publicat al dogc

Presidència concedeix les subvencions als mitjans de comunicació en català

Els diaris de paper encapçalen la llista de beneficiaris per davant dels digitals, les emissores de ràdio i les televisions

| 03/03/2016 a les 19:50h
Especial: Nació Data
Arxivat a: Mitjans, Govern, publicat al DOGC, DOGC, mitjans de comunicació
Aquesta notícia es va publicar originalment el 03/03/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ha publicat les subvencions concedides durant el segon semestre de 2015 pel Departament de la Presidència. Entre elles hi ha les subvencions estructurals a l'edició de mitjans de comunicació privats en català o aranès en format digital i paper, emissores de ràdio i cadenes de televisió.

Els diaris de paper són els majors beneficiaris d'aquest tipus d'ajuda. Si a més tenen versió digital, poden rebre un import addicional, com succeeix en el cas d'El Punt Avui, El Periódico, l'Ara, el Diari de Girona, el Regió7, el Diari Segre (així s'ha mostrat a l'apartat "Total" del gràfic). La Vanguardia només figura que rep per la seva versió en paper. 

Com estableixen les bases reguladores d'aquesta línia de subvencions en la seva exposició de motius, el seu fonament és que els sector privat de la comunicació "contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació". "Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat", subratllen. Però, de què depèn la quantia exacta d'aquestes ajudes?

Criteris per a determinar els imports

Els criteris que han de determinar la quantia concreta de les subvencions a les quals que té dret cada mitjà s'estableixen semestralment en una Ordre del departament de la Presidència. Aquí s'analitzen els criteris corresponents a les darreres subvencions publicades al DOGC: 
 
En el cas dels diaris de paper, si el seu abast és nacional, les bases reguladores de 2015 establien un import de 300 euros per número i 0,043 euros per exemplar difós. A més, per als diaris amb edicions territorials, s'atorgava una subvenció complementària de 100 euros per número per al conjunt de les edicions. Aquests criteris es mantenen si l'abast de la publicació és local però amb variacions de quantia: 175,00 euros per número, 0,043 euros per exemplar difós i complement de 50 euros per a entre dues i tres edicions territorials. L'import total no pot superar el 30% de les despeses subvencionables.

Pel que fa a diaris digitals, cada mitjà rep una quantia fixa de 1.500 euros. A partir d'aquí, es paguen 3.000 euros per redactor/locutor i ENG, 2.000 euros per ajudant de redacció i 2.500 euros per altres professionals (corrector, lingüista, documentalista i/o dissenyador gràfic) amb un límit de 7 treballadors. Amb un límit de 2, es concedeixen 2.500 euros per cap de sistemes, realitzador, productor o guionista, i 2.000 euros per tècnic informàtic, tècnic de so, tècnic d’emissions, ajudant de producció, ajudant de realitzador o muntador. Amb límit d'una persona, 2.000 euros per agent comercial o promotor. També es paguen 0,12 euros multiplicats pel nombre mitjà mensual d’usuaris únics certificats per entitats certificadores externes amb dades públiques i auditades. La subvenció a la difusió i el suport a la producció pròpia no pot superar en cap cas el 75% de les despeses acreditades, imputables al mitjà objecte de l’ajut.

De manera similar, les subvencions a les emissores de ràdio es calculen en base a la seva audiència i treballadors, però també segons hores d'emissió. Així, a les emissores amb una audiència potencial de fins a 100.000 oients els correspondrà una quantitat de 6.000 euros, 4.000 per a les que puguin tenir entre 100.001 i 200.000 oients i 2.000 en el cas d'entre 200.001 i 600.000 oients. 11 euros per hora d'emissió de programes de producció pròpia, per a les emissores que han fet públiques les seves dades d’audiència. Pel que fa als treballadors, 2.500 euros per redactor locutor, 1.500 per ajudant de redacció o locutor (límit de 3), 2.000 euros per tècnic d’emissions (límit d'1) i 1.500 euros per agent comercial (límit d'1). Es multiplicarà per 0,05 euros el nombre d'audiència acumulada dels últims 30 dies. L'import de la subvenció per suport a la producció pròpia i difusió no pot superar en cap cas el 30% de les despeses acreditades, imputables al mitjà objecte de l’ajut.

Finalment, les cadenes de televisió poden rebre 7.000 euros si tenen una audiència potencial inferior als 100.000, 5.000 si l'audiència pot situar-se entre 100.001 i 200.000 espectadors, 3.000 en el cas d’entre 200.001 i 500.000, i 1.000 si l'audiència supera els 500.000 espectadors. En el supòsit d’emissores de televisió d’àmbit nacional no s’estableix cap quantitat fixa. També es concedeixen 28 euros per hora d'emissió de programes de producció pròpia i 500 euros per treballador de les categories de redactor, realitzador, operador de càmera i agent comercial. El màxim és de 5 treballadors i l'import de la subvenció no pot superar el 30% de les despeses acreditades.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Propaganda
Blai, 03/03/2016 a les 20:18
+19
-67
. Si es vol implantar una gran mentida el primer és crear un gran departament de propaganda. Si els propis alemanys es van creure les mentides sobre els camps d'extermini , implantar el nacionalisme aqui utilitzant la immersió TV3%, mitjans i amb abundants recursos públics, és de nens.
@20.18
Anònim, 03/03/2016 a les 21:21
Interessant
+65
-8
Ui sí, aquí estem tots lobotomitzats i el 25% d'audiència (com a molt) de TV3 fa estralls entre tots els catalans, que som com tothom sap uns deficients mentals.

