23
de gener
del
2016
Actualitzat
el
25
de gener
a les
7:22h
Josep Rull, el nou conseller de Territori i Sostenibilitat, va avançar en recollir la cartera que un dels pilars del mandat serà abordar i solucionar els problemes sistemàtics que afecten a Rodalies. Trucar al president de Renfe per tenir-hi una reunió és una de les seves primeres accions. “Seré un corcó per a l’operador, per a Renfe i per a Adif”.
- Per on es començarà per fer que Renfe funcioni d'una vegada per totes?
- Intentem llistar tot un seguit d'actuacions prioritàries per tal de donar el màxim nivell de fiabilitat possible a la xarxa. El sistema de Rodalies, a Catalunya, ha patit una desinversió gravíssima durant els últims decennis.
- I això que ha provocat, tot el que passa ara?
- Per aquesta raó, "en massa aspectes és vulnerable, i fràgil, i cal dir que el major percentatge d'incidències que pateix no són per culpa de l'operador sinó del titular". Els Ferrocarrils de la Generalitat són una altra cosa.
- És el model a seguir?
- FGC és un sistema ferroviari de transport públic que funciona perquè la Generalitat en té el control de la infraestructura i de l'operador. Si dediques recursos a un model sòlid i modern les incidències disminueixen fins a la mínima expressió. Ho hem aconseguit a la línia del Vallès, a la de l'Anoia i ja vam posar els trens de la línia de Lleida a La Pobla. Abans hi ha hagut una inversió important per posar al dia la infraestructura. I això és una de les coses que no s'ha estat capaç de fer a Renfe.
- Què es farà exactament?
- Orientar molt bé quines actuacions immediates s'han de fer per millorar-ne la fiabilitat. I segon, sobre l'actual infraestructura, veure com podem reorientar els serveis per tal de donar millors prestacions a la ciutadania.
- Tornem al model FGC?
- Sí. Per aquesta raó volem un estat propi, la independència. Volem tenir el control de tot. I mentre, què es fa, perquè la ciutadania que puja al tren vol solucions? Pressionar i pressionar ADIF. No en deixarem passar ni una. I els orientarem sobre les prioritats en la inversió. I tercer element, fer un replantejament de les xarxes i dels serveis que han de circular per sobre de les vies. Són les nostres prioritats en matèria de Rodalies.
- S'acabarà algun dia el quart cinturó? Si més no el tram Terrassa-Abrera, pràcticament enllestit?
- L'estat espanyol està alentint el quart cinturó amb traïdoria i premeditació. Tornem a trobar-nos en una situació de paràlisi de les obres. Les màquines, una altra vegada, han abandonat el terreny.
- Això s'allarga, vol dir. Més del que caldria.
- El quart cinturó serà una de les prioritats quan parlem amb el nou govern espanyol. Demanaré que es tornin a recuperar i garantir els ritmes d'execució, com a mínim per acabar el tram de Terrassa fins a Abrera. És la prioritat total i absoluta.
- Per on es començarà per fer que Renfe funcioni d'una vegada per totes?
- Intentem llistar tot un seguit d'actuacions prioritàries per tal de donar el màxim nivell de fiabilitat possible a la xarxa. El sistema de Rodalies, a Catalunya, ha patit una desinversió gravíssima durant els últims decennis.
- I això que ha provocat, tot el que passa ara?
- Per aquesta raó, "en massa aspectes és vulnerable, i fràgil, i cal dir que el major percentatge d'incidències que pateix no són per culpa de l'operador sinó del titular". Els Ferrocarrils de la Generalitat són una altra cosa.
- És el model a seguir?
- FGC és un sistema ferroviari de transport públic que funciona perquè la Generalitat en té el control de la infraestructura i de l'operador. Si dediques recursos a un model sòlid i modern les incidències disminueixen fins a la mínima expressió. Ho hem aconseguit a la línia del Vallès, a la de l'Anoia i ja vam posar els trens de la línia de Lleida a La Pobla. Abans hi ha hagut una inversió important per posar al dia la infraestructura. I això és una de les coses que no s'ha estat capaç de fer a Renfe.
- Què es farà exactament?
- Orientar molt bé quines actuacions immediates s'han de fer per millorar-ne la fiabilitat. I segon, sobre l'actual infraestructura, veure com podem reorientar els serveis per tal de donar millors prestacions a la ciutadania.
- Tornem al model FGC?
- Sí. Per aquesta raó volem un estat propi, la independència. Volem tenir el control de tot. I mentre, què es fa, perquè la ciutadania que puja al tren vol solucions? Pressionar i pressionar ADIF. No en deixarem passar ni una. I els orientarem sobre les prioritats en la inversió. I tercer element, fer un replantejament de les xarxes i dels serveis que han de circular per sobre de les vies. Són les nostres prioritats en matèria de Rodalies.
- S'acabarà algun dia el quart cinturó? Si més no el tram Terrassa-Abrera, pràcticament enllestit?
- L'estat espanyol està alentint el quart cinturó amb traïdoria i premeditació. Tornem a trobar-nos en una situació de paràlisi de les obres. Les màquines, una altra vegada, han abandonat el terreny.
- Això s'allarga, vol dir. Més del que caldria.
- El quart cinturó serà una de les prioritats quan parlem amb el nou govern espanyol. Demanaré que es tornin a recuperar i garantir els ritmes d'execució, com a mínim per acabar el tram de Terrassa fins a Abrera. És la prioritat total i absoluta.