Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

ANÀLISI

Noves comparatives i dades en l'anàlisi d'audiències de la premsa digital

NacióDigital consolida un any de lideratge amb 3 milions d'usuaris al febrer | L'edició del diari "Ara", en segona posició a més d'un milió d'usuaris de diferència | La durada de les visites i el nombre d'hores dedicades a llegir els digitals, nous elements a valorar, per José Manuel Gutiérrez

per José M. Gutiérrez, 15 de març de 2016 a les 22:16 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 de març de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
NacióDigital ha assolit aquest febrer per dotzè mes consecutiu el lideratge del rànquing de mitjans digitals en català que certifica OJD. Amb 3.010.050 usuaris, supera per més d'un milió els resultats de l'edició digital de l'Ara, i és l'únic mitjà generalista que creix durant el mes.

Què s'entén a Internet com a usuari únic, visita i pàgina vista?


Imaginem-nos que avui és el dia 1 d'un mes qualsevol. Si accedim a NacióDigital, l'entrada de cadascun de nosaltres sumarà un nou usuari únic, una visita i una pàgina vista. Si ara algú fa clic a una notícia, se sumarà una altra pàgina vista, i així successivament mentre anem llegint cada contingut fins que decidim tancar la finestra del navegador. En aquest moment es desarà el temps total entre el primer clic i l'últim abans de sortir. També, i aquest és un element important, es desarà una galeta (cookie) a l'ordinador per reconèixer-lo si torna a visitar-nos.

Imaginem ara que és dia 2 i tornem a visitar NacióDigital. Com que ja hi havíem accedit ahir, se'ns comptabilitzarà a cadascú com una visita i una pàgina vista, però no com a usuari únic -perquè la cookie identifica les visites anteriors-, i després se seguiran sumant les pàgines vistes següents fins que tornem a tancar el navegador, on també es guardarà el temps d'estada al web.

Cal tenir en compte que, com que la cookie es desa al dispositiu des d'on es fa la visita -un ordinador, un mòbil, un televisor...-, es pot arribar a comptabilitzar més d'un usuari únic en cas que accedim des de dos aparells diferents.

Així, doncs, la xifra que publiquem els mitjans com a referència és la dels usuaris únics mensuals, a partir de la qual encetem aquesta anàlisi per a oferir una mirada més profunda a les xifres d'audiència dels mitjans catalans que sol·liciten la certificació d'OJD cada mes, juntament amb altres dades com les visites, pàgines vistes o temps per sessió, que cada cop prenen més relleu en les noves tendències de mesura.

Visió general NacióDigital manté el lideratge en nombre de lectors, tornant a superar els tres milions com ja va fer el passat mes de setembre, amb 3.010.550 usuaris únics. Amb aquesta xifra, es consolida un any sencer com a mitjà digital més llegit en català i amplia la diferència que el separa de l'edició digital de l'Ara, que amb 1.945.652 usuaris registra una davallada d'audiència del 22% respecte del mes de gener, quedant així a més del milió d'usuaris de diferència.

En tercera i quarta posició, amb xifres molt semblants, hi trobem Vilaweb amb 1.435.151 usuaris únics que suposa un 18,68% menys que el mes de gener, i El Món amb 1.403.687 d'usuaris, perdent el 6,02% respecte el mes anterior. Malgrat la davallada, Vilaweb se situa a la mitjana pel que fa al temps d'estada, amb 5 minuts i 30 segons i una mitjana de 2,98 pàgines per visita, mentre El Món aconsegueix 2 minuts i 3 segons, i 1,66 pàgines per visita.

NacióDigital ha registrat, durant el mes de febrer, un temps d'estada de 6 minuts i 18 segons i 2,57 pàgines per visita, mentre l'edició digital de l'Ara ha registrat un temps d'estada de 6 minuts i 51 segons, amb una mitjana d'1,97 pàgines per visita.

En cinquena posició, i tancant el grup dels mitjans que superen el milió d'usuaris, trobem l'edició digital de El Punt Avui, amb 1.011.289 usuaris amb una caiguda del 10,25% en comparació amb el mes de gener.

Podem dir, doncs, que en un febrer sense l'actualitat informativa política del mes de gener i amb menys dies per comptabilitzar s'ha fet notar en la davallada de tots els mitjans generalistes excepte NacióDigital.

Més allunyats dels cinc primers, es troben Directe.cat amb 595.094 usuaris i un descens del 35% amb comparació amb el mes de gener; Diari de Girona, amb 509.664, i elPeriódico.cat amb 506.189.

A partir de la desena posició hi trobem Adolescents.cat, amb 357.197 usuaris; el mitjà cultural Catorze.cat, amb 352.532; Racó Català, amb 346.244 usuaris únics, seguit per Timeout (279.463); Weloba, amb 213.735, i Regió7 amb 211.708. Ja per sota dels 200.000 usuaris únics, hi apareixen E-notícies amb 159.980; Sóc Petit, amb 138.615; Núvol, amb 120.338, i Eix Diari amb 114.316.

Quantes hores dediquem a llegir els digitals?  Si multipliquem el temps mitjà de durada de les visites pel nombre de visites del mes, podem obtenir la dada de quantes hores han estat els lectors davant dels diferents mitjans.

El rànquing basat en aquesta dada segueix encapçalat per NacióDigital amb 973.137 hores de lectura, seguit en segona posició per l'Ara amb 651.474 hores. A continuació hi trobem ElPeriódico.cat amb 519.318 hores, Vilaweb amb 355.323 hores i Diari de Girona amb 305.758, que tanca la llista dels cinc primers. 

Pàgines per visita i temps d'estada al web
Per tal d'analitzar l'ús que en fan del web els lectors ens fixarem en les pàgines per visita i en el temps d'estada. El portal Adolescents.cat encapçala el rànquing de pàgines per visita amb 4,19, seguit de ElPeriódico.cat amb 3,74 i Regió7 amb 3,57. 

Pel que fa a la durada de les visites, ElPeriódico.cat ocupa la primera posició amb 22 minuts, i el segueixen Diari de Girona amb 14 minuts i Regió7 amb 13. Dels 5 mitjans amb més usuaris, es mantenen al voltant dels 6 minuts NacióDigital, l'Ara, Vilaweb i El Punt Avui, amb l'excepció d'El Món, que es queda en només 2 minuts de mitjana.

Cal que comencem a tenir en compte altres mesures per tal d'avaluar la qualitat de les visites, més enllà de la quantitat. És per això que hem de donar importància a barems que incorporin les diferents dades com el nombre total d'hores de lectura o la mitjana de pàgines llegides en cada vista. L'objectiu és poder destriar, d'entre els diferents mitjans, aquells que aconsegueixen audiència a base de tensar les xarxes socials i els que opten per la producció pròpia i treballen amb una base de lectors fidels molt àmplia i constant.

Hi ha certes decisions tecnològiques i periodístiques que poden distorsionar aquestes dades. En l'àmbit tecnològic, per exemple, el tipus de versió web per a mòbils pot generar un nombre de pàgines vistes incrementat artificialment, a base d'encadenar unes pàgines amb altres que els lectors visiten sense ser conscients que canvien de pàgina, ja que es desplacen a través de l'acció de fer un simple scroll. En l'àmbit periodístic, l'aposta pel vídeo pot fer créixer considerablement el temps de lectura en comparació amb les notícies més curtes i publicades amb agilitat.

 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació