El TSJC imposa l'ús del castellà a tota l'aula si un alumne ho demana

El tribunal creu que no n'hi ha prou amb l'atenció individualitzada tot i que deixa en mans de la Generalitat la proporció entre les dues llengües

per Nació Solsona, 10 d'abril de 2013 a les 16:19 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 10 d'abril de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Norma també ha asssitit a la concentració en defensa del model educatiu català Foto: ACN

Imposició lingüística del castellà avalada pels tribunals. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) obliga a la introducció del castellà a tota l'aula on hi hagi un alumne els pares del qual hagin reclamat un ensenyament bilingüe per la via judicial, independentment de l'opinió de la resta de pares, alumnes i professorat. En una interlocutòria amb data del 6 de març, l'alt tribunal estableix que no n'hi ha prou amb l'atenció individualitzada que ofereix la Generalitat, sinó que "el sistema ha d'adaptar-se a tota la classe (o unitat escolar) de la que forma part l'alumne". El tribunal, però, manté que és la Generalitat qui determina la proporció i l'equilibri entre les dues llengües. Segons l'entitat Convivencia Cívica Catalana, hi ha un total de 10 interlocutòries del TSJC en aquest sentit.

Tant el Tribunal Constitucional, amb la seva sentència sobre l'Estatut, com posteriorment el Tribunal Suprem, han emès sentències en les quals es considera que el castellà també ha de ser llengua vehicular a l'ensenyament a Catalunya. El TSJC va avalar posteriorment el sistema d'immersió lingüística però va considerar que s'havia d'atendre les peticions de les famílies que demanaven que l'escolarització també fos en castellà.



Per donar compliment a les decisions judicials que han demanat a l'administració que atengués les peticions de les famílies que volien que el castellà també fos llengua vehicular a Catalunya, el Departament d'Ensenyament ha aplicat a aquests alumnes una atenció individualitzada. Ara, el TSJC ha emès una interlocutòria amb data 6 de març arran del recurs d'una família que demanava que l'ensenyament bilingüe reconegut al seu fill s'apliqui "juntament amb els seus companys" i no de forma individualitzada.


La petició d'un alumne, per tant, afectarà a tots els membres de l'aula, encara que els pares d'aquets últims no vulguin que es modifiqui el model lingüístic actual. El TSJC, però, argumenta que "el dret fonamental de l'educació, en el seu aspecte lingüístic, no garanteix cap dret d'opció a rebre l'ensenyament exclusivament en una sola de les llengües oficials", sinó que és "l'administració educativa qui organitza i estableix la prestació d'aquest dret".


Pel que fa a la distribució de les dues llengües a l'aula, el TSJC manté que això és competència de la Generalitat, tot citant sentències del mateix Suprem que afirmen que "la determinació d'aquesta proporció i la seva posada en pràctica correspon acordar-la a la Generalitat de Catalunya", i que ho ha de fer "atenent a la realitat sociolingüística del centre". Segons el TSJC, no és la seva funció "substituir a l'administració en l'exercici d'una potestat pròpia".

El TSJC acaba desestimant els recursos de reposició presentats tant per la família com per la Generalitat, tot i que confirma "íntegrament" la interlocutòria del gener i demana tenir en compte els arguments que es donen en el nou escrit judicial.

Vot particular

Aquesta interlocutòria inclou el vot particular d'un dels magistrats, que es mostra d'acord amb desestimar el recurs de reposició presentat per la família, però considera que s'hauria d'haver admès el presentat pel Departament d'Ensenyament.

 

Participació