PERIODISME DE DADES

​Kaeti Hinck: «El periodista de dades ha de ser curiós i flexible»

La periodista lidera l'equip de dades del Washington Post, format per programadors, dissenyadors i reporters | Enguany es proposa analitzar les 360 bases de dades que les administracions nord-americanes han publicat

per Cristina Garde, 9 de maig de 2016 a les 20:24 |
Kaeti Hinck (Washington Post ), a la Universitat Ramon Llull | Cristina Garde
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de maig de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
“En aquesta professió el canvi és constant. La indústria muta molt ràpidament, i el periodista ha de ser igual de flexible i molt curiós. Si no ho ets, el periodisme de dades no és per a tu”, afirma Kaeti Hinck davant dels alumnes de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Ho repeteix amb certa insistència i solemnitat almenys tres o quatre vegades més durant la xerrada, en el marc de les IV Jornades de Periodisme de Dades (#JPD16), que aquest any han organitzat desenes de workshops i conferències a Madrid.
 

Kaeti Hinck lidera l'equip de dades format per vuit persones al Washington Post. Fa cinc anys que el diari ha apostat per les visualitzacions de dades, les gràfiques, els mapes i, fins i tot, els newsgames (on es barreja informació i el que els experts anomenen "gamificació"). “Formem un grup de desenvolupadors, reporters, estadístics, programadors, dissenyadors, però ens considerem, per sobre de tot, periodistes”, diu Hinck.
 
La periodista assegura que les animacions i els jocs poden ajudar a comprendre idees complexes. “Als periodistes ens ha d’interessar que el lector copsi que les dades tenen un impacte directe en la seva vida. Com més participa de les dades, com més interactua amb elles, més aconsegueixes enganxar-lo en la història, en la seva i en la dels altres”, argumenta.
 

El repte d'enguany, analitzar 360 bases de dades noves
 
Aquest any, explica, s’han publicat 360 bases de dades noves. “El repte és ara analitzar-les, però no només això: també exigir més transparència”. A més, Hinck reivindica que els periodistes no s’han de conformar amb les dades que arriben de les administracions. “Hem de ser creatius i construir les bases de dades que ningú està fent públiques”, afirma. Al final, la periodista ha animat els alumnes a formar-se a través d’eines de codi obert, de lliure accés, en concret, a través de la plataforma Hacks/Hackers, que organitza trobades a Barcelona per aprendre-ho tot sobre el periodisme de dades.
 
Cincs exemples del periodisme de dades del Washington Post
1. The waypoint. Viatge amb els refugiats de Síria fins a l'illa de Lesbos, la porta d'entrada a Europa.

2. Fatal Force. Investigació sobre les víctimes de l'acció policial als Estats Units.

3. The Divided American Dream. Reportatge sobre les desigualtats en l'accés a l'habitatge i en el mercat immobiliari. 

4. Valar Morghulis. Quants personatges de "Joc de Trons" han mort i on?

5. Quiz: Guess which presidential candidate said what this week. Joc de preguntes on el lector haurà d'endevinar quin dels candidats presidencials ha dit què. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació