motor

Aposta catalana per la moto elèctrica

La Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona impulsen un nou vehicle per rellançar el sector de la motocicleta a Catalunya | Les empreses Volta, Scutum, Torrot i Rieju comercialitzaran a partir del 2017 un nou escúter elèctric cent per cent català | El Govern preveu una important ampliació de les estacions de recàrrega durant l'any 2016

per Jordi Palmer, 6 de gener de 2016 a les 19:00 |
El conseller Felip Puig, la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i representants de les empreses signants | DEMO
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 de gener de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Catalunya és un país de motos i ho és tant per l'ús que és fa d'aquest vehicle tant en l'àmbit urbà com en el rural, com també per una llarga tradició industrial que va viure moments daurats d'importància mundial gràcies a l'empenta de marques catalanes com Ossa, Montesa, Rieju, Derbi, Bultaco i Sanglas entre d'altres. Emperò el sector va entrar en crisi a partir dels anys vuitanta, causada en bona part per l'entrada de les grans multinacionals -Honda, Yamaha i d'altres- que va reorientar les noves marques com Merlin, Gas Gas i Mecatecno cap a la fabricació de motocicletes de competició, sense arribar per això al gran mercat.

Ara però, la moto catalana podria viure una nova edat d'or gràcies a l'impuls, creixent dia a dia, de la moto elèctrica, un vehicle que a poc a poc guanya terreny per la seva solvència i sobretot per l'ús d'una energia barata i no contaminant. Tant és així que, en sintonia amb els nous temps, les dues principals administracions catalanes, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona han decidit sumar esforços per liderar un nou projecte prou engrescador per al sector, la moto elèctrica catalana.


Escúter catalana per al 2017

Totes dues administracions van signar, el passat 23 de desembre, un conveni per a la creació del Consorci Industrial de Moto Elèctrica Catalana per mitjà del qual les empreses catalanes Volta, Scutum, Torrot i Rieju acorden fabricar conjuntament una escúter elèctrica cent per cent catalana, amb la intenció de produir 10.000 unitats l'any i comercialitzar-la a partir de l'any 2017.

La iniciativa, inclosa al Pla d’Impuls de Mobilitat Sostenible de l'Estratègia Industrial de la Generalitat, parteix de la premissa d'involucrar tots els agents catalans del sector de la motocicleta en aquest projecte, és a dir no només els fabricants, sinó també els proveïdors, l'enginyeria i el clúster. Així, aquesta agrupació empresarial de quatre fabricants de moto catalans neix amb l’objectiu de dissenyar i produir conjuntament una nova motocicleta urbana i elèctrica, tipus escúter, posicionada en un segment de mercat de gran demanda i amb perspectives de creixement.

"Una oportunitat de país", segons el conseller Puig


De fet, l'objectiu final és aprofitar la demanda d'aquest nou tipus de vehicles per com una oportunitat per rellançar el sector de la motocicleta a Catalunya, i per això, en la signatura de l'acord, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va poder afirmar que el nou consorci configurava "una oportunitat de país" que podria permetre "obrir una nova etapa" gràcies a un "projecte que neix de la iniciativa privada i l’impuls públic, amb un lideratge empresarial que permetrà fabricar una moto urbana elèctrica, escúter i que es posicioni en un sector amb gran demanda".
 

El conseller Felip Puig, la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i representants de les empreses signants Foto: DEMO

 

El nou consorci privat contempla la creació d’una nova companyia i una marca sota la qual es comercialitzarà la motocicleta. Es preveu la creació de trenta nous llocs de treball entre directius, enginyers, mecànics, operaris i administratius amb l’objectiu d’arribar a produir un mínim de 10.000 unitats anuals. La motocicleta tindrà una potència equivalent a la d’un escúter de 125 cc i comptarà amb dues motoritzacions possibles, llantes de 16 polzades, òptiques tipus LED, seient per guardar el casc, i tindrà un preu de venda al públic d’uns 4.000 euros -inclosa la bateria-.
 
Per a l'impuls del projecte, que necessita d'una inversió de 10 milions d'euros, la Generalitat té previst aportar-ne tres a través d’un préstec participatiu. Per la seva banda, l'Ajuntament de Barcelona també dóna suport a la iniciativa, atès que la capital catalana és l’escenari ideal pel desenvolupament d’aquest vehicle, una moto eficient, assequible, amb reduït consum d’espai i energia, amb capacitat per transportar mercaderies i robust per l’ús de flotes. En aquest sentit, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, entén que per resoldre els problemes de les emissions contaminants i de soroll l'ús del vehicle elèctric «forma part de l’estratègia de mobilitat sostenible de manera incontestable”, especialment en la ciutat amb major nombre de motocicletes en relació al nombre d'habitants i per tant, amb una cultura molt elevada de la moto urbana.

Ajuts a la compra de moto elèctrica

En paral·lel a l'impuls d'aquesta escúter elèctrica cent per cent catalana, la Generalitat, per mitjà de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), ha tancat les línies d’ajuts per incentivar la mobilitat elèctrica i sostenible amb la concessió de subvencions per a l’adquisició de 157 motocicletes i ciclomotors elèctrics i per a la instal·lació de 23 estacions de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics. Amb aquestes línies, obertes el passat octubre i dotades amb 750.000 euros, el Govern contribueix tant a l’augment de l’eficiència energètica i a la reducció de la dependència dels combustibles fòssils en el transport com al desenvolupament de la indústria de la mobilitat sostenible, tal i com preveu l’Estratègia Industrial de Catalunya.
 
La línia d’ajuts per a l’adquisició de motocicletes i ciclomotors elèctrics ha facilitat l’adquisició de 157 vehicles, xifra que equival a gairebé totes la matriculacions d’aquest segment realitzades a Catalunya l’any 2014. La finalitat de la línia era reduir la barrera que suposa per als usuaris el diferencial de preu de venda entre les motocicletes elèctriques i les de motoritzacions convencionals.
 
Les condicions de la convocatòria donaven prioritat a vehicles d’àmbit urbà, i això ha contribuït a la constitució de 5 flotes de més de 20 vehicles. També s’han beneficiat de la línia d’ajuts particulars, autònoms i algunes corporacions locals. Aquesta mesura és una de les iniciatives del Programa d’impuls de les indústries de la mobilitat sostenible, que forma part de l’Estratègia Industrial de Catalunya.

Estacions de recàrrega ràpida al territori
 
Així mateix, el Govern també ha destinat una línia d'ajuts a incentivar la instal·lació d’estacions públiques de recàrrega ràpida a les principals vies de circulació i àrees urbanes, per tal de facilitar la circulació de vehicles elèctrics per tot el territori català. Aquesta convocatòria ha contribuït a la projecció de 23 noves estacions de recàrrega de 50 kW, que permetran carregar una bateria en un termini d’uns 30 minuts a vies com l’AP-7 i la C-32 i en ciutats com Lleida, Girona, Barcelona, Tarragona, Sant Celoni, Cabrera de Mar, Reus i Amposta, entre d'altres, complementant un mapa d'estacions cada cop més estès pel territori català.


 
La ubicació d’aquests punts de recàrrega dóna resposta a la creixent demanda de vehicles elèctrics arreu del territori, i té per objectiu trencar la barrera que, a dia d’avui, pot suposar l’autonomia dels vehicles elèctrics fora de l’àmbit urbà. Aquestes estacions s’instal·laran durant l’any 2016, i el seu ús serà gratuït durant el primer any.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació