Carn vermella ? Si o no?

per Redacció , Solsona, 26 de novembre de 2015 a les 06:13 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de novembre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Després de la publicació de l'informe de l'Agència Internacional la investigació sobre el Càncer (AICR) basat en més de vuit-cents estudis científics en què es postulava la carn vermella com un potencial desencadenant de càncer, es creà un alarmisme social important. És per aquest motiu que he cregut necessària una reflexió en perspectiva.

Per què es diu que la carn vermella pot ser cancerígena? 
Segons aquests estudis el motiu pel qual la carn vermella i/o processada pot ser cancerígena rau en la possible acció que exerceixen els productes de la digestió d'aquesta sobre el colon. M'explico. Quan sotmetem la carn a un procès tèrmic  -la passem per la paella, la graella, la curem o la fumem- es generen uns compostos químics, que juntament amb els additius que a vegades porta, poden arribar a alterar les cèl·lules del colon amb les quals està en contacte durant el procès digestiu.

I perquè la carn vermella? La carn vermella és molt més  rica en hemoglobina (la proteïna que transporta el ferro fins els músculs) que la carn blanca (pollastre, conill, gall dindi). El producte de la digestió i transformació a l'intestí del ferro de la carn vermella s'associa a la generació d'una sèrie de substàncies que podrien resultar tòxiques per les cèl·lules del colon amb les què estan en contacte. Aquest contacte continuat i de manera crònica podria resultar ser el desencadenant d'aquests processos cancerosos en aquesta zona de l'aparell digestiu.
Hem de deixar de menjar carn vermella?

Tot i que jo ja fa molt temps que no en menjo, la resposta és NO, sempre i quan sigui carn de qualitat (en sabem la procedència i sabem que l'animal menja bé), consumida amb moderació (dos cops per setmana per exemple) i acompanyada d'una font de vegetals abundant.
La carn és una molt bona font de ferro i proteïna, entre altres nutrients. Si la mengem juntament amb una amanida o un plat de verdura aportem a més de minerals i vitamines, fibra. En aquest cas la fibra té un paper  molt important a nivell mecànic, ja que facilita l'evacuació i redueix el temps d'exposició de les cèl·lules a aquests agents químics potencialment cancerígens.
Espero els vostres comentaris i preguntes.
Bon profit!

 

Participació