Sort que sempre ens queda 13TV per a assabentar-nos del que passa de veritat al món, oi?
molt bé!
Pepari, 03/03/2016 a les 21:40
+62
-15
Cal protegir la cultura catalana.
Són diners molt ben invertits.
Com a contribuent, me n'alegro molt.
Prefereixo que els meus diners vagin per una premsa en català que no haver de pagar:
La Casa Reial,
El Tribunal Constitucional,
Les Corts Espanyoles,
Les suddelegacions del govern central a Catalunya (quan costen?, què fan?).
L'exèrcit,
El Senat
El Banc d'Espanya
Les estacions d'AVE buides a Castella
Les festes peperes
Els funcionaris que treballen per frenar el procés català
Els ambaixadors que impedeixen, per exemple, que es presenti 'Victus' a Europa
Etc,
Etc,
Etc
Marxem?
Jo ja no aguanto més

imagina Blai!
Enrica, 03/03/2016 a les 21:53
Interessant
+63
-6
Si amb quatre xavos s'aconsegueix això... Imagina el que fa el govern espanyol amb els milers de milions d'euros que destina a intoxicació i propaganda!
Propaganda??
Minairó, 03/03/2016 a les 22:39
Interessant
+63
-5
Blai, no sé si has llegit mai la Vanguardia, però considerar-la un mitjà de propaganda nacionalista sí que és de nens...i és el primer en subvencions. A l'estació de RENFE del meu poble cada dia regalen gratis l'edició en castellà ; per no parlar de la seva línia editorial..
Som una porqueria i tenim el que ens mereixem
Jordi M, 03/03/2016 a les 23:23
+34
-2
El sobiranisme finança l'enemic i ni així aconsegueix que deixi d'actuar com a tal, mireu qualsevol dia el Cuní.
Fua
Escèptic, 04/03/2016 a les 06:52
+29
-2
El nou altaveu de Ciudadanos, el Grup Godo, a això se'n diu desconnexió.
Lo del grup Godó és un escàndol!!!
BARTRINA, 04/03/2016 a les 08:10
+26
-1
Ja fa temps enrere en plena crisi en Mas va injectar 8M d'euros al grup Godó mentre des de la generalitat s'estafava a les farmàcies i és deshumanizava i desmantellava el Servei català de la Salut, que actualment carda por. Estem mandats per trossos de carn que es belluguen i sense sentiments ni escrúpols, que l'únic que els mou es emplenar la seva butxaca i les ànsies de poder. Quin fàstic!!!!
500 / 300
Anònim, 04/03/2016 a les 09:56
+9
-2
Dels uniunistes ja se'ocupa españa
Au vinga!!!!
Anna G., 04/03/2016 a les 11:43
+8
-3
Ànims, que no decaigui!!! Una mostra més de la desconnexió. Aquestes subvencions venen de Presidència, preguem per a que Santi Vila mitjançant la Conselleria de Cultura no hi fiqui el nas, llavors si que serà un riure absolut. Coneixeu algun govern del món, que subvencioni els mitjans que dinamiten els seus objectius? Som idiotes?
Malament...
elBages, 04/03/2016 a les 13:19
+5
-6
Doncs jo ho trobo molt malament!

Perquè destinen tants diners en aquestes empreses i no en altres?

Si es vol protegir el català, abans els destinaria a oferir cursos de català a nouvinguts. Però sobretot en educació!!!

M'agrada molt TV3 i és el canal que més miro.
Idea
Anònim, 04/03/2016 a les 14:21
+12
-1
La gente que visita medios unionistas que se lo piense porque es mas subvencion para ellos.
40 anys de dictadura
Anònim, 04/03/2016 a les 15:56
+14
-1
Contestant al de les 20'18: Si resulta que ens adoctrinen els de TV3, i tots els mitjans en català, doncs, a mi que en van estar adoctrinant durant 40 anys en la dictadura, hauria d'haver sortit un feixista total, i en canvi l'experiment els hi ha sortit al contrari.
cultura improductiva
Txapel, 05/03/2016 a les 08:52
+3
-2
Si un poble no és capaç de mantenir la seva cultura sense subvencions... és que està mig morta !
Dues preguntes impertinents.
Un que venia de l'hort, era de poble, i ara ja viu a ciutat., 05/03/2016 a les 11:42
+6
-0
Primera pregunta impertinent:
Podem visualitzar també igualment com a Catalunya, com el govern estatal espanyol de Madrid fa aquests repartiment detallats de diners a diaris digitals com El Confidencial o de format paper com La Razon?

Segona pregunta impertinent:
Com és possible que Nació Digital sigui el més llegit i seguit legalment i oficialment, i això no és directament proporcional a la seva subvenció?. No ho entenc, no ho entenc.
Los 2 lobos
Anònim, 15/07/2017 a les 02:14
+0
-0
Un viejo indio estaba hablando con su nieto.

Le decía:

“Me siento como si tuviera dos lobos peleando en mi corazón, uno de los dos es un lobo enojado, violento y vengador, el otro está lleno de amor y compasión”.

El nieto preguntó:

“¿Cuál de los dos lobos ganará la pelea en tu corazón? ”

El abuelo contestó:

“Aquél que yo alimente.”