AJUNTAMENT DE BARCELONA

​Barcelona planeja cinc «superilles» aquest mandat a la trama de l'Eixample

Les "superilles" són agrupacions de carrers on el vianant té prioritat sobre el cotxe | Les primeres es provaran a Sant Martí, amb l'objectiu de tenir més de la meitat de carrers amb una velocitat màxima de 10 km/h | La regidora Mercedes Vidal defensa que els vehicles motoritzats "passin a segon terme"

per Jordi Bes, Barcelona, 4 de maig de 2016 a les 15:22 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de maig de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El regidor de Sant Martí, Josep Maria Montaner; la tinent d'alcalde Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Foto: Jordi Bes


El govern d'Ada Colau planeja implantar aquest mandat cinc "superilles" a la trama de l'Eixample del districte de Sant Martí. Les "superilles" són agrupacions de carrers a l'interior dels quals el vianant passa a tenir la prioritat per sobre del vehicle, per la qual cosa el vehicle que no s'hi vol parar ha de bordejar-les però no pot travessar-les. La intenció municipal és que a llarg termini a Sant Martí es passi del 8,7% al 58% de carrers pacificats, en els quals el límit de velocitat permès és 10 km/h.


El conjunt de les cinc primeres "superilles" formen un dibuix en forma de "T" sobre la trama de l'Eixample. És l'àmbit entre els carrers Tànger, Badajoz, Bac de Roda i Pallars la part superior, i entre Pallars, Llacuna, Bilbao i Taulat la inferior, per la qual cosa creuen artèries com l'avinguda Diagonal i el carrer Pere IV. El pla també inclourà l'Eixample i el barri del Camp d'en Grassot de Gràcia.
 

La "T" de les cinc primeres "superilles" que s'implantaran a Sant Martí i l'escenari de futur. Foto: Ajuntament de Barcelona


L'objectiu és que les actuacions puguin començar el 2017, i es preveu una inversió inicial de 10 milions d'euros, segons ha concretat en roda de premsa la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, la qual ha assegurat que "no es tracta de posar problemes a la mobilitat, sinó de garantir una mobilitat diferent", fet que suposa que circulin menys cotxes i motos.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha recordat que el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) estableix que s'ha de posar el carrer al servei de les persones, i que s'ha de reduir un 21% els desplaçaments en cotxe en benefici del transport públic, la bicicleta i desplaçar-se a peu. "És necessari invertir la jerarquia viària als nostres carrers", ha defensat, i ha advocat pel fet que "els vehicles motoritzats passin a un segon terme".


Entre els motius que esgrimeix l'Ajuntament per estendre les "superilles" hi figura l'escassetat d'espais verds a l'Eixample i Gràcia; els alts nivells de contaminació i el fet que les partícules en suspensió (PM10) estan relacionades amb unes 3.500 morts prematures anuals a l'Àrea Metropolitana; l'elevat soroll ambiental, i l'accidentalitat: l'any 2015 es van produir 9.095 accidents amb víctimes i 27 morts.
 

Recreació virtual d'una "superilla". Foto: Ajuntament de Barcelona


Actuar a "tota la trama Cerdà de la ciutat"

Sanz ha explicat que la prioritat és l'actuació sobre "tota la trama Cerdà de la ciutat". També ha situat com a zones on volen treballar els dos àmbits previstos l'anterior mandat, la Maternitat-Sant Ramon al districte de Les Corts i Sants-Hostafrancs, i quatre àmbits locals més: part del barri de Sant Gervasi i els barris d'Horta, Sant Andreu i Prosperitat (Nou Barris).

El regidor de Sant Martí, Josep Maria Montaner, ha concretat que la prova es farà amb horitzó 2019. El punt de partida és la zona pacificada de la Rambla del Poblenou i el carrer Marià Aguiló, on "l'èxit és enorme", ha destacat. L'extensió de les "superilles" es tirarà endavant amb processos participatius, i moltes de les intervencions urbanístiques seran reversibles.

L'Ajuntament ha mostrat uns plànols del districte de Sant Martí, que formen part de l'estudi de l'Agència d'Ecologia Urbana per implantar la prova pilot, en els quals apareixen la Diagonal i la Meridiana com a corredors verds. Sanz ha recordat que refusen que hi hagi "autopistes urbanes a la ciutat", i que treballen amb la idea que les grans avingudes també se sumin al canvi de model de mobilitat i a la reducció de vehicles privats que accedeixen a la ciutat.
 

El procés cap a la creació d'una "superilla" Foto: Ajuntament de Barcelona

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació