L'altra cara de Wallapop: homes que usen l'«app» de compravenda per lligar

Neus Soler, experta en màrqueting, assenyala que la companyia potencia aquest altre ús perquè clients masculins ho reclamen | Diverses usuàries expliquen casos d'assetjament que han viscut a l'aplicació | Jessica Amador, relacions públiques de la companyia, recomana seguir alguns consells de seguretat

Wallapop va néixer el 2013 com una «start-up» on vendre productes de segona mà
Wallapop va néixer el 2013 com una «start-up» on vendre productes de segona mà | Youtube
23 d'agost del 2016
Actualitzat el 29 d'agost a les 17:44h
A primer cop d'ull, Wallapop és una solució perfecta per aconseguir uns diners extra i alhora buidar la casa dels trastos que mai no s'utilitzen. Algunes dones, però, li veuen un gran inconvenient: quan l'utilitzen, han de fer front als comentaris de molts que no tenen cap intenció de comprar res, només de lligar.

Laura, una usuària de Wallapop, admet que gairebé sempre que ha penjat un anunci l'han contactat sobretot nois, malgrat que oferís un producte per a dones. "Semblaven estar més interessats a quedar amb mi que en allò que venia i em proposaven prendre alguna cosa després", diu. Li demanaven quedar a la nit o a casa seva: "Quan li vaig dir a algun d'ells de veure'ns a l'estació de trens, un punt neutral que utilitzo per fer els intercanvis, va deixar d'estar interessat". Confessa que "el pitjor és que molts feien servir un llenguatge com si poguessin exigir veure'm".

Sempre que ha venut alguna cosa li ha demanat a la seva parella o a algun amic noi que l'acompanyés. "Especialment a la nit, ja que segons s'han desenvolupat la majoria de converses no m'he sentit segura", explica. "Al final, m'acabo plantejant utilitzar-la només quan realment necessito vendre alguna cosa, però no l'utilitzo tant com podria perquè ho he trobat desagradable", lamenta.

"Són ells els que estan interessats a lligar a l'app"

Sorprèn que s'utilitzi Wallapop per lligar, quan ja hi ha altres apps com Tinder dedicades exclusivament a trobar l'amor. Però si s'analitzen alguns dels anuncis de l'empresa, queda clar que Wallapop juga amb aquesta altra funció amagada.

Neus Soler és professora del grau en Màrqueting i Direcció de Mercats i també a l'Executive MBA in Islamic Banking and Finances. Per ella, Wallapop incita subliminalment a utilitzar l'app per mantenir relacions però defensa que la companyia "només s'adapta a allò que el consumidor exigeix", detalla a NacióDigital. A un dels anuncis, es veu com un jove contacta amb la seva veïna atractiva, que li diu amb una veu sensual que pugi a casa seva per fer l'intercanvi. "El fet que sigui la veïna i no el veí és perquè l'empresa ha detectat que qui hi troben aquest altre ús a l'aplicació són els homes", sosté Soler.

De fet, el febrer del 2015 Wallapop va llançar una campanya, amb el hashtag #Wallasingles, que la convertia en una app per trobar parella durant un mes. Per participar-hi, a la fotografia que anunciava el producte també havia de sortir el venedor. Era el pack sencer: vendre l'aparell i aconseguir parella al mateix temps. Per la professora, "l'objectiu és que el nombre d'usuaris creixi i els importa ben poc l'ús que es faci de l'app, mentre s'utilitzi".

La companyia admet la seva estètica suggerent i dóna consells de seguretat

“La nostra estètica és molt festiva i, per què no dir-ho, una mica suggerent”, reconeix a NacióDigital Jessica Amador, relacions públiques de Wallapop. “Sempre li hem volgut donar aquest punt, aquesta espurna, als nostres anuncis”, afirma. Amador explica que, com una de les claus de l’app és l’intercanvi cara a cara, poden sorgir molts tipus de relacions, però no només amoroses o sexuals. “També hi ha persones que han acabat treballant juntes i que s’han conegut a Wallapop”, remarca.

Victor Puig, autor d’un llibre sobre xarxes socials, coincideix amb Amador i defensa que no és estrany trobar parella o amics a Wallapop. “Si tu em vols comprar un llibre que venc, això vol dir que tenim alguna cosa en comú, i a més no vivim massa lluny”, explica a NacióDigital. Puig desmenteix el mite que diu que a internet, l’anonimat desinhibeix en excés: “Al final, les xarxes reprodueixen el mateix que passa a la societat”. Francesc Aromir, publicitari especialitzat en comunicació global, va més enllà i creu que en molts casos el producte és fins i tot “una mera excusa” per conèixer algú.
 

Segons Neus Soler, els que hi troben "aquest altre ús a l'aplicació són els homes" Foto: Anunci Wallapop.


Amador dóna alguns consells per evitar situacions incòmodes: “Si no ets sents segura anant sola o la persona no acaba de fer-te el pes, vés-hi acompanyada i fes-ho sempre en un lloc públic on hi hagi molta gent, i a una hora prudent”. A més, recorda que sempre es pot bloquejar l’usuari, tot i que reportar-lo és la millor opció perquè així Wallapop el pot investigar i eliminar el seu compte.

Alguns homes intenten comprar roba usada

L’Alba fa servir Wallapop i altres portals on ven i intercanvia roba. Diu que els casos d’assetjament són constants i, fins i tot, els classifica segons els tipus. “El primer cas, els directes, que em diuen que em queda molt bé un vestit i que el volen veure en persona”, assegura. “El segon cas, el 'si cola, cola', quan diuen que volen el vestit per la seva dona i et demanen quedar per veure’l millor”. 

També parla d’uns tercers, que comencen amb un to cordial però quan li demanen el seu número per quedar “de seguida distorsionen la conversa i et pregunten si estàs soltera o quina edat tens”. Creu que hi ha un últim grup, “el dels malalts”, que compren roba interior perquè els excita i li ofereixen més diners si l’entrega usada. L’Alba els acaba bloquejant a tots, tant a l’aplicació com a WhatsApp. 

És el mateix que li va passar a la Júlia, que es va sorprendre quan un home es va interessar per les seves sabates, amb talons i del número 36, i després es va oferir comprar-li mitjons usats. Ara intenta no anar sola quan ven un producte, “perquè et pots trobar gent així”.
Arxivat a