Ús de cookies
Nació Solsona utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

​El bisbe de Solsona anirà a votar l'1 d'octubre i lamenta que s'impedeixi el dret a l'autodeterminació

Xavier Novell ho recull en una glossa titulada 'Aniré a votar'

, Solsona | Actualitzat el 28/09/2017 a les 12:20h

ACN Solsona .- El bisbe de Solsona, Xavier Novell, ha fet públic en una glossa a la qual ha tingut accés l'ACN la seva intenció d'anar a votar diumenge "si hi ha urnes". La carta, que porta per títol 'Aniré a votar' i que adreçarà als seus fidels diumenge, considera injust que es negui a Catalunya l'exercici de l'autodeterminació, un "dret inalienable de tota nació" i que una "gran majoria social vol exercir". La societat, continua, està defensant el referèndum "contra tots els atacs imaginables" i Puigdemont, Forcadell, els consellers, alts càrrecs de la Generalitat, diputats i alcaldes estan "arriscant" la seva llibertat, carrera i patrimoni per oferir "per primera vegada a la història l'oportunitat d'exercir-lo". Malgrat tot, creu que és possible que no reuneixi "les condicions internacionalment establertes per al seu reconeixement"
El cap de l'església de Solsona comença la missiva afirmant que creu necessari recordar la doctrina social de l'església sobre el dret a l'autodeterminació i a la independència dels pobles i nacions i revela el seu discerniment i la seva decisió.

Just després, copia una selecció de textos de Pius XII, Pau VI, Joan Pau II en què es defenen aquests drets.
 
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

Sr Bisbe:
Anònim, 28/09/2017 a les 13:31
El dret d'Autodeterminació no és un dret "inalienable", com vostè sap perfectament, ha estat clarament establert i definit per les Nacions Unides fixant una sèrie de supòsits pel seu exercici, de tots els quals Catalunya no compleix ni un de sol.

La "gran majoria social" és un concepte que ningú coneix exactament més enllà del que recullen algunes enquestes d'opinió. Del fet que una majoria de la població entengui que el problema actual s'haurà de solucionar mitjançant una votació no legitima, en absolut, que aquesta votació hagi de ser la quina hagin decidit els representants del 48% de la població que han establert pregunta, sistema, llei i efectes sense respectar la legalitat vigent.

Si vostè llegeix el programa electoral de Junts pel Sí o el de la CUP no trobarà enlloc (i enlloc vol dir enlloc) el compromís de convocat un referéndum d'autodeterminació doncs, al contrari, es van presentar a les eleccions del 27S per obtenir una majoria suficient (que no van aconseguir) que els permetés declarar la independència en un període màxim de 18 mesos, ja que el referèndum era "pantalla passada" i les eleccions del 27S 2015 un plebiscit. Per tant, el mandat popular per convocar aquest referèndum no existeix ni ha existit mai.

I, per últim, els suposats atacs (totalment imaginables) i els riscos personals es podrien haver estalviat simplement amb el respecte a les lleis i als tribunals de justicia. D'altra banda, no és tracta de res més que del que fem el comú dels mortals.


val
Anònim, 28/09/2017 a les 14:57
Jo ja no aniré més a missa del bisbe ni de cap capellà que s'hagi posat en tot aquest afer. Que us vagin a escoltar els de la CUP!
Espanya està atemptant contra els drets humans
Anònim, 28/09/2017 a les 15:19
Per l'anònim de les 13:31 ja que no saps que és l'autodeterminació:

El dret a l'autodeterminació és un principi fonamental dels drets humans,es tracta del dret individual i col·lectiu a decidir lliurement la condició política i a perseguir lliurement el desenvolupament econòmic, social i cultural.
L'article 1 de la Carta de les Nacions Unides recull que un dels propòsits de les Nacions Unides és fomentar el respecte al principi d'autodeterminació dels pobles.
L'Assemblea General de l'ONU va reconèixer el 1950 el dret dels pobles i nacions a la lliure determinació com a dret fonamental de les persones. El 1952 l'Assemblea General resol que el dret dels pobles i nacions a la lliure determinació ha d'incloure's en els Pactes Internacionals de Drets Humans. A més a més, disposa que tots els estats han de fomentar l'exercici d'aquest dret.

El dret a l'autodeterminació és una norma de ius cogens. Les normes de ius cogens constitueixen el nivell més alt de les lleis internacionals i han d'ésser obeïdes sempre.
Per Deu i per Espanya
Salvador Biarnes Biarnes, 28/09/2017 a les 15:49
Sempre per Deu i per Espanya. En una hipotética Republica Catalana amb una Constitucio: voste actuaría tambe fora de la llei i de la Constitucio catAlana? No sería hora que tothom fes examen de consiencia i ser honestos? No s ha falsejat la historia? No s ha fomentat l odi a Espanya? Doncs jo recordo que mentir i fomentar l odi es pecat.
Tenim drets
Anònim, 28/09/2017 a les 16:22
Les persones tenim drett a l’autodeterminació ,i dred a voler ser independents ....per que no?
Altra cosa es que els altres facin servir la força que tenen com estat (totalitari ),i això se’n diu repressió
L’estat espanyol a perdut els papers en aquest afer hi amb el temps ho pagaran molt car....
Visca Catalunya ,estat i republicà !!!!
Aclaración
Anònim, 28/09/2017 a les 16:42
el Secretario General de Naciones Unidas ha dejado claro que Catalunya no está en los supuestos de Estado Colonizado y por lo tanto en Los supuestos de Autodeterminación que contempla la Asamblea General de Naciones Unidas.

Otra cosa sería que los catalanes independentistas quieran comprar tierras en alguna zona despoblada, lo colonizar y funden un Estado independiente conforme a las Normas de Derecho Internacional. 😂😂😂😂
Aclariment
Anònim, 28/09/2017 a les 17:42

I Catalunya no pot ser subjecte de l'"inalienable" dret d'ius cogens d'autodeterminació perquè el "poble" al que es refereix el dret internacional no és qualsevol, sinó el sotmès a colonialisme, amb gran separació geogràfica de la metròpoli o amb diferències ètniques radicals amb ella (resolucions NNUU 1541 (XV) i 2625 (XXV); o els que estiguin subjectes a dominació per una potència estrangera, entenent-se com tal la intervenció mitjançant l'ús de la força i l'ocupació militar, mai, per exemple, per vincles o submissions econòmiques (resolucions 1415 (XV) i 2625 (XXV); o el conjunt de minories o habitants d'un Estat que pateixen violació sistemàtica de drets democràtics palmaris (resolució 2625 (XXV); o els grups diferenciats d'un Estat als quals no se'ls permet amb plenitud cap exercici del seu autogovern (resolució 2625 (XXV); així com els grups ètnics o indígenes o minories oprimides notòriament (resolucions 1723 (XVI), o 2625 (XXV), entre altres).

Cap ni un dels supòsits es dona en el cas català, com bé ha reconegut reiteradament el Secretari General de les Nacions Unides.
Molt bé pel Bisbe de Solsona
Un solsoní, 28/09/2017 a les 17:57
Molt encertada la glosa, tot el meu suport.
Un supòsit al qual ens podem acollir per autodeterminar-nos
Anònim, 28/09/2017 a les 18:16
Els grups diferenciats d'un Estat als quals no se'ls permet amb plenitud cap exercici del seu autogovern (resolució 2625 (XXV). Espanya ens ha intervingut la Generalitat.

I com que l'estat espanyol ens està ocupant militarment encara tenim més força.
Les lleis al servei del poble, no al revés
Anònim, 28/09/2017 a les 18:33
“El que no és legal no és democràtic”, diu Rajoy. És un lema profundament autoritari, que concep la democràcia de dalt cap a baix. Si la concebem de l’única manera concebible -de baix cap dalt-, el lema també queda capgirat: “El que no és democràtic ha de deixar de ser legal”. Ha de deixar de ser legal que un tribunal condicionat per interessos polítics anul·li la voluntat popular expressada en referèndum"
Albert Pla Nualart
No petiu
Anònim, 28/09/2017 a les 20:34
No hi ha pitjor cec que el qui no hi vol veure.
No patiu la llei posará a tothom al seu lloc.I al Sr. Bisbe ja s'encuidarà DEU, ha i els cupaires que ja parlen del ibi.
malament
Anònim, 28/09/2017 a les 20:55
vergonya s'en hauria de donar el bisbe de claudicar davant els de la 24ena. i altres per sones riques de Solsona. Hauria de respectar i representar als pobres o no? jo soc catòlic però això que veig no m'agrada gens ni mica... l'esglesia hauria de ser per ajudar als pobres i veig que no es així.
Independència
Anònim, 28/09/2017 a les 21:43
Encara hi ha alguns solsonins que se senten del PP i espanyols ???
Redéu quina ignorància ple de fanatisme
Despres critiqueu la cup .....
Sou uns perillosos fanàtics feixistes
Au ving va!!!
Anònim, 28/09/2017 a les 21:52
El que faltava pel duro!!!!! Ell va al sol que mes escalfa!!!!!
La veritat us farà lliures (Jesús)
Anònim, 28/09/2017 a les 23:19
És d'admirar que un bisbe es manifesti a favor d'una reivindicació que li pot portar enemistats. El bisbe Xavier deu pensar que davant de tot hi ha la necessitat de posicionar-se a favor d'una qüestió que fa temps que s'hauria d'haver arreglat.
A veure si ens apropem a la situació política que molts catalans volem.
no
Anònim, 29/09/2017 a les 01:37
Al de val , si vas a misa o no hi vas per lo diu ,o fa el bisbe, poca fe tens,

i per l´altrae costat , faci lo que vulgui , nomes sou bons per criticar.
Molt bé pel Sr. Bisbe!
Anònim, 29/09/2017 a les 10:50
Tenim el representant de Jesús a favor del Referèndum!!!!

Ara ens cal que els poders polítics es posin d'acord.

Visca els qui escolten la veu del poble!!!!
Catalunya d'esquerres
Anònim, 29/09/2017 a les 15:05
Un bisbe intel·ligent ha de saber que tot té un preu. Així com no es pot fitxar un jugador per 150 milions per bo que sigui, a costa d'arruïnar-se, tampoc no es pot comprar la independència de Catalunya a costa d'una república esquerrana,menjacapellans, amb ideologia de gènere a dojo, nens que seran nenes i viceversa, antiespanyula, multidiversa, multicultural, etc, etc. una ruïna de país...
Pilotes!!!
Anònim, 29/09/2017 a les 16:04
Abans tothom el criticaba i ara tothom el defensa!!! Quina pena que feu!!!!!
Tindrem la Catalunya que vulguem!
Anònim, 30/09/2017 a les 09:15
Per al de la Catalunya d'esquerres, Catalunya serà, cristiana o no, però serà el que ella decidirà. No està bé que ens facin ser el que volen els de fora de Catalunya. Hem de ser els qui hi vivim els qui ens hem de definir.
Som-hi tots!
Anem a votar!!!!
Al comentari - Abans tothom el criticaba i ara tothom el defensa
Xavo , 02/10/2017 a les 22:51