L'entrevista

Pep Porredon: «Treballarem per a mantenir els cicles formatius, sense renunciar a incrementar-los»

Nou director de l'Institut Francesc Ribalta

per Redacció, Solsona, 12 de juliol de 2019 a les 18:51 |
El nou equip directiu de l'Institut Francesc Ribalta. Jordi Requena, Julia Fernández i Sílvia Flores - Susanna Arnau i Pep Porredon

Pep Porredon Bantolra, solsoní i exalumne de l’Institut Francesc Ribalta, entrà de nou a aquest centre, com a professor de Tecnologia, el curs 2006-2007, procedent de l’Institut Quercus de Sant Joan de Vilatorrada, on durant cinc anys havia ocupat els càrrecs de coordinador pedagògic i secretari.

El mes de març passat, el Pep presentava el seu projecte per al període 2019-2023 al claustre de professors i es mostrava decidit a treballar per a benefici de l’Institut i a entrar, per tant, en el procés de selecció per a la direcció del centre.


Els qui el coneixen destaquen la seva idoneïtat per a aquesta funció i el defineixen com una persona molt treballadora, positiva, afable, dialogant i sempre disposat a escoltar tothom.
Parlem amb el Pep.

- Què el va fer decidir a presentar-se al càrrec de director?

Quan l’equip directiu de la Teresa Pijuan va plantejar el relleu, hi vaig anar pensant. Sempre fa respecte fer un pas així. Vaig sentir que podria aportar treball i idees, que era important que algú s’agafés la tasca amb il·lusió, sense que fos d’una manera forçada. També em va ajudar el suport que vaig sentir de les companyes i companys del centre.


- Quines característiques creu que ha de tenir un director d’un centre de secundària?

No crec que hi hagi un perfil molt determinat per a ser-ho; és bo que cadascú treballi segons la seva manera de ser. El que sí que cal, però, és conèixer el centre i estimar-lo, saber escoltar, decidir i rectificar quan calgui.

- En el seu equip directiu sereu tres persones noves i dues més que continuen de l’equip anterior. Com valoreu aquest fet?

És una molt bona manera de fer el relleu. Tenim la sort que la Susanna Arnau i el Jordi Requena vulguin continuar en el nou projecte; la seva experiència i eficiència seran molt importants. I els nous, la Julia Fernández, la Sílvia Flores i jo mateix, tenim ganes d’aprendre i d’aplicar les idees que hem anat recollint i debatent. Farem un bon equip.

- Heu hagut d’elaborar un projecte de direcció i després presentar-lo davant una comissió avaluadora. Com definirieu aquest projecte de direcció?

El nostre projecte té com a punt de partida un centre que ha crescut, ben organitzat, que ha anat incorporant noves metodologies d’aula, que és inclusiu, que ha assolit i manté un sistema de gestió de la Qualitat, amb uns bons resultats acadèmics, que participa en programes d’innovació educativa.

A partir d’aquí hem anat trobant idees per a millorar i el procés que ha seguit l’Institut en el marc de l’Escola Nova 21, impulsat per l’equip d’orientació educativa, ha estat important. Hem pogut saber, mitjançant diverses jornades de participació, com l’alumnat, el professorat i les famílies imaginaven el nostre centre en un futur. Tot això ha conformat el projecte de direcció.

- Quines novetats o aspectes més concrets destacarieu del vostre projecte?

Un dels nostres principals objectius és que l’alumnat obtingui uns bons resultats acadèmics. És per això que volem crear un pla lector, per tal de dedicar cada dia una estona a la lectura. Volem continuar incidint en els idiomes: tirarem endavant un projecte d’intercanvi de llengües estrangeres a l’ESO i instaurarem el Batxibac (doble titulació amb el batxillerat francès). També és la nostra intenció consolidar els projectes interdisciplinaris que fem a l’ESO, aprofundir en el treball per competències i vetllar per a l’atenció a la diversitat. 

Volem continuar avançant en la formació integral de l’alumne, millorant l’acció tutorial i l’orientació educativa que rep. 

Pel que fa a l’oferta formativa del nostre centre, treballarem per a mantenir els cicles formatius, sense renunciar a incrementar-los, i també gestionarem per a l’augment de les places de formació professional dual.

També tenim com a objectiu millorar els espais de centre i els patis, amb moltes idees que ens han fet arribar. I anar caminant cap a un centre mediambientalment i energèticament més sostenible.

I per a fer tot això ens cal la col·laboració de tots. Així doncs, volem estimular la implicació de tothom en el centre (alumnat, professorat, PAS i famílies) per tal donar vida a un projecte comú.

- Aquest últim punt no és fàcil d’aconseguir en un centre de secundària. Quines estratègies creieu que caldria dissenyar i aplicar per tal de millorar aquesta implicació?

Tenim una AMPA que treballa molt en benefici del centre, per exemple en el projecte de reutilització de llibres, col·laborant en el menjador escolar, en les activitats extraescolars… Ens agradaria comptar encara més amb ells i que fossin un equip gran de persones. També tenim com a objectiu incrementar la participació, que sovint ja és molt bona, de les mares i pares en les reunions, xerrades i activitats de centre, així com poder recollir més les seves opinions, valoracions i propostes.

 
- Com us agradaria que fos l’Institut quan s’acabi aquest període de quatre anys que ara comenceu?

Imagino un institut on conviuen diferents mètodes d’aprenentatge, obert al món, on l’alumnat es fa gran assolint les competències per a la vida i sentint-se escoltat i orientat. On eduquem en les emocions. On les persones treballem en equip i gaudim de la nostra feina. Amb espais adaptats a unes necessitats canviants, més acollidors i versàtils. I havent avançat cap a un centre mediambientalment més sostenible. 

Déu-n’hi-do, Pep! Es nota que teniu una il·lusió molt gran envers aquesta nova tasca. 
El dia 30 de juny passat, l’equip directiu anterior, encapçalat per la seva directora, Teresa Pijuan, acabà un període de vuit anys dirigint l’Institut Francesc Ribalta. A partir del dia 1 de juliol, el nou equip format pel Pep Porredon, la Julia Fernández, la Sílvia Flores, el Jordi Requena i la Susanna Arnau seran els encarregats de liderar el projecte educatiu del centre, amb el compromís de tota la comunitat educativa, que els dona suport i els encoratja en la nova tasca. Molta sort i molts encerts per a ells i l’agraïment de tota la comunitat educativa a l’equip sortint.

 

Participació