Com endolcir la teva vida de manera saludable

Avui us prometo un article dolç, dolcíssim

per Anna Vilaginés , Solsona, 7 d'octubre de 2015 a les 07:58 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 7 d'octubre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Els endolcidors són un plaer que incorporem a la taula per tal de donar als aliments aquest toc de dolçor que a vegades ens hi falta.

Per tal d'escollir un endolcidor tindrem en compte per una banda l'index glucèmic, això és la rapidesa en que què fa augmentar la glucosa en sang, i segonament la manera d'obtenir-lo. Optarem sempre pels que tenen índex glucèmic més baix i s'obtenen de manera més natural.

Sucre blanc

També anomenat, sacarosa (glucosa + fructosa). És el que trobem a tot arreu, a les begudes ensucrades, a les xocolates, a la pastisseria, als sucs, a les salses, al pa de motlle, als cereals d'esmorzar,a les galetes... 
És un producte químic pur obtingut a partir dela remolatxa o de la canya

Entre altres”virtuts” provoca càries, desmineralitza, afavoreix proliferació de càndida i paràsits, acidifica i altera el sistema nerviós.
Sucre morè
Sucre que no s'ha netejat a fons, conté residus de melasses (productes residuals de la cristal·lització dels sucre)
Sucre de rapadura o panela. Sucre integral.
És el suc de canya evaporatper escalfament o liofilització. Conserva els minerals i les vitamines dela canya de sucre. No té una estructura cristal·lina i es torna pastós quan s'humiteja.
Fructosa
És el sucre natural de la fruita. Però jo no us  parlo d'aquest sinó  del que trobem comercialitzat en pols. Tot i que no eleva bruscament la glucosa en sang, com és el cas del sucre, la fructosa tendeix a acumular-se al fetge i es transforma en glucosa quan ha de ser utilitzada i per altra banda és  un inductor important de la formació de triglicèrids. Per tant a la llarga carrega el fetge.
El xarop de blat de moro porta altes quantitats de fructosa.
Mel d'abella
Té un alt índex glucèmic. Conté un 35% de fructosa. Menjada en cru aprofitem les vitamines i els minerals que té.
Melassa d'arròs o altres cerals
S'obté per un procès de transformació natural a partir del ceral bullit, arròs o ordi. Tenen bona digestibilitat i se n'aprofiten vitamines i minerals
Xarop de poma
És suc de poma evaporat. Té bàsicament fructosa
Xarop d'atzavara (o ágave)
Procedeix de la planta que li dóna nom. Molt ric en fructosa
Sucre de coco
Obtingut a partir de la saba de la flor de coco. Té vitamines, minerals i és ric en fibra. El seu índex glucèmic és més baix que el de la mel i el del sucre. 
Estèvia
És un potent edulcorant natural procedent de les fulles d'una planta originària d'Amèrica del Sud. No fa pujar la glucosa en sang això vol dir que és altament recomanable per als diabètics.
Mireu de consumir la planta com a tal i no glucòsids d'esteviol ja que us aportarà més beneficis.

Apa ja podeu posar un toc de dolç, potser una mica més saludable, als vostres plats.

Que tingueu una dolça setmana!

Font consultada: El equilibrio a través de la alimentación (Olga Cuevas)

 

Participació