per continuar la ruta. Al concessionari de Citroën d'Almogàvers-Roc Boronat-Pere IV han hagut de fer un plànol que han enviat als seus clients per correu electrònic perquè sàpiguen com arribar-hi.

 
El grup de veïns i comerciants que no descarten recórrer sumen una vintena d'empreses i unes 70 persones a títol individual. Alguns d'ells han comparegut aquest dilluns en roda de premsa amb regidors de CiU, i l'advocat que els representa, Jordi Bonet, ha explicat que el divendres van presentar un escrit a l'Ajuntament amb el qual exigeixen la retirada de la mesura. Aquest dimarts es reuniran per decidir si recorren per la via judicial en el cas que el consistori no contesti en deu dies.


"Ningú ens explica què significarà", es queixa l'advocat dels veïns

Bonet ha criticat que la "superilla" ha arribat sense previ avís, tot i suposar un canvi de model de ciutat, amb el qual creu que al Poblenou es pretén resoldre el dèficit d'espais lliures de l'àmbit del 22@. "Ningú ens explica què significarà la superilla", ha afirmat, i retreu que el govern Colau els diu que "la gent ja s'hi acostumarà" a un projecte que els veïns i comerciants valoren "deficient".


Pel portaveu de CiU, Joaquim Forn, es tracta d'una mesura feta "només des de l'òptica ideològica que no poden entrar cotxes sense donar cap alternativa", i creu que l'execució de la iniciativa "farà que s'hagi convertit en una cosa perversa pels veïns". El líder del PP a l'Ajuntament, Alberto Fernández Díaz, ha reclamat a través d'un comunicat "suspendre" la mesura, ja que són "supermerders i megaproblemes" per a tots, ja que "porten en el seu interior el cuc de la improvisació i la falta d'informació".
 

Joves juguen aquest dilluns a futbol allà on fins ara circulaven els cotxes. Foto: Jordi Bes

 

Tant CiU com la majoria de veïns i comerciants consultats per NacióDigital no es mostren en contra del concepte de la "superilla", sinó de com s'ha implantat. De fet, CiU havia treballat en la idea en el mandat passat. Segons la Cristina, que treballa en un bar del carrer Roc Boronat, "és una molt bona idea però falta molta informació". A l'establiment se'n van assabentar per un client. La María José, que viu al carrer Almogàvers, no sap on ha d'anar a buscar l'autobús per anar al metge que abans tenia al costat de casa ni què suposarà la "superilla": "Jo he vist plantes per allà i he deduït que faran una rotonda".

Els transportistes són un dels col·lectius més afectats perquè no poden parar gairebé enlloc per descarregar, i ho han de fer des de carrers de fora de l'àmbit de la "superilla". "Per mi la podrien treure ja. És un caos", ha criticat en Juan Ricardo Anaya mentre repartia begudes. En Juan Jorquera, un altre repartidor, ha explicat que abans podia realitzar una vintena de lliuraments en una hora, i ara pot arribar a tardar 40 minuts a fer-ne només cinc.

Els clients no saben com arribar a les botigues

El concessionari de Citroën està entre els comerços en peu de guerra que no descarten recórrer. El gerent, Ignasi Jarré, ha afirmat que en el disseny de la mesura "no han participat els comerços de la zona", i ha avisat que els clients no saben arribar a los botigues. "Si no hi posen fre, haurem de reduir plantilla i probablement molts comerços hauran de tancar", ha assegurat. El cap del taller de l'establiment, Luis Blazquiz, creu que els clients que van anar-hi la setmana passada "ja no tornaran", i afegeix: "Fer alguna cosa tan malament és impossible".
 

El plànol per arribar al concessionari Citroën de la «superilla». Foto: Concessionari Citroën


Les protestes veïnals han coincidit amb la demostració municipal que es fan activitats als espais alliberats de la circulació de cotxes, on es pot jugar a futbol, per exemple. Fins i tot han aparegut en una roda de premsa que havia convocat l'Ajuntament per explicar les activitats i que han encapçalat la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Josep, un veí de 80 anys que en porta més de 50 al barri, s'ha queixat a les regidores de l'eliminació de places d'aparcament.

El president de l'Associació de Veïns del Poblenou, Salvador Clarós, ha participat en la roda de premsa municipal i s'ha mostrat a favor de la "superilla", però ha demanat a l'Ajuntament que escolti els veïns. Creu que cal garantir la càrrega i descàrrega o l'aparcament, però resta raó als veïns del carrer Tànger, que es queixen de l'augment del trànsit derivat de la reducció dràstica en altres carrers. Segons ell, "s'hi han d'acostumar", i no és l'únic carrer transitat del barri.

El govern Colau veu "molt sentit" a algunes peticions

Per la tinent d'alcalde Janet Sanz, hi ha diverses peticions que "tenen molt sentit", com les referents a la càrrega i descàrrega. També s'ha referit a l'autobús de TMB que va entrar al carrer on no devia, fet que creu que forma part de "petites qüestions que en cap cas vénen a invalidar el projecte". La voluntat municipal és que "en principi es pugui quedar" la iniciativa al Poblenou, i fins i tot ampliar l'any vinent. També es podria estendre als nuclis antics de les Corts i Horta, o en barris de Nou Barris com la Prosperitat.
 

Un camió s'enganxa amb unes lones de les activitats de la «superilla». Foto: Jordi Bes

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació