Els joves fugen dels pares a Snapchat

La xarxa social de fotos i vídeos ja és la preferida entre els adolescents nord-americans

La xarxa Snapchat
per Isaac Meler, 31 de maig de 2016 a les 17:07 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 de maig de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En un institut de Florida es va gravar un vídeo de contingut sexual que es va difondre per Snapchat; Kim Kardashian va fer un "snap" per mostrar la seva prova d'embaràs i alguns dels candidats a les presidencials dels Estats Units fan campanya per mitjà d'aquesta aplicació. No és ni el primer cas ni l’últim en què una acció comença i acaba a Snapchat. Cada dia es visualitzen 10.000 milions de vídeos mitjançant aquesta aplicació.

Amb tot, Snapchat ja és la xarxa preferida entre els adolescents nord-americans per davant de Facebook o Instagram i, alhora, és la gran desconeguda per la majoria d'adults. Els motius: "És de difícil accés, poc intuïtiva, té un funcionament bastant diferent i els adults s'hi perden", explica Mireia Montaña, professora de Comunicació de la UOC. Això fa que amb Snapchat "els pares ho tinguin més difícil per a veure què fan els seus fills" i a la vegada, pels fills, "que els pares no siguin presents en aquesta aplicació és un al·licient més per a utilitzar-la", afirma l'experta.


"Aquesta aplicació els permet allunyar-se de qui no pertany a la seva generació", assegura Montaña, tot afegint que "molts adolescents se senten vigilats quan han d'acceptar els seus pares com a 'amics' de Facebook" mentre que a Snapchat "se senten més lliures per a mostrar-se tal com són". Les estadístiques mostren aquest descens: l'any 2014, el 80% dels joves de 12 a 24 anys utilitzava Facebook; el 2016 ha caigut fins al 68%. Segons una investigació de Global Web Index, el 45% d'aquests navegants joves afirmen que s'avorreixen a Facebook i consideren que la xarxa ja no és tan "fresca" com abans. En aquest temps, Snapchat s'ha posicionat pel 72% dels adolescents com la seva xarxa preferida.

La seguretat de la informació efímera


La caducitat de la informació a Snapchat és vista com un problema pels adults, però per als joves és "un al·licient per a mostrar continguts més atrevits", afirma Sílvia Martínez, professora del Màster en Social Media Management de la UOC. Martínez afegeix que "se senten emparats per la fugacitat dels continguts i això els genera una falsa sensació de seguretat", fet que provoca que molts joves acabin compartint continguts de tipus sexual o sensual, afirmen les expertes.

Els continguts s'envien per mitjà de snaps o històries, els primers "s’esborren després de ser visualitzats o expiren un cop ha passat el temps que l'emissor decideix" i els altres "formen part del perfil de l'usuari però tenen una durada màxima de 24 hores". Hi ha, però, la possibilitat de fer captures de pantalla, un perill més d'aquesta xarxa, en què ja s'han donat casos d'extorsió per mitjà de la xarxa, el sexting.


Si els joves hi són, les marques també

Snapchat permet a les marques arribar als millennials, un públic que no mira la televisió. Ja són moltes les grans marques que aprofiten les característiques d'aquesta aplicació per a treballar "una comunicació gens intrusiva i orgànica, i aconseguir així un contingut més gratificant per als millennials", afirma Montaña.


L'usuari interactua constantment amb "contingut patrocinat" per mitjà de geofiltres i autofotos (selfies) patrocinades, és a dir, filtres amb animacions relacionades amb la geolocalització de l'usuari (si, per exemple, és a un Starbucks, hi apareixen tasses de cafè, o bé, si es troba a un McDonalds, filtres de patates fregides, etc.).

Aquest tipus de recursos permet "identificar on es troben els amics i quina és la seva activitat i, a la vegada, apropar i crear una publicitat molt personalitzada i que genera compromís amb l'usuari". Snapchat ha representat "una revolució i un canvi de paradigma pel que fa al màrqueting mòbil", conclouen les expertes.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació