«Lobbies» a cara descoberta

El llibre “Lobby, peça clau per a les pimes” reivindica el paper dels grups d’influència | Els autors són membres de l’ACEDE, entitat que defensa les petites i mitjanes empreses

25 de desembre del 2015
Actualitzat a les 14:43h

Portada del llibre  «Lobby, peça clau per a les pimes». Foto: Editorial Círculo Rojo

És difícil trobar un concepte que tingui més mala premsa que lobby. El primer que ens ve al cap quan sentim aquesta paraula és l’acció de poderosos grups de pressió, intercanvis de favors i capitalisme d’amiguets. El mot transporta aromes de tràfic d’influències. Però el cert és que els lobbies existeixen i actuen de manera normal en les democràcies avançades. Ara, gràcies a Marta Escobar, Joan Vilar i Jaume Pallerols, en sabem molt més perquè acaben de publicar el llibreLobby, peça clau per a les pimes(Editorial Círculo Rojo). A l'obra expliquen la seva experiència al capdavant de l’ACEDE (Associació Catalana d’Executius, Directius i Empresaris). Vaja, un lobby. 

Marta Escobar, jove periodista, ens explica que “la ciutadania, en sentir la paraula, pensa en les elèctriques, les companyies de telefonia i les empreses d’armes. Nosaltres hem volgut explicar el que és realment un lobby com l’ACEDE, que defensa els interessos de la petita i mitjana empresa. S’ha de dignificar el paper dels lobbies en la vida social”. Al llarg del llibre, s’exposa la problemàtica que afecta la petita i mitjana empresa, tan important a Catalunya i a l'estat espanyol, on pateix la paradoxa que, tot i representar el 98% del teixit empresarial, ha de veure com el 80% dels contractes públics els guanyen grans multinacionals.

El llibre és útil i aporta moltes dades sobre aquest altre lobbisme, el format per entitats que treballen de manera entusiasta per afavorir interessos honestos que han de competir en situació de desavantatge. Com s’explica en l’obra, el lobby de les grans superfícies comercials disposa d'una xifra d’assessors, advocats i tècnics al seu servei superior a la dels diputats del Parlament Europeu.

Ètica, constància i relacions personals. Aquesta és la clau de l’èxit de l’acció lobbista, que ha estat regulada per les institucions europees i que a Catalunya se sotmet a la llei de transparència. Per Marta Escobar, “la tasca primordial d’un lobby és saber transmetre informació d’un determinat sector perquè, en el moment de legislar, els responsables polítics i les administracions disposin de tots els estris necessaris”. Uns altres lobbies són possibles!