La línia 9 del metro arribarà a la T-1 de l'aeroport del Prat el 12 de febrer

El conseller de Territori Josep Rull anuncia la data de posada en funcionament del tram entre Zona Universitària i la T-1, de 20,1 km i 15 estacions | La infraestructura estarà a punt per la celebració de Mobile World Congress

Ricard Font i Josep Rull, en un dels combois de la «nova» L-9
Ricard Font i Josep Rull, en un dels combois de la «nova» L-9 | Adrià Costa
Redacció
27 de gener del 2016
Actualitzat a les 18:21h
La línia 9 del metro arribarà finalment a l'aeroport del Prat a partir del 12 de febrer, just abans del Mobile World Congress. Ho ha anunciat aquest matí Josep Rull, el conseller de Territori i Sostenibilitat, a la visita d'obres del nou tram que uneix Zona Universitària i la T-1, de 20,1 km i 15 estacions amb un temps de 32 minuts.

Un cop inaugurada, els viatgers que vulguin utilitzar la nova línia amb el títol de transport corresponent, ho podran fer. A més, TMB ha editat 50.000 bitllets inaugurals que distribuirà entre els veïns per on passa la línia.
 

Josep Rull durant la visita a la línia 9 del metro Foto: Adrià Costa


Aquest nou tram oferirà una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com en certàmens firals com el MWC o bé en dates amb previsió d’un elevat trànsit aeri a l’aeroport del Prat.
 
D’aquesta manera, el servei de metro a l’L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (el temps de trajecte és de 22 minuts), o entre Fira i Collblanc (el temps de trajecte és de 7 minuts).


Fase de proves

El passat divendres es va iniciar la fase final de proves d'aquest nou tram de la xarxa de metro. El Departament de Territori i Sostenibilitat va lliurar la infraestructura a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per tal que pogués iniciar el que s’anomena la “marxa en blanc”, és a dir, el procés d’explotació i operació d’un tram de línia sense viatgers però amb les condicions, horaris i freqüències similars als que tindrà el tram de línia en el moment en què es posi en explotació comercial.
 
Aquest procés de marxa en blanc va començar després de més d’un any de proves, necessàries per garantir la seguretat i la fiabilitat del tram de línia, que funcionarà de forma automàtica, com la resta de trams que ja estan en servei. Durant aquesta fase s’han comprovat aspectes com: instal·lacions elèctriques i de seguretat, estacions, ventilació, energia, comunicacions o portes automàtiques.
 

Un comboi de la «nova» L-9, a l'estació de Mercabarna Foto: Adrià Costa


El nou tram de l’L9
 
La posada en servei del nou tram de l’L9 permetrà arribar en metro a la terminal més utilitzada de l’aeroport –actualment, el servei de Rodalies arriba fins a la T-2- i unir tres municipis: Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i El Prat de Llobregat. En el seu recorregut, facilitarà l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica. Al mateix temps, millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, que té 20,7 quilòmetres.

El tram Zona Universitària–Aeroport T1 té una longitud de 20,1 km i 15 estacions: tres estan al municipi de Barcelona, cinc a l’Hospitalet de Llobregat i 7 al Prat de Llobregat, incloses les dues estacions a les terminals de l’aeroport.
 
Característiques de la «nova» línia 9
Estacions

Zona Universitària (correspondència línia 3)
Collblanc (correspondència línia 5)
Torrassa (correspondència línia 1)
Can Tries Gornal
Europa Fira (correspondència FGC)
Fira
Parc Logístic
Mercabarna
Les Moreres
El Prat Estació (correspondència Rodalies)
Cèntric
Parc Nou
Mas Blau
Aeroport T-1 (correspondència Rodalies)
Aeroport T-2 (correspondència futura llançadora de Renfe)
 

El nou tram de la L-9. Font: Territori i Sostenibilitat


Temps i freqüència de viatge

Temps de viatge: 32 minuts
Freqüència habitual: 7 minuts
Freqüència reduïda: 4 minuts*
*En cas d'esdeveniments especials en els trams Aeroport T1-Fira i Fira-Collblanc


Altres característiques
11 estacions són del tipus convencional (andana central o dues andanes paral·leles) i 4 del tipus pou (andanes superposades, inserides en un túnel de dos nivells)
Interestació mitjana: 1.416 metres
Interestació màxima: 3,5 km entre Aeroport T1 i Aeroport T2
Ascensors: 50
Escales mecàniques: 133
Màquines de venda de bitllets: 74
Vies d'evacuació en túnels i sortides d'emergència en totes les estacions
Velocitat comercial: 37 km/h
 

Josep Rull durant la visita a la línia 9 del metro Foto: Adrià Costa

Arxivat a