Més participació i un espai juvenil propi, entre les claus de la 27a Mostra d'Igualada

Compta amb 56 espectacles i 102 representacions, entre el 7 i el 10 d'abril | És un dels sis mercats estratègics del país, amb Fira Mediterrània de Manresa, el Mercat de Música Viva de Vic, FiraTàrrega, el Sismògraf d'Olot i Fira Trapezi de Reus

La 27a edició de la Mostra d'Igualada, una aposta pel sector de teatre infantil i juvenil
La 27a edició de la Mostra d'Igualada, una aposta pel sector de teatre infantil i juvenil | Esteve Plantada
08 de març del 2016
Actualitzat a les 16:51h
"Oferir obres que atrapin", aquest és el secret per enganxar els joves al teatre. Ras i curt, aquesta és la recepta que explicava Pep Farrés, director artístic de La Mostra d’Igualada, en la presentació del certamen feta aquest matí a Barcelona. "El teatre infantil no té cap diferència amb el teatre per adults –explica Farrés–. Entres a platea i t'has de sentir atrapat per allò que passa a escena". L'aposta passa per tractar el públic jove tal i com es tracta l'adult, "amb rigor i respecte", essent generosos i mostrant una seducció al mateix nivell "que els videojocs, la música o el cinema", per exemple.
 
Fer-ho és possible i això és el que intenta, a totes, la 27a Mostra d’Igualada. Del 7 al 10 d'abril, el certamen tornarà a convertir la capital de l'Anoia en un gran escenari d'espectacles vius i d'il·lusions escèniques, amb un total de 55 companyies que portaran a terme 102 representacions, amb un total de setze estrenes. "En aquests dies, la ciutat és una festa, una joia", afirma Pere Camps, regidor de Promoció Cultural del municipi. "La Mostra situa Igualada al mapa", afegeix, "i també és un exemple de la gran capacitat de voluntariat que té la ciutat".
 
Amb un pressupost d'uns 300.000 euros, la fira ja és una cita ineludible de l'agenda cultural i un dels sis mercats estratègics de la Generalitat, juntament amb el Mercat de Música Viva de Vic, la FitraTàrrega, La Fira de la Mediterrània, el Sismògraf d'Olot i la Fira Trapezi de Reus. Com en anteriors edicions, la Mostra es divideix en quatre itineraris: "Pels més petits", amb espectacles per a nens de 3 a 6 anys; "Per als no tan petits", per a nens dels 6 als 12 anys; la "Mostra Jove", per a nois de 12 a 18 anys; i "Per a tothom", amb propostes per a tots els públics.

Un 2016 de novetats rellevants

Igualada va aplegar el darrer any 35.000 espectadors, fet que demostra que "a nivell de públic és un èxit, i volem agafar encara més impuls per seguir amb el salt qualitatiu emprès fa un any", explica Farrés. Amb tot, "a nivell professional, la fira també és un èxit". Potser per això, aquest 2016 s'ha volgut seguir reforçant aquest darrer aspecte. "Una de les novetats és consolidar l'espai de la Llotja, que ja havia existit, i que ara volem convertir en un espai de treball constant", afirma el director.
 

Cartell de la Mostra d'Igualada 2016 Foto: Mostra d'Igualada


El trasllat de la Llotja professional de l'Ateneu Igualadí al Museu de la Pell d'Igualada és una de les grans novetats d'aquest 2016. El canvi potenciarà el sector professional, ubicat en un espai molt més ampli: "cada dia es presentaran diferents propostes i idees que acabaran amb un aperitiu", a través d'speed meetings i conferències. "Volem que sigui un espai d'activitat constant", afirma Farrés.

Un altre dels reclams d'aquesta edició és la "Mostra Jove", que es enguany se situarà a l'Escorxador, amb ampliació d'edat dels 16 als 18 anys. "És molt positiu que els joves tinguin el seu espai propi, amb tres ambients diferenciats i amb tots els espectacles a l'abast". També es canvia l'espai de circ a la plaça de Can Font, "un espai més ampli" per a desenvolupar l'activitat.
 
Més participació, més inclusió i més impacte comercial

La Mostra també ha decidit incloure espectacles més participatius i inclusius a la programació. És l'exemple de BasketBeat, de la companyia Big Band Basket Beat Barcelona, un espectacle inaugural que compta amb membres amb risc d'exclusió social i amb joves del municipi. Una altra mostra és l'espectacle H+G –inicials de Hansel i Gretel–, amb actors amb alguna discapacitat psíquica i impulsat per Accademia Perduta. Pel que fa a la participació, la mostra també fa un pas endavant, amb una campanya de voluntariat de famílies de la ciutat que acollirà famílies a casa seva. De moment, més de 20 famílies s'han interessat en aquest aspecte.

Un estudi de la UOC posa de manifest la importància de La Mostra en el mercat del teatre infantil i juvenil a Catalunya. El document afirma que el volum de contractació va ser de 625.813€ per part dels compradors i de 735.880€ per les entitats venedores. Per les entitats enquestades, l’assistència a La Mostra va generar 1.363 actuacions: Les entitats amb perfil comprador van generar un total de 450 contractes –3,5 contractes per organització, amb una mitjana de 2,4 passis per contracte signat–, i les entitats amb perfil venedor van generar 546 contractes –3,4 contractes per organització assistent i una mitjana de 2,6 passis per contracte signat–.
 

Pep Farrés afronta el segon any com a director artísitc de la Mostra d'Igualada Foto: ACN