Front comú per reclamar millores en l'ensenyament al Vallès

Alcaldes, plataformes ciutadanes i AMPA han entregat avui un manifest a Serveis territorials d’Ensenyament | Consideren que no s’ha invertit suficient en Educació a la comarca

La comitiva entrant als Serveis Territorials de Sabadell
La comitiva entrant als Serveis Territorials de Sabadell | Albert Segura
09 de febrer del 2016
Actualitzat a les 16:33h
Una vintena de representants del món local i educatiu del Vallès Occidental s’han concentrat aquest migdia davant la seu dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Sabadell per reclamar una millora en les condicions de l’Educació a la comarca. Es tracta d’una acció conjunta coordinada entre Ajuntaments, AMPA de diferents centres i plataformes en defensa de l’educació pública, que han lliurat un manifest a la directora adjunta dels Serveis Territorials, Carme Vigués.
 
La concentració ha comptat amb la participació de l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, i el primer tinent d’alcalde d’Acció Social i Cultura, Joan Berlanga, a més d’altres representants institucionals com l’alcaldessa de Badia, Eva Menor, el de Ripollet, José M. Osuna, o la regidora d’Educació de Cerdanyola, Elvi Vila. Els concentrats han llegit un manifest a tres veus, totes elles representants de la societat civil, que s’han encarregat d’assenyalar les mancances d’un sistema que asseguren que ha rebaixat la seva qualitat.
 
“En els darrers cursos s’han tancat línies i centres d’educació pública a Catalunya,
també s’han posat en evidència mancances de manteniment i d’adequació d’espais i una falta greu d’inversions en centres per substituir barracons i espais poc dignes per a l’educació pública a l’Europa del segle XXI“, ha assenyalat Toni Berjillos, membre de la Plataforma per una secundària de qualitat a Barberà del Vallès. La plataforma ahir mateix ja es va concentrar davant dels Serveis Territorials per evitar que l’any que ve dues noves línies de secundària comencin el curs en una escola del municipi.

“Cal un pla calendaritzat i pactat amb els Ajuntaments per arreglar aquesta situació i que hi hagi un canvi en la qualitat a les aules, per això calen menys ràtios i treballar de manera transversal”, ha afegit l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez. Per la seva banda, l’alcaldessa de Badia, Eva Menor, ha recordat que cada territori té les seves pròpies sensibilitats, per això cal anar mà amb mà amb els ajuntaments i els agents implicats. “Els Ajuntaments hem anat sols durant massa temps, i això ja li ha anat bé a la Generalitat, ara hem d’anar junts”, ha afegit la regidora d’Educació de Cerdanyola, Elvi Vila.
 

Lectura del manifest davant la seu dels Serveis Territorials. Foto: Albert Segura


Què diu el manifest?
 
El manifest posa sobre el paper els set elements que es consideren indispensables per evitar que l’educació a la comarca vagi en detriment dels interessos dels ciutadans: “Una societat educada és més resistent”, ha recordat Fernàndez. Els punts en qüestió que es reclamen són els següents:
 
1.- Posar en valor i respectar la co-responsabilitat dels ajuntaments i els governs locals en la planificació educativa.

La llei atorga competències a aquests en matèria de zonificació, reserva de places per a alumnes amb necessitats educatives especials o l’establiment de ràtios, a més d’altres polítiques educatives que es porten a terme a cada poble o ciutat.
2.- Manteniment de totes les línies a la preinscripció.

3.- Reducció de ràtios per a garantir el manteniment de grups i la millora de la qualitat educativa.

4.- Pla calendaritzat urgent de millores dels edificis i equipaments dels centres educatius públics de la comarca.

5.- Pla calendaritzat, d’acord amb els ajuntaments, de construcció de centres públics que garanteixi una oferta de places públiques suficient per a tot l’alumnat amb especial atenció a la formació formació professional i contínua.

6.- Suprimir els concerts a les escoles d’elit i que segreguen per sexe.

7.- Instar el Govern de la Generalitat a obrir un procés obert a tota la comunitat educativa per revisar l’actual model educatiu i consensuar un nou marc legal fruit d’un gran pacte per l’educació que organitzi el sistema educatiu a Catalunya, adaptat a la nova realitat política i a l’actual context econòmic, social i demogràfic.
 

Els representants institucionals i locals als Serveis Territorials. Foto: Albert Segura