De Wagner a «El senyor dels anells»

El Liceu programa dos concerts simfònics que posen en relació les composicions de l'autor alemany i les versions clàssiques de "Romeu i Julieta" amb algunes bandes sonores, com "Star wars", "Indiana Jones" i "West Side Stroy"

L'Orquestra Simfònica del Liceu, en ple concert
L'Orquestra Simfònica del Liceu, en ple concert | A. Bofill
20 de març del 2016
Actualitzat a les 20:04h
La força destructiva d'un anell, que consumeix qui el porta, és un dels grans temes de la cèlebre Tetralogia L'anell del nibelung. Curiosament, aquest també és el gran motiu que lliga tota la història de la trilogia –literària i cinèfila– d'El senyor dels anells. Més enllà de les variacions i dels refregits referencials provinents de diverses tradicions, sobretot de les llegendes nòrdiques, és innegable que Wagner ha estat i és una gran font d'inspiració per a creadors moderns, tant a nivell temàtic com musical.

No ha d'estranyar gens, en aquest sentit, que La cavalcada de les Valquíries sigui el referent indissimulat d'algunes de les peces que embolcallen els millors moments de la banda sonora de Star wars, signada per John Williams. O que la Marxa fúnebre per la mort de Siegfried , interpretada magistralment a Götterdämmerung aquests dies, ressoni en les composicions de Hoawrd Shore, un altre dels grans compositors de la música orquestral per a cinema.

Per tal de referenciar els vasos comunicants d'aquestes propostes, i per evidenciar la petja popular de la música que van fer Wagner i d'altres compositors, el Liceu ha programat dos concerts simfònics molt especials que completen l’experiència operística de gaudir d'El capvespre dels déus de Wagner i del proper I Capuleti e i Montecchi de Bellini, que la sala barcelonina programa amb Josep Pons al capdavant de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu.

La marxa galàctica de Wagner

A l'entorn de Wagner i el cinema, programat pel 22 de març, Richard Wagner agafarà una nova dimensió al costat d'algunes grans bandes sonores inspirades en el seu particular univers. La composició de cada peça comparteix inspiració amb l'aclamada Tetralogia, adoptant tècniques operístiques associades principalment amb el compositor alemany com ara el leit motiv o la creació d’una melodia única que es va repetint i distingeix cada personatge, escenari o situació específica.
 

El programa inclou la Cavalcada de les Valquíries, el Preludi de Parsifal i la Marxa fúnebre per la mort de Siegfried de Götterdämmerung, acarades amb les obres de Howard Shore i John Williams. De Shore sonaran peces d’El senyor dels anells, i de Williams la Raiders March d’A la recerca de l’arca perduda, la Suite de Les aventures d’Indiana Jones i altres peces d’Indiana Jones i el regne de la calavera de cristall. De Star wars es podrà sentir la Suite i la Suite for orchestra i, finalment, diverses peces de L’amenaça fantasma.

De Romeu i Julieta a West Side Story

La cita wagneriana serà precedida d'A l'entorn de Romeu i Julieta, un concert que s'emmarca en l'Any Shakespeare i es podrà veure el 3 d'abril. El director musical del Gran Teatre del Liceu proposa variacions sobre la història d’amor de Romeu i Julieta, convertida en gran tòpic i una de les obres més representades del dramaturg anglès. L'obra, amb els anys, ha esdevingut l’essència d'un drama romàntic i ha estat adaptat musicalment per diferents compositors. El concert es podrà sentir un mes abans de l’estrena de l’òpera I Capuleti e i Montecchi (17 de maig), una de les peces més aplaudides de Bellini.
 
El concert mostrarà una escena d’amor del Romeu i Julieta d’Hector Berlioz, per fer un salt estilístic i temporal amb les Danses simfòniques del memorable West Side Story de Leonard Bernstein. Tot seguit, el romanticisme es tornarà a imposar amb Piotr Ilitx Txaikovski i l'Obertura-Fantasia de relectura que va fer del mite, per acabar amb una selecció de la peça homònima de Serguéi Prokófiev, Romeu i Julieta.