La impuntualitat de Rodalies s’ha incrementat el darrer quatrimestre

La ministra de Foment s’ha compromès a no canviar els horaris sense el vistiplau de la Generalitat | El conseller Rull respon que "el problema dels trens no és d’horaris, sinó d’inversions"

19 de maig del 2016
Actualitzat a les 12:28h

Un comboi aturat a l'estació de Plaça Catalunya. Foto: Adrià Costa


La interpel·lació del diputat Gerard Gómez del Moral (Junts pel Sí) sobre les infraestructures de l’Estat i la puntualitat dels trens ha servit perquè el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, informés a la cambra de les darreres novetats sobre l’estat de rodalies i regionals. Rull ha explicat que el darrer quatrimetre la impuntualitat s’ha incrementat a rodalies, passant del 94% al 86%, mentre que a regionals ja és del 49%, “una xifra inadmissible”. Tot i això, ha insistit en què “el problema dels trens no és d’horaris, sinó d’inversions”.

La voluntat d’Adif de canviar els horaris de manera unilateral per integrar els endarreriments horaris ha irritat la Generalitat. El conseller Rull ha informat que la ministra de Foment, Ana Pastor, li ha garantit que no es canviaran els horaris sense el vistiplau de la Generalitat. Però Rull ha recordat al ple del Parlament que el principal problema és d’inversions. Ha detallat els incompliments de l’Estat en una infraestructura sensible, “perquè no és un problema de la Generalitat, sinó de la gent”, referint-se a les dificultats de mobilitat i de qualitat de la vida quotidiana.  

Els endarreriments obeeeixen a un seguit de limitacions temporals de velocitat per raons de seguretat, però el problema és d’opacitat, ja que Adif no informa la Generalitat d’aquestes limitacions. Josep Rull ha afegit que acceptarien uns nous horaris si hi hagués el compromís ferm de fer unes inversions amb data fixada per millorar el servei i poder informar els usuaris.  

Josep Rull ha recordat que el traspàs a la Generalitat en ferrocarrils “es va fer sense trens, sense vies”, que continuen en mans d’Adif. Ha dit que es va tractar d’“un traspàs incomplet i incomplert”, explicant que el ministre José Blanco es va comprometre a una inversió de 4.000 milions d’euros per millorar la xarxa, dels quals només se n’ha executat un 10%.

El conseller ha explicat que Madrid disposa d’una xarxa excel·lent de rodalies de 80 quilòmeters de via quadruplicada que permet el pas de tot tipus de trens. Rull ha emfasitzat que “no volem culpar l’Estat sinó tenir la capacitat de prendre les nostres pròpies decisions. No volem ser hostages dels errors dels altres sinó responsabilitzar-nos dels nostres, si n’hi ha”. Per mostrar capacitat de gestió, el conseller ha assenyalat el cas de Ferrocarrils de la Generalitat, amb un 99% de puntualitat.