Els vehicles connectats maduren al MWC

Nissan, Ford o Seat, entre les marques presents al certamen | La connectivitat i l'assistència a la conducció es combinen amb motors elèctrics més eficients | Els fabricants ofereixen opcions multiplataforma a falta d'un estàndard clar

Els cotxes connectats, un dels atractius del MWC
Els cotxes connectats, un dels atractius del MWC | José Manuel Gutiérrez
Redacció
23 de febrer del 2016
Actualitzat el 25 de març del 2017 a les 7:57h
Nissan, Ford o Seat són alguns dels exemples de marques automobilístiques que s'han pogut veure al Mobile World Congress. Els dos primers hi han presentat noves versions dels seus vehicles, el nou Ford Kuga i el Nissan Leaf, mentre en altres estands s'hi poden veure cotxes com un Seat equipat amb diversos conceptes en col·laboració amb empreses tecnològiques com Samsung o SAP.

La connectivitat, clau en els nous models

No cal recórrer al Mobile World Congress per adonar-se que cada cop més els vehicles pensen en la comunicació i la connectivitat: els sistemes de mans lliures amb bluetooth són ja un clàssic amb l'objectiu d'evitar que els conductors hagin d'agafar el mòbil per respondre'l, i cada cop més models ofereixen opcions per a connectar els telèfons i poder escoltar la música que el propietari hi hagi desat.

Tot i això, els diferents sistemes disponibles actualment fan que sigui complicat encara pels fabricants poder establir quin és l'estàndard dominant: MirrorLink, Android Auto o el CarPlay d'Apple, entre d'altres. De fet, en el cas de Ford, el seu SYNC que enguany arriba a la tercera versió, també és una de les opcions, malgrat que en un futur, l'ideal seria que els vehicles, en si mateixos, fossin en aquest sentit més aviat una pantalla o una finestra cap als dispositius que se li connecten.

Amb tot, també ens trobem cada cop més amb cotxes que fins i tot ofereixen connectivitat sense fils (wifi) directament dins de l'automòbil.
 

El Ford Kuga, un dels vehicles connectats al MWC. Foto: José Manuel Gutiérrez


Els motors elèctrics, un altre dels reclams

Tot i que té poc a veure amb la connectivitat, els motors elèctrics també serveixen com a reclam: és el cas del Nissan Leaf, que relaciona aquest sistema de propulsió també amb la resta de funcionalitats que s'atribueixen a vehicles més moderns. Tot i això, la majoria d'apostes continuen sent menys atrevides en aquest sentit, optant per motors tradicionals i incloent funcionalitats addicionals.

Aplicacions mòbils per a controlar el vehicle

En molts casos, també s'estan popularitzant les aplicacions mòbils per a controlar certs aspectes dels automòbils. Tot i que no és nou, ja que fa alguns anys ja s'han vist invents així, si que és cert que tot just ara comencen a arribar a propostes comercials tal com surten al mercat. D'aquesta manera, des del mòbil podem des de conèixer l'estat de les bateries elèctriques del cotxe fins a encendre el climatitzador.

De fet, en alguns casos com el de l'aliança de Seat, Samsung i SAP, tot i que no hi ha un producte final acabat, encara, s'estan explorant opcions com la d'una clau virtual, una aplicació mòbil que permet obrir el cotxe, fins i tot amb l'opció de tenir-la instal·lada en altres terminals -com els de fills o amics- i "deixar-los" el vehicle durant unes hores determinades i amb uns límits definits -velocitat màxima, per exemple.

Malgrat tot, opcions com aquesta encara estan en fases molt inicials i caldrà investigar-hi molt més, sobretot en tot allò referent a la seguretat, ja que opcions com aquestes podrien ser molt perilloses.

Els vehicles connectats van madurant

A poc a poc anem veient com les opcions que apareixen al mercat són cada cop més madures (les primeres versions de Sync o Android Auto eren molt menys robustes), i amb el temps també s'estudien opcions més arriscades però que d'aquí a uns anys podrien ser molt més comuns.

Fins i tot, en un futur no seria estrany que el terminal mòbil que entrés al lloc del conductor pogués servir, per exemple, per establir la música que s'escolta, si pugen les finestres o quina és la seva temperatura preferida. Fins i tot, posats a apostar, no seria estrany que reconegués l'alçada del conductor o del passatger per col·locar automàticament el seient en la posició òptima. Però tot això ja són propostes de futur.
 

Jaguar també està present al MWC. Foto: EFE


La Formula 1 com a pedrera de la innovació en vehicles
 
En una conferència amb Qualcomm i Mercedes, amb la presència de Lewis Hamilton, s'ha analitzat la importància de la innovació en Formula 1 on s'obtenen moltes dades i es poden realitzar proves de rendiment, tot i que companyies com Qualcomm treballen també investigant altres camps com els cotxes autònoms o la relació entre vehicles, infraestructures i peatons, entre d'altres.
Arxivat a