Emergència climàtica

Engeguen una campanya per a confinar els cotxes i reclamar una dràstica reducció del vehicle privat

Sota el lema "Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat", entitats de tot Catalunya demanen un pla de xoc de conversió de la calçada per a donar prioritat als vianants, la bicicleta i el transport públic

per EcoDiari , 13 de maig de 2020 a les 12:46 |
Una de les imatges de la campanya «Confinem els cotxes. Recuperem la Ciutat». | Dibuix: Miquel Gallardo.
Més d'una vintena d'entitats vinculades a la defensa de la qualitat de l'aire i de la mobilitat sostenible, així com associacions veïnals i amb el suport de més de 110 d'organitzacions d'arreu de Catalunya han iniciat la campanya "Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat" per a reclamar a les administracions un pla de xoc per a transformar les ciutats i donar prioritat a una mobilitat on els vianants, la bicicleta i el transport públic siguin els protagonistes.

El confinament forçat per la imposició de l'estat d'alarma per la pandèmia de la Covid-19 ha deixat escenes urbanes inaudites: ciutats silencioses, olors que abans no sentíem, cants d’ocells, converses entre veïns de balcó a balcó… Per primer cop en dècades, moltes ciutats compleixen les recomanacions en qualitat de l’aire que demana l'Organització Mundial de la Salut i avui, molt habitants de les ciutats podem respirar un aire que no perjudica la salut.


Malauradament, això ha estat possible per la imposició de l'estat d'alarma esmentat. Tanmateix, aquesta conseqüència permet imaginar que és possible viure en ciutats sense fums i sorolls. No és una qüestió menor: alguns estudis internacionals comencen a evidenciar que les zones amb més pol·lució pateixen majors taxes de mortalitat i morbiditat pel coronavirus. La població que porta anys i anys respirant un aire contaminat col·lecciona més patologies respiratòries i cardiovasculars, el que pot portar a experimentar efectes més greus de la Covid-19.


Per a avançar cap a aquestes ciutats post-confinament i sense contaminació, cal recuperar l'espai públic avui ocupat pel vehicle privat, i dedicar-lo als vianants, les bicis i el transport públic. És per això que és necessari que un percentatge important dels carrers esdevinguin un espai per caminar de forma segura i anar en bicicleta, segons les entitats convocants de la campanya.També, potenciar la capacitat en el transport públic que garanteixi les distàncies de seguretat i que esdevingui la columna vertebral de la mobilitat a les ciutats.

La bicicleta ha d’esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament, segons les entitats. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat. Les vies secundàries o petites superilles no són suficients per absorbir l'increment de l'ús de la bicicleta. Per aquest motiu és necessari bastir una xarxa de vies sense vehicles de motor que faciliti la mobilitat activa entre barris i ciutats.


Els beneficis per a la salut de restringir el trànsit seran múltiples: generar prou espai per garantir distàncies de seguretat entre les persones i promoure la mobilitat activa gràcies als carrers pacificats. I cal recordar que respirar un aire net és també una mesura preventiva contra els efectes coronavirus. Els beneficis ambientals són també evidents: menys emissions en un món que segueix estant en plena emergència climàtica.

Altres ciutats ja ho estan duent a terme i estan reservant molts quilòmetres de calçada per ús exclusiu de vianants i ciclistes; i millorant el sistema de transport públic. A Catalunya, són diversos els ajuntaments que han proposat mesures en la mateixa direcció com per exemple els de Barcelona, Girona o Vic.
 

Carrers buits i botigues tancades a l'entrada d'Olot. Foto: Xavier Borràs.


Des de les entitats impulsores entenen que les mesures proposades per l'Ajuntament de Barcelona així com per altres consistoris fins al moment són insuficients. En el cas de Barcelona, afecten pocs carrers i especialment, la zona més cèntrica de la ciutat i l'Eixample. És en aquest sentit que creuen que per a avançar cap a una ciutat lliure de contaminació cal restringir el trànsit rodat un 50%. "Necessitem ampliar urgentment les mesures proposades pels ajuntaments i que esdevinguin permanents", reclamen.

Per això demanen a les administracions un pla de xoc urgent per a convertir les calçades en viari prioritari per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d'urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril BUS a totes les vies d'accés a les grans ciutats, a més de garantir el finançament del sistema en la situació actual.

Entre d'altres entitats, promouen la campanya entitats com Ecologistes en Acció, Plataforma per la Qualitat de l'Aire, Eixample Respira, BACC,  Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, l'Associació per la Promoció del Transport Públic, Fridays for Future Rebel.lió o Extinció Barcelona, Moviment per la Justícia Climàtica, Climacció, Girona pel Clima, Rebel.lió o Extinció Lleida, Mollet pel Futur.

 

Participació