El teatre català s'estabilitza i resisteix la caiguda amb xifres optimistes

Aquest dilluns es dóna el tret de sortida a la programació teatral 2016-2017 amb la gala "Catalunya aixeca el teló" al Liceu| La temporada 15-16 es tanca amb menys espectadors però major ocupació mitjana i recaptació | "Mamma Mia", "Antónimos" i "Mar i Cel", els espectacles més vistos

Nova temporada de teatre en marxa
Nova temporada de teatre en marxa | Esteve Plantada
05 de setembre del 2016
Actualitzat el 06 de setembre a les 10:38h
És la Catalunya més divertida, aquella que celebra la vida en un instant efímer i irrepetible, aquella que, malgrat tot, intenta que la fi d'una funció comporti un missatge positiu. És la Catalunya "teatrera", aquella que creu que "el teatre és diversió i és sentir-se lliure", la que reivindica el fet de "resistir" després d'haver estabilitzat la caiguda d'un sector que va tocar fons el curs 2012-2013 i que ha presentat unes xifres de la darrera temporada que permeten una lectura optimista.

Bet Orfila, directora de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), ha estat diàfana amb les conclusions dels números del curs 2015-2016. La primera, que el sector teatral resisteix per quart any consecutiu l'ascens de l'IVA. La segona, que aconsegueix mantenir el nombre d'espectadors, amb un increment de l'ocupació i de la recaptació global. "Resistir té connotacions bèl·liques ­–ha subratllat– i així ha estat: hem batallat una temporada més, i hem aconseguit mantenir el nivell de qualitat i d'interès".
 
En aquest sentit, la xifra d'espectadors es manté pràcticament al mateix nivell, amb 2.409.601 persones de públic i una disminució de l'aforament en un 9,12%, amb un augment de l'índex d'ocupació. Aquest lleu decreixement s'explica en la disminució global dels espais de teatre i en una disminució en el nombre de funcions. Dades a les quals s'afegeixen dues bones notícies: la reobertura del Teatre de l'Eixample i de la nova Sala Beckett, ubicada al Poblenou.

Malgrat que  hi ha hagut un descens total de 30.000 espectadors pel que fa al 2014-2015 (xifres positives si es té en compte que el número d'espectacles ha estat menor i que han tancat sales i espais), cal destacar l’increment de l’ocupació mitjana de les sales (d’un 57,5% a un 63,5%), així com el fet que la recaptació global del sector ha estat notablement superior. En total, els teatres catalans han recaptat un taquillatge de 59,08 milions d'euros, pràcticament un milió i mig més que la temporada anterior. La dada s'explica per l'augment del preu mitjà de les entrades (de 19,7 euros a 21,4 euros).
 

El vaixell de «Mar i cel», un dels espectacle més vistos de l'any Foto: ACN


Dos musicals i una comèdia, els espectacles més vistos

La temporada 2015/16 es van programar a Catalunya 1.166 espectacles, dels quals un 80% van ser produccions catalanes. Els espectadors van assistir a un 48% d’espectacles en català, un 33% en castellà i un 19% en altres idiomes o que no tenien text. Els teatres que han tingut més espectadors de pagament són, en aquest ordre, el Gran Teatre del Liceu, el Teatre Tívoli i el Poliorama, essent Mamma Mia!, Antónimos, de Los Morancos, i Mar i Cel els espectacles més vistos de la temporada.
 
Xifres que parlen d'estabilització d'una caiguda que va ser molt dolorosa, arribant a tocar fons la temporada 2012-2013. "Tenim un llarg camí per recórrer i volem recuperar els nivells de públic de temporades anteriors i la tendència de creixement que el sector havia tingut des dels anys 90", conclou Orfila. "Tots ens hem de conjurar perquè aquest sigui un inici de temporada potent i contundent", rebla, tot seguit. "El teatre, i la cultura, són el pilar fonamental de l'ecosistema cultural del país i l'hem de cuidar entre tots".

Catalunya Aixeca el Teló, al Liceu amb Guillem Albà i Marabunta

Aquest esperit, convertit en premissa, es veurà en la nova temporada escènica del país i en l'acte de presentació oficial que se celebra aquest dilluns al vespre en un acte al Gran Teatre del Liceu. El ja tradicional "Catalunya Aixeca el Teló" prendrà la forma d'un late night show televisiu comandat per Guillem Albà i els sis músics de la vitamínica formació Marabunta, acompanyats excepcionalment per dies coristes, The Sey Sisters, Yolanada i Kathy Sey. Un cant de resistència amb el somriure com a "marca de fàbrica", com no podia ser d'altra manera.
 

Guillem Albà & The All In Orchestra Foto: Marabunta