Sónar+D, creativitat tecnològica a dojo

Del 16 al 19 de juny, Fira Montjuïc de Barcelona, acull l'esdeveniment de la cultura digital i les tecnologies creatives per excel·lència| El programa va replet de xerrades, espais de networking, experiments i actuacions en directe

Un noi provant un dels aparells del Sónar+D
Un noi provant un dels aparells del Sónar+D | Albert Alemany
16 de juny del 2016
Actualitzat el 17 de juny a les 10:54h
El Sónar+D no és un festival, és una fira. Una fira dins del Festival de Música Electrònica més important d'Europa, el Sónar. És un espai de mescles, on combinen a la perfecció la tecnologia, l'art, la creativitat, els negocis i la investigació. Experts de tot el món però també emprenedors, empreses i investigadors s’han concentrat, un any més, per fusionar creativitat i la tecnologia. 

La quarta edició del Sónar+D, que s'ha estrenat avui i s'allargarà fins al dissabte 17 de juny, presenta un programa replet d'actes repartits entre xerrades, espais de networking, experimentació, prototips, projectes a la cerca de finançament, i idees per portar a la pràctica, etc. Unes hores són suficients per situar al visitant en el nou ecosistema digital dels pròxims anys.

A simple vista

Si el Sónar de Dia concentra a milers d'amants de la música electrònica, el Sónar+D és l'esdeveniment de la cultura digital i les tecnologies creatives. La fusió de les dues ofertes en el mateix recinte és explosiva: música i experimentació. "És la possibilitat d'entendre què significa el canvi digital al qual ens haurem d'adaptar sí o sí en els anys vinents", explica a NacióDigital el consultor tecnològic, Genís Roca. "La gent ve aquí a trobar tendències i se les emporta per aplicar-les a la vida professional". L'any passat el Sónar+D va arreplegar a gairebé 4.000 professionals, més de la meitat d'ells internacionals i van participar-hi unes 2.000 empreses. L'organització va comptabilitzar també unes 500 trobades de networking.

"Aquí es troben les elits del futur digital i tecnològic", continua explicant Genís Roca, ara a un grup d'empresaris catalans que s'han deixat guiar pel consultor. "Aquí vénen els que entenen que mesclant molts coneixements es pot crear tecnologia nova. Fa tres anys vaig descobrir al Sónar+D la realitat virtual". 
 

SónarPlanta. Instal·lació "Earthworks" Foto: Albert Alemany


Experiències 3D i altres

Una de les instal·lacions que més impacten és el SonarPLANTA, una iniciativa conjunta amb la Fundació Sorigué, que té com a objectiu fomentar la investigació dels llenguatges creatius al voltant de la tecnologia. Enguany el projecte guanyador és "Earthworks", una obra que representa el procés de formació de la terra i els canvis dels moviments sísmics i erosions. En temps real recullen les dades de sismògrafs de tot el món i pinten els estrats de la terra en una pantalla gegant. El moviment i el so és real: en una sala a les fosques, es té la sensació d'estar en les profunditats de la Terra, escoltant el seu batec i també la seva bellugor.

Sens dubte si s'hagués de trobar un so per identificar el Sónar+D, aquest seria en 3D. El centre tecnològic Eurecat ha desenvolupat Sfëar, per a crear cançons en tres dimensions en directe. Adan Garriga, director de Tecnologies Audiovisuals d'Eurecat, defineix el so 3D com el "nou estàndard en àudio, igual que ho va ser la irrupció del so estèreo en els anys cinquanta. Aquesta tecnologia pot canviar totalment el mercat de la música, tant les plataformes d'streaming com la manera de consumir-la massivament a discoteques o concerts". La música en 3D arriba del sostre, del terra, de dreta i d'esquerra. Potents altaveus distribueixen els decibels mitjançant un programari que pot dibuixar diagrames amb les ones.

El visitant del Sónar+D s'ha de prestar en tot moment a experimentar, a jugar. The Black Box by Absolut és un projecte que d'alumnes del Master Information Experience Design del Royal College of Art. Les caixes negres són dispositius en els quals es pot introduir o extreure informació: els telèfons mòbils, els ordinadors, els algoritmes i els cervells humans poden ser considerats com a caixes negres. En una habitació fosca, The BlackBox juga amb la nostra percepció. Una graella tèrmica convida a posar la mà. Al cervell arriba la sensació d’escalfor però és tot una il·lusió, la superfície està freda.  

El BigData amb models predictius

Un últim exemple dels múltiples que es podríen explicar. Domestic Data Streamers i l’equip d’anàlisi de dades de Spotify posen a prova els algoritmes predictius en la instal·lació The Time Keeper. "Amb aquest experiment volem esbrinar si la manera en que escoltem música és com volem viure les nostres vides i explorar les connexions entre el nostre comportament musical i el nostre comportament vital", explica un dels responsables. "No s'està entenent el BigData. Ens ajuda a saber com actuem, però no per què. Time Keeper recopila dades d'Spotify i, a partir d'un algoritme, t'ofereix una cançó associada a un moment futur que encara has de viure". 

El Sónar+D tancarà les seves portes a la Fira de Montjuïc, el dissabte 17 de juny, després d'haver acollit a milers de professionals amb un enfoc interdisciplinari del sector de les industries creatives, tecnològiques i culturals.
 

Alguns dels assistents experimentant al Sónar+D. Foto: Albert Alemany