El Mercat de Cooperatives escolars del Berguedà, un referent català

El Govern i la Diputació de Barcelona destaquen la quantitat de cooperatives i l'èxit del mercat | L'ADBerguedà es planteja fer evolucionar els projectes cap a la innovació

La delegada del Govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà, i el diputat d'Educació de la Diputació, Rafael Homet, al Mercat de Cooperatives.
La delegada del Govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà, i el diputat d'Educació de la Diputació, Rafael Homet, al Mercat de Cooperatives. | Aida Morales
07 de maig del 2016
Actualitzat el 09 de maig a les 0:03h
Cap comarca de Catalunya ha aconseguit desenvolupar els projectes de Cultura Emprenedora a l'Escola i Empresa Jove Europea de la manera com ho ha fet al Berguedà. I és que aquesta comarca és la que ha aconseguit mobilitzar i organitzar més escoles i instituts del país, amb un Mercat de Cooperatives aquest dissabte que, segons han reconegut des de la Diputació de Barcelona i el Govern de la Generalitat, ha estat tota una “sorpresa”. 

En total, s'han exposat al passeig de la Indústria de Berga 31 parades de diferents escoles i instituts. Els centres de primària venien els productes que ells mateixos havien elaborat després de crear la cooperativa, mentre que els de secundària havien donat un pas més, i venien el que havien importat d'altres cooperatives d'instituts de l'estat espanyol. En aquest sentit, bona part dels productes que enguany s'han posat a la venda provenien d'Astúries, mentre que, properament, en aquesta comunitat autònoma també es realitzarà un mercat on es vendran productes berguedans. 

“Des del Govern realment hem quedat impressionats de l'èxit d'aquesta convocatòria, tant pel que fa a la participació de les escoles, com per la gent que s'ha engrescat a col·laborar”, ha afirmat en declaracions a NacióDigital la delegada del Govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà. Segons ha dit, es tracta de projectes “realment interessants per promoure l'emprenedoria”, i en una comarca com el Berguedà on això és important, ha assegurat que se sent “orgullosa” del resultat. 
 

Una de les cooperatives escolars exposant els seus productes. Foto: Aida Morales.


Així mateix, Vilagrà ha recordat que el Berguedà és un territori que necessita “generar iniciatives i activitat” ja que, tal com ha recordat, “de fora no vindran a resoldre res”. Per això, ha instat a "tirar endavant amb força”, i que aquests projectes cada vegada engresquin més gent i aprofitin per revitalitzar el territori “encara més”. 

Per la seva part, el diputat d'Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, ha assegurat que el Berguedà està posant “el llistó molt alt” amb aquests projectes, un motiu d'orgull i satisfacció per a l'ens supracomarcal que ha celebrat les “eines” que els dos programes donen als alumnes: “N'estem molt orgullosos perquè és un projecte que dóna moltes eines en el sentit més ampli de l'emprenedoria”. 

Evolució cap a la innovació

Segons Eduard Barcons, gerent de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, òrgan coordinador del projecte i del mercat, el pas que es vol donar de cara a properes edicions és encarar els projectes cap a la innovació. És a dir, intentar fer simulacions reals de projectes que innovin entre instituts. En el cas de les escoles, ha dit, la voluntat és aconseguir el 100% d'implicació a la comarca. 
 

Mercat de Cooperatives de Berga. Foto: Aida Morales.


En qualsevol cas, la valoració que s'ha fet del Mercat de Cooperatives, malgrat que el temps ha fet patir fins a l'hora de plegar, ha estat molt positiva. Així mateix, ha afirmat que cada any hi ha més parades i també més visitants i compradors, i que el resultat és “espectacular”. 

Competència per aprendre 

Les escoles i instituts que han participat en aquesta jornada de venda han fet, en global una valoració molt positiva del Mercat. De fet, no n'hi ha hagut gairebé cap que no hagi quedat satisfeta de les vendes, i algunes, segons han explicat a aquest diari, han esgotat gairebé totes les provisions. La Bianca, de la cooperativa de la Salle de Berga considerava que, potser, a ells els hi havia anat “millor” que a altres, però també puntualitzava que el nivell era alt, i la “competència dura”.

En aquest punt, el valor afegit de la decoració, o de la possibilitat de fer un tast dels productes, com oferia la cooperativa SVERDS del SI Serra de Noet, ajudaven a atreure compradors. Tot i que també hi tenia a veure el preu, amb productes competitius i la negociació prèvia amb els productors.
 

Dos visitants observant els productes de la cooperativa de l'IES l'Alt Berguedà. Foto: Aida Morales.


De fet, la Júlia, de l'Institut Alt Berguedà de Bagà explicava que amb una de les cooperatives d'Astúries havien hagut de trencar la relació, ja que els intentaven vendre els productes a preu de venda, i això no sortia a compte. Unes negociacions, però, que finalment van arribar a bon port amb una altra cooperativa asturiana, amb qui van arribar a acords per vendre formatges, sidra i pastes, i enviar productes de Casabella Natura, melamelades l'Aranyonet  o embotits del Berguedà.

En global, una jornada productiva i profitosa. Pel que fa als diners que s'hagin aconseguit, serviran per pagar els costos de la creació de la societat i els productes, tot i que també es destinarà un percentatge a entitats i projectes socials. Amb la resta, cada escola o institut decidirà una activitat complementària.
 

Una persona comprant un producte en el Mercat de Cooperatives. Foto: Aida Morales.

 

Una de les cooperatives escolars exposant els seus productes. Foto: Aida Morales.

 

Debat en el marc del Mercat de Cooperatives. Foto: Aida Morales.

 

Mercat de Cooperatives de Berga. Foto: Aida Morales.