El «Financial Times» dóna per mort el model del Corte Inglés

Els grans magatzems van ser els més afectats per la crisi | La dependència del mercat interior, principal problema segons el rotatiu

per Redacció , 18 de maig de 2016 a les 21:25 |
El Corte Inglés | Wikicommons
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de maig de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En un article publicat aquesta setmana el Financial Times fa una radiografia de la situació actual del Corte Inglés. Una anàlisi bastant més negra que la que s'acostuma a veure als mitjans espanyols. 

Massa dependència del mercat interior


Segons els seus experts, el principal problema del grup és que només ven a Espanya. Per això la companyia es va veure durament afectada per la crisi econòmica: “Santander, el BBVA i altres grups espanyols tenien operacions a l'Amèrica Llatina per compensar la baixada en la península. El Corte Inglés [...] venia el 100% a Espanya”. Per tant quan la demanda espanyola va baixar, la companyia no va poder diversificar a l’exterior per mantenir beneficis.

Consideren curiós que una marca tan coneguda interiorment no s’hagi internacionalitzat mai i pensen que aquesta anomalia és culpa de la falta d'interès de l'equip directiu. 


Pèrdua de posició dels supermercats d’Hipercor

El departament més afectat per la crisi ha estat el dels supermercats Hipercor, que han reculat davant d'altres comerços més barats o millor comercialitzats. La marca ha registrat pèrdues durant l'última dècada amb una baixada de beneficis de més del 97%, en comparació Mercadona va pujar un 17%. De fet va ser aquesta marca la que els hi va prendre el primer lloc de mercat l’any 2008. Per comprovar el mal moment d'Hipercor un periodista va visitar un centre de Getafe i va trobar només 4 de les seves 52 caixes obertes. Una situació que els empleats van qualificar de "bastant normal".


Una política d'expansió qüestionada

El supermercat de Getafe és, pel Financial Times, paradigmàtic d’un dels grans errors de companyia, que quan faltava poc per esclatar la crisis econòmica va decidir fer una campanya d'expansió fora de les grans ciutats. Política que va continuar durant la crisis. Per exemple es van obrir 3 centres el 2012, l'any que el govern espanyol va haver de demanar el rescat bancari, dos d’ells, el de Còrdova i el de Badajoz, en ciutats amb més del 30% d'atur registrat.

La multiplicació de centres ha creat, segons José Luis Nueno, professor d'empresarials, dues línies del Corte Inglés. "Hi ha un grup petit de 15 botigues que són rendibles i valuoses, però n’hi ha moltes que no s'haurien d’haver construït mai". El professor argumenta que els centres Corte inglés només funcionen “en grans ciutats”.


Un equip directiu envellit i opac

Les dades d’aquest any són més optimistes, i Financial Times reconeix els esforços de Dimas Gimeno, gerent de l'empresa des de fa tres anys, per redreçar la situació. Malgrat això, considera que “està lluitant en solitari” ja que el seu equip directiu està envellit i té poques ganes de canviar.

És la cultura empresarial de l'empresa el més criticat per la revista. La majoria d'accions de la companyia estan controlades per una família, de fet el gerent actual és el gendre de l’antic gerent qui en el seu torn era el gendre del fundador. Un grup que consideren poc procliu els canvis "en una altra companyia s'haurien tancat els departaments que no donen profits però va en contra la política interna de l'empresa fer cap canvi”.

El diari també parla del "sorprenent secretisme" del grup, poc procliu a fer entrevistes i que dóna els seus resultats l'última setmana d'agost. Moviment clarament pensat per tenir poca repercussió mediàtica.

Potser l'exemple més paradigmàtic d’aquesta discreció va ser la seva decisió d'acceptar la compra del 10% d’un inversor de Qatar. Un pacte quasi secret que va ser preferit abans d'altres mètodes de finançament molt més públics. Moviment que va causar sorpresa els mercats de Madrid.

La fi d’un model empresarial

La conclusió que arriba la revista és que el model comercial del Corte Inglés "està probablement tocat de mort" i que la seva continuació és "una mostra de la seva força" tant real com cultural a Espanya. Tot i així el Financial Times acaba sentenciant que tant el models empresarials com els seus creadors no poden sobreviure per sempre i per tant el canvi és necessari. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